بدن مکانیسم‌های تنظیم کننده‌ای دارد که در طی روزه‌داری فعال می‌شوند و سوخته شدن موثر چربی بدن در این ماه رخ می‌دهد.
کد خبر: ۹۱۹۴۷۷
بعد از ماه رمضان چه بخوریم؟

به گزارش جام جم سرا ، یک رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت و فعالیت فرد در طی ماه رمضان کافی است و روزه داری می تواند به تغذیه مناسب کمک کند.

بدن انسان برای حفظ سلامتی خود همواره مقداری از چربی مواد غذایی را در نقاط مختلف ذخیره می کند به مرور زمان چربی های ذخیره شده تغییر رنگ داده و فشرده می شوند و احتمال اینکه مورد استفاده مجدد قرار بگیرند بسیار کمتر می شود.

روزه داری در افراد لاغر یا با وزن طبیعی به بدن فرصتی می دهد تا این چربی ها را از ذخایر آن آزاد کرده و مصرف کند و پس از پایان روزه داری به جای آن چربی های تازه و مناسب تری را جایگزین کند.

در صورتیکه بعد از ماه مبارک رمضان رژیم غذایی متعادل و متنوع و با چربی کم استفاده نشود مجددا چربی های غذا به چربی های ذخیره و قهوه ای تبدیل می شوند که می تواند باعث افزایش چربی و فشار خون و اضافه وزن و چاقی یا حتی سکته های قلبی و مغزی و سایر بیماری‌ها شود.

بنابر این توصیه می شود بعد از ماه مبارک رمضان که وزن متعادل تر شده ، چربی و قند خون متعادل شده به نکات زیر توجه شود.

در برنامه غذایی تعادل و تنوع باید باشد و از 4 گروه اصلی مواد غذایی یعنی نان و غلات ، میوه و سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات و مغزها و تخم مرغ استفاده شود.

*از روغن ها (مایع به مقدار کم استفاده شود.)

*روزانه 4-2 عدد میوه متوسط مصرف شود: ( مانند هلو ، آلو و سیب)

*روزانه 3-2 لیوان از سبزیجات برگی ( مانند کاهو یا سبزی خورد شده و پخته) و 2-1 عدد سبزیجات دیگر استفاده شود؛ مانند گوجه ،خیار و هویج

*از غذاهای سرخ شده کمتر استفاده شود.

*روزانه 8-6 لیوان آب نوشید.

*روزانه 3-2 لیوان شیر یا ماست یا کمی پنیر کم چرب مصرف شود.

*سرعت غذا خوردن کنترل شود.

*از مصرف تنقلات مانند ساندویچ ها ،چیپس، پفک، شیرینی ها و شکلات ها پرهیز کرد.

*روزانه 30 دقیقه ورزش و نرمش کرد.

پرخوری بلافاصله بعد از ماه رمضان علاوه بر اینکه امکان افزایش اسیداوریک و کلسترول را فراهم می کند، می تواند منجر به سوء هاضمه و آسیب دستگاه گوارش شود.

در مدت روزه داری بسیاری از عادت های غذایی نادرست مانند ناخنک زدن و استفاده از تنقلات کنار گذاشته می شود و دستگاه گوارش در حالت نیمه استراحت قرار دارد بنابراین شیوه صحیح عادات غذایی ماه رمضان حداقل تا یک هفته بعد از پایان این ماه ادامه داشته باشد.

اگر قرار است میان وعده ها به عادات غذایی اضافه شود بهتر است میان وعده های سبک از جمله میوه و سبزیجات باشد و در طی روز نیز از آب و مایعات بیشتر از غذاهای خشن استفاده شود.

بهتر است برای وعده های نهار در اولین روزهای بعد از ماه رمضان از غذاهای سبک و کم حجم و کم چرب مانند مرغ و ماهی، غذاهای آب پز و سبزیجات پخته استفاده شود تا دستگاه گوارش کم کم به شرایط جدید عادت کند.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها