اگر به لاکتوز حساسیت دارید، شیر بز بخورید

بهترین و بدترین انواع شیر برای سلامت قلب

شیر گاو یک گزینه مناسب و قدیمی و سرشار از ویتامین های آ، دی و ث بعلاوه کلسیم برای حفظ سلامت قلب است. ما چربی اشباع ‌شده و کلسترول موجود در شیر کامل و حتی شیر دو درصد باعث خنثی‌ سازی مزایای سلامتی این نوع از شیر می‌ شود.
کد خبر: ۹۲۲۳۱۹
بهترین و بدترین انواع شیر برای سلامت قلب
به گزارش جام جم سرا به نقل از آوای سلامت ، با این حال کسانی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند و یا به پروتئین های خاصی در شیر آلرژی دارند، یا گیاه خوارند، می توانند به سادگی شیرهای دیگر را جایگزین این نوع شیر کنند و از مزایای سلامتی مشابه آن سود ببرند.

شیر گاو ارگانیک: شیر گاو مجموعا 146 کالری، 5 گرم چربی اشباع و 24 میلی گرم کلسترول در هر فنجان دارد. این نوع شیر منبع فوق العاده پروتئین و مواد مغذی است و یک فنجان از آن یک سوم نیاز روزانه به کلسیم را برطرف می کند. علاوه بر این شیر گاو ارگانیک، به طور قابل توجهی خواص ضد التهابی دارد و آن هم به خاطر اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آن. مصرف اسیدهای چرب امگا 3 برای بهبود سلامت قلب مفید است.
اما زمانی که بحث سلامتی قلب مطرح می ‌شود، این را باید گفت که لبنیات پرچرب باعث بروز مشکلاتی برای قلب می ‌شوند. به عقیده متخصصان انجمن قلب آمریکا چربی اشباع ‌شده موجود در رژیم غذایی سطح کلسترول بد را بالا می ‌برد و همین باعث بیماری قلبی و سکته مغزی می‌ شود. بهتر است بدانید که یک ‌کاسه شیر کم ‌چرب حاوی 83 کالری و 5 میلی ‌گرم کلسترول است و چربی اشباع ‌شده ندارد. علاوه بر این، شیر گاو حاوی پتاسیم است که می ‌تواند از فشارخون بالا جلوگیری کند.

شیر گاو خام: برخی تصور می کنند که مصرف شیر خام غیر پاستوریزه خواص سلامتی بیشتری دارد در حالی که این نوع شیر سرشار از چربی اشباع و کلسترول و مضر به حال قلب است. متخصصان بر این باورند که زنان باردار و کودکان به هیچ وجه نباید شیر خام و یا محصولات لبنی ساخته شده از این نوع شیر را استفاده کنند. علاوه بر این، شیر خام منبع باکتری های مضر مانند سالمونلا، لیستریا، و ای کولای است و مردم با سیستم ایمنی ضعیف در معرض خطر ابتلا به بیماری های ناشی مواد غذایی خام، به هیچ وجه نباید این نوع شیر را استفاده کنند.

شیر سویا: این نوع شیر در هر فنجان تنها 80 کالری و 4 گرم چربی دارد و یک جایگزین عالی برای شیر گاو و برای کسانی است که از عدم تحمل لاکتوز رنج می برند. شیر سویا در هر فنجان 7 گرم پروتئین دارد و برای حفظ سلامت قلب یکی از بهترین گزینه ها است. البته اگرچه این نوع شیر سرشار از مواد معدنی، چربی های اشباع نشده، ویتامین ها و فیبر است، باید در انتخاب آن، نوع غنی شده با کلسیم، بدون شکر و غیر شیرینش را انتخاب کرد.

شیر کنف: این شیر را از دانه ‌های گیاه کنف می ‌گیرند. اگر دچار عدم تحمل لاکتوز هستید و به سویا آلرژی دارید این شیر جایگزین خوبی است. یک ‌کاسه شیر کنف حاوی 80 کالری، 5گرم چربی اشباع‌ شده و بدون کلسترول است. شیر کنف از نظر طعم و غلظت شبیه شیر بادام بوده و سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، به‌خصوص اسید آلفا لینولنیک برای سلامتی قلب است. این شیر منبع خوبی از کلسیم و منیزیم است. جذب منیزیم کافی به نرمال نگه‌ داشتن ضربان قلب کمک می ‌کند، در حالی‌ که جذب ناکافی منیزیم منجر به ضربان‌ های قلب نامنظم مانند فیبریلاسیون دهلیزی می ‌شود.

شیر نارگیل: این نوع شیر و اضافه کردن بلغور جوی دو سر به آن بهترین گزینه برای صرف صبحانه است. یک فنجان شیر نارگیل شیرین نشده تنها حاوی 4 گرم چربی اشباع است. البته این را باید گفت که شیر نارگیل حاوی اسیدهای چرب با زنجیره متوسط است که مزایای زیادی برای سلامتی دارد و از بروز بیماری های قلبی پیشگیری می کند.

شیر برنج: شیر برنج به‌طور طبیعی سرشار از کربوهیدرات‌ ها است که مصرف آن برای سلامت قلب توصیه نمی شود. بر اساس مطالعات، میان رژیم‌ های سرشار از کربوهیدرات‌ ها و خطر ابتلا به دیابت و خطر بیماری قلبی رابطه مستقیم وجود دارد. علاوه بر این که شیر برنج پروتئین چندانی هم ندارد. پس سعی کنید که با خوردن دیگر مواد غذایی پروتئین کافی جذب بدن خود کنید.

شیر بز: اگر در هضم کردن لاکتوز دچار مشکل هستید، شیر بز گزینه خوبی است. با این حال، شیر بز سرشار از کالری، چربی اشباع‌شده و کلسترول است. محدود کردن چربی ‌های اشباع‌شده در رژیم غذایی به کاهش کلسترول خون و کاهش خطر بیماری عروقی کرونری کمک می ‌کند. علت این است که سطوح بالای کلسترول در خون موجب تجمع پلاک در شریان‌ ها (تصلب شریان ‌ها) می ‌شود و خطر سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می‌ دهد.

شیر شتر: یک فنجان شیر شتر حاوی 107 کالری، 3 گرم چربی اشباع‌ شده و 17 گرم کلسترول است. بنا بر نتایج مطالعات، می‌ توان گفت که شیر شتر در مقایسه با شیر گاو حاوی 10 برابر آهن بیشتر و 3 برابر ویتامین ث بیشتر است. علاوه بر این، شیر شتر برای افراد دیابتی مفیدتر است، چون حاوی انسولین است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها