استامینوفن ‌کدئین دار ممکن است روی دید فرد، رانندگی کردن و کار با دستگاه‌های دقیق اثر گذار باشد و مصرف بی‌رویه و بدون حساب آن ممکن است وابستگی ایجاد کند.
کد خبر: ۹۴۴۱۲۳
قرص سرماخوردگی برای همه افراد بی‌خطر است؟

به گزارش جام جم آنلاین ، قرص سرماخوردگی علاوه بر استامینوفن، داروی ضدحساسیت و ضداحتقان هم دارد و افراد بهتر است مرتب فشارخون را اندازه گیری کنند، زیرا اثر داروی فشارخون را کم می‌کند.

در ماه چند عدد استامینوفن ساده برای رفع سردرد می‌توان استفاده کرد؟

اگر شما یک، دو و سه روز استامینوفن مصرف کنید و سردردتان بهتر نشود و دلیل سردردتان را ندانید باید به پزشک مراجعه کنید. مشکل دیگر این است که وقتی مسکن را بی‌رویه مصرف کنیم ممکن است علائم یک بیماری را مخفی نگه دارد.

فرق استامینوفن کدئین‌دار با نوع ساده آن در چیست؟

ما در علم داروسازی، اصطلاحی داریم به نام سینرژیسم یا هم‌افزایی. به این معنا که برخی داروها تاثیر خودشان دارند، اما در کنار داروی دیگر اثرشان بیشتر می‌شود. مثلا استامینوفن ساده 325 میلی‌گرم یک اثر درمانی دارد وقتی به آن ده میلی‌گرم کدئین اضافه شود اثر آن 325 میلی‌گرم بسیار زیاد می‌شود.

پس اگر ما به اثر بیشتر استامینوفن نیاز داریم؛ اما نخواهیم از دوز بیشتر استامینوفن به علت سمیت کبدی استفاده کنیم، در این موارد می‌توانیم از استامینوفن کدئین دار بویژه هنگام دردهای شدیدتر استفاده کنیم. استامینوفن کدئین داروی otc (نیاز به نسخه دارد) نیست، ولی استامینوفن ساده داروی otc است، چون مصرف کدئین برای بسیاری از افراد مضر است.

چه افرادی نباید از کدئین استفاده کنند؟

افرادی که یبوست دارند، افرادی که احتمال وابستگی به کدئین دارند، افرادی که دوره پس از درمان ترک اعتیاد را می‌گذرانند و افرادی که از داروهای خاص استفاده می‌کنند که احتمالا این داروها با کدئین تداخل دارند. پزشک به بیمارانی که شیمی درمانی می‌شوند نیز ممکن است استامینوفن 500 میلی گرم تجویز کند ولی این دسته افراد نباید از استامینوفن کدئین‌دار استفاده کنند.


آیا افرادی که در زمینه داروها سوال دارند، می‌توانند از طریق تلفن، پاسخ سوالات‌شان را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور دریافت کنند؟

تلفن 1490 شماره تلفنی است که بدون گرفتن کد، پاسخگوی سوالات دارویی مردم در سراسر کشور است. شماره 82101 در تهران نیز مرکز اطلاع رسانی دارویی است که پاسخگوی مردم عزیز است.

چه توصیه‌ای به مردم درباره مصرف داروهای otc دارید؟

برخی مسکن‌ها سمیت کبدی و برخی از آنها سمیت کلیوی دارند. بنابراین هنگام مصرف مسکن‌ها، اگر امکان مراجعه به پزشک ندارید حتی الامکان با داروساز مشورت کنید و اگر بیماری زمینه‌ای دارید مثلا بیماری‌های قلبی، کلیوی یا کبدی هنگام خرید دارو otc با دارو ساز مشورت کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها