در گرم ترین فصل سال هستیم و سفر به مناطق مختلف کشور جز برنامه های تابستانه اکثر خانواده ها است اما باید توجه داشت در این سفرها با رعایت نکردن نکات بهداشتی ممکن است خود و خانواده را درگیره مسائل جبران ناپذیری کنیم . مصرف آب سالم یکی از مواردی هست که حتما باید در سفر های تابستانی خود به آن توجه کنید چرا که با یک سهل انگاری ممکن است درگیر یک بیماری واگیردارعفونی به نام « وبا » شوید . در خصوص راهای پیشگیری و درمان با یک متخصص بیماری های عفونی به گفت و گو نشسته ایم .
کد خبر: ۹۲۱۰۶۵
راه حل ساده برای مبتلا نشدن به یک بیماری مهلک تابستانی

دکتر حمید عمادی متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین بیان کرد : وبا یک بیماری عفونی و واگیردار است که در اثر تولید و تجمع سم در روده انسان، نوعی بیماری حاد اسهالی را بوجود می آورد ، میکروب این بیماری بیشتر در آب وجود دارد که در اکثر موارد باعث از دست رفتن سریع آب و املاح بدن می‌شود و در صورتی که درمان نشود، باعث شوک و سرانجام مرگ می‌شود.

وی افزود : میکروب این بیماری از طریق مدفوع انسان در محیط پخش شده و می تواند آب و غذا را آلوده کند . شایع ترین راه انتقال آن آب آشامیدنی است. معمولا در زمستان هایی که بارندگی زیاد است و در اواخر تابستان شیوع وبا را بیشتر مشاهده می کنیم .علامت بالینی این بیماری اسهال خفیف بدون درد و بدون تب است بصورتی که بیمار ممکن است تمام آب بدن خود را از دست بدهد ، اسهال می‌تواند به سرعت در عرض چند ساعت موجب کم آبی شدید بدن شده و در صورتی که آب و املاح بدن جبران نشود، سبب مرگ می‌شود.

این متخصص در خصوص راه های انتقال این بیماری اظهار کرد : راه های انتقال این بیماری خوردن آب آلوده به مدفوع مانند آب چاه، جویبارها و دریاچه‌های آلوده منتقل شود.مصرف سبزی و میوه خام آلوده، استفاده از غذاهای پخته یا نیم پخته مثل برخی سبزی‌ها یا انواع ماهی که توسط دست، آب آلوده و یا حشرات آلوده شده باشد.در اکثرموارد شایع ترین راه انتقال، مصرف خوراکی میوه و سبزی هایی است که به طور سنتی با کود انسانی غنی شده ولی به طریقه صحیح گندزدایی نشده‌اند.

عمادی در رابطه با درمان وبا متذکر شد : شناسایی سریع و درمان به موقع، اساس موفقیت در جلوگیری از انتشار بیماری وبا است و اصلی ترین درمان، نوشاندن آب و الکترولیت‌ به بیمار است که اگر به موقع آب و الکترولیت بدن بیمار جبران شود مریض بهبود میاید.

وی تاکید کرد : برای پیشگیری از بیماری وبا رعایت بهداشت فردی اساسی ترین کار است و توصیه می شود از آب آشامیدنی سالم استفاده کنید ،اگر به سفر می روید در مناطقی که دسترسی به آب تصفیه شده و لوله کشی وجود ندارد و از آب چاه، آب تانکرها، آب چشمه ها و ... استفاده می شود ، حتماً آب را قبل از مصرف بجوشانید یا کلرزنی کنید، از خریدن موارد خوراکی به خصوص یخ از دست فروش ها به شدت اجتناب کنید ، در آب رودخانه ، جوی ها یا استخرهای آلوده به هیچ وجه شنا نکنید،از میوه های شسته شده و سبزیجات ضدعفونی شده استفاده کنید.

این متخصص بیماری های عفونی در ادامه به عنوان آخرین توصیه بیان کرد : قبل از تهیه، توزیع و خوردن غذا و قبل از دادن غذا یا شیر به کودک حتما دست ها را با آب و صابون بشویید. دست ها را بعد از رفتن به توالت و نیز قبل از دست زدن به مواد غذایی و خوراکی حتما با آب و صابون بشویید، با مشاهده هر مورد از ابتلا به اسهال شدید سریعا به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنید.

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها