استفاده از نخ دندان در بهداشت دهان و دندان اهمیت بسیاری دارد. این اهمیت حتی در مواردی به اندازه مسواک زدن مهم است. چراکه با نخ دندان سطوحی از دندان‌ها تمیز می‌شود که به هیچ وجه قابل تمیز شدن با مسواک نیست و متاسفانه آغاز بسیاری از پوسیدگی‌ها از نواحی بین دندانی است که تنها با نخ دندان پاکیزه می‌شود.
کد خبر: ۹۱۶۶۸۹
نخ دندان را فراموش نکنید

استفاده از نخ دندان قبل و بعد از مسواک زدن اهمیت ندارد، اما روش صحیح مهم است. ابتدا 30 تا 40 سانتی‌متر نخ انتخاب کرده و بهتر است این کار جلوی آینه انجام شود.

از بین هر دو دندانی که نخ عبور می‌کند باید سطوح طرفین دو دندان کامل با حرکات رفت و برگشت و جارویی تمیز شود، سپس بین هر دو دندان دو بار نخ عبور کرده و در هر بار یکی از سطوح جلو یا عقب تمیز شود.

برای استفاده از نخ دندان، نخ‌های تک رشته و بدون موم توصیه می‌شود و چنانچه نخ دندان از جایی رد شود و پاره شود نشانه پوسیدگی بوده و باید هر چه سریع‌تر با دندانپزشک مشورت شود.

در ماه مبارک رمضان بقایای غذای باقی مانده بین دندان‌ها یکی از دلایل بوی بد دهان است که با نخ دندان کشیدن مناسب هنگام سحر این مورد قابل برطرف شدن است. اگر روزه‌دار از روی عمد ذرات گیر کرده میان دندان‌ها را فرو دهد روزه‌اش باطل می‌شود و برای پرهیز از این اتفاق باید پس از صرف غذا از نخ دندان استفاده کنیم. استفاده از مسواک، دهانشویه و نخ دندان جزء جدانشدنی بهداشت دهان ودندان هستند که به عقیده دندانپزشکان در هیچ حالتی نباید از آنها غافل شد. البته توجه داشته باشیم استفاده از نخ دندان در اصل جایگزین مسواک، برای برداشتن پلاک و جرم دندان‌ها از جاهایی است که برس مسواک به آنجا نمی‌رسد، نه بیرون کشیدن غذا از میان دندان‌ها.

در حین روزه‌داری سعی کنید از هر قسمت نخ بیش از یک بار استفاده نکنید چرا‌که رطوبتی که جذب الیاف می‌شود در صورت بیرون آوردن نخ از دهان رطوبت خارجی محسوب می‌شود و در صورت آمیختن دوباره آن با بزاق و فرو دادن آن روزه را باطل می‌کند. پس بهتر است از نخ دندان‌های بدون طعم و اسانس استفاده کنید تا شبهه‌ای در مورد سلامت روزه‌تان نداشته باشید.

دکتر کیوان ساعتی

متخصص دندانپزشکی ترمیمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها