گفت‌وگو با ارشا اقدسی، بدلکاری که با جکی چان کار کرده است

از دروغ ، نامردی و قدر ناشناسی بدم می آید/5 کار خارق العاده یک بدلکار

ارشا اقدسی این روزها چهره و نامی آشناست بویژه برای مخاطبان تلویزیون و برنامه خندوانه. ارشا اقدسی نفر دوم مسابقه بزرگ لباهنگ بود که توسط برنامه خندوانه برگزار شد، اما اقدسی نامی شناخته شده برای سینماگران ایران و جهان است او از مطرح‌‌ترین بدلکاران دنیاست که عنوان برترین بدلکار مسابقات بدلکاری روسیه را برای چپ کردن اتومبیل در سال 2014 یدک می‌کشد.
کد خبر: ۹۱۵۲۰۱
از دروغ ، نامردی و قدر ناشناسی بدم می آید/5 کار خارق العاده یک بدلکار

به گزارش جام جم سرا ، همچنین به همراه تیمش جایزه اسکار بدلکاری «SAG Award 2012» را برای فیلم جیمز باند به نام اسکای فال گرفته است.

اقدسی همین‌طور در فیلم مرگ روشنایی به کارگردانی پاول شرادر و بازی نیکولاس کیج به عنوان بدلکار و بازیگر حضور داشته است و اینها تنها بخشی از کارنامه بین‌المللی اوست.

اقدسی مردی از جهان هیجان و انرژی است که در این شماره از چاردیواری پای گفت‌وگو با او نشستیم و با جهان و سبک زندگی‌اش بیشتر آشنا شدیم.

چطور شد که وارد دنیای بدلکاری شدید؟

مربی رشته ورزشی آی‌کی‌دو بودم که یک روز اتفاقی تبلیغ بدلکاری مرحوم پیمان ابدی را دیدم. رفتم امتحان دادم و بعد از شاگردی پیمان ابدی، یک سال و نیم بعد سرمربی باشگاهش شدم و این‌طوری دنیای بدلکاری من شروع شد تا مربی بانجی جامپینگ و البته اولین مربی بانجی جامپینگ شدم و آنجا با بچه‌هایی که می‌آمدند تیم خودم را تشکیل دادم و در نهایت تیم من شکل گرفت و کار به اینجایی رسید که الان هستم.

نظر خانواده‌تان درباره این‌که بدلکاری را انتخاب کردید چه بود؟

تا یک مدت طولانی نمی‌دانستند من مشغول این رشته شده‌ام، اما بعدش که فهمیدند خب طبیعی است که هیچ خانواده‌ای موافق نیست فرزندش در رشته‌هایی فعالیت کند که می‌تواند خطرناک باشد، اما از آنجا که مرا می‌شناختند به من اجازه دادند چون با روحیاتم آشنا بودند.

آیا خانواده‌تان در مسیری که انتخاب کردید تاثیرگذار بودند؟

در انتخابش تاثیر نداشتند، اما همین که به من اجازه ‌دادند، اعتماد ‌کردند و مانعم نشدند کمک بزرگی بود و این اعتماد از کودکی وجود داشت چون من خیلی سمت این‌جور کارها می‌رفتم.

اگر صاحب فرزند شوید دوست دارید وارد رشته بدلکاری شود؟

حتما و آرزو می‌کنم که فرزندم خودش علاقه‌مند باشد که وارد بدلکاری شود، چون دوست ندارم مجبور به کاری شود و اگر خودش بدلکاری را دوست داشته باشد آن وقت من خوشحال‌‌ترین پدر دنیا می‌شوم.

آخرین فیلم‌های خارجی و ایرانی که در آنها بدلکاری کردید کدام‌ها بوده‌اند؟

آخرین فیلم خارجی که کار کردم فیلم کونگ‌فو‌یوگاست که جکی چان در آن ایفای نقش کرده و آخرین فیلم داخلی که کار کردم، فیلم آقای شهرام مکری به نام هجوم است.

بهترین کار بدلکاری که تاکنون انجام داده‌اید کدام بوده است؟

تقریبا بیشتر کارهایم را دوست دارم منتها فیلم Dying of the Light (مرگ روشنایی) که نیکولاس کیج در آن ایفای نقش کرده است را بیشتر دوست دارم.

بدلکاری چه تاثیری روی سبک زندگی‌‌تان گذاشته است؟

تقریبا همه زندگی من تحت‌الشعاع بدلکاری است و هیچ لحظه‌ای از زندگی‌ام نیست که کاری انجام دهم و مربوط به بدلکاری نباشد.

عجیب‌‌ترین کاری که کرده‌اید چه بوده؟

نمی‌دانم کارهایی که کردم عجیب بوده یا نه، ولی کش بانجی را با دست می‌گیرم می‌پرم و آن را روی زمین رها می‌کنم، با ماشین دو دور روی هوا چرخیدم که تنها 5 نفر در دنیا این کار را کرده‌اند، با ماشین 35 متر پریدم و دوتا پشتک از جلو زدم، از ارتفاع 55 متری روی تشک پریدم، از ارتفاع 15 متری روی یک تشک 3 در 2 کوچک پریدم و فکر می‌کنم همین‌ها عجیب‌‌ترین کارهایی بوده که انجام دادم.

بهترین اتفاقی که برایتان در این حرفه افتاده چه بوده؟

حضور در برنامه خندوانه بود که شد بهترین اتفاق زندگی‌ام.

سفر چه جایگاهی در زندگی‌‌تان دارد ؟و دوست دارید به کجا سفر کنید؟

عاشق سفر هستم و به محض این‌که پولی دستم بیاید سفر می‌کنم.

دلم می‌خواهد به همه جا سفر کنم چون خیلی جاها وجود دارد که دوست دارم بروم.

در ایران دوست دارم از شمال تا جنوب کشور سفر کنم چون پر از جاهای دیدنی و جذاب است.

چه ورزش‌هایی انجام می‌دهید؟

بدلکاری پر از ورزش است، ولی اسب سواری هم به‌عنوان ورزش انجام می‌دهم.

ورزش چه تاثیری می‌تواند در روحیه افراد داشته باشد؟

از قدیم گفتند عقل سالم در بدن سالم است.

وقتی ورزش می‌کنید حال خوبی دارید و وقتی حال خوبی داشته باشید در تصمیم‌گیری‌هایتان می‌توانید بهتر عمل کنید و تصمیم‌گیری درست‌تری داشته باشید.

برای شاد بودن چه کارهایی انجام می‌دهید؟

یکی از راه‌های شاد بودنم این است که دیگران را شاد کنم، چون وقتی باعث شادی و خوشحالی کسی می‌شوی حال خودت هم خوب می‌شود، این یکی از بهترین راه‌هاست برای من که شاد شوم. ما زنده‌ایم که شاد باشیم و زندگی ارزش غصه خوردن ندارد، بنابراین هرکاری برای شاد بودن از دستم بر بیاید انجام می‌دهم.

اهل مطالعه هستید؟

از نوع اینترنتی مطالعه‌ام خوب است، اما با کتاب زیاد نه. شاید آخرین کتابی که خواندم برمی‌گردد به 9 ماهه پیش.

میانه‌‌تان با فضای مجازی چطور است؟

عالی است و فضای مجازی را خیلی دوست دارم. فضای مجازی‌ای که موازی با واقعیت است و برای من زیاد مجازی نیست، چون که براساس فضای مجازی روند زندگی‌ام را انجام می‌دهم یعنی در مجازی بودنش گیر نکردم و با آن خیلی از اتفاق‌های جدید زندگی‌ام را انجام می‌دهم و می‌روم سمت کارهایی که دوست دارم.

تاثیر فضاهای مجازی را در جامعه مثبت می‌دانید یا منفی؟

بستگی دارد، فضای مجازی یک فرهنگ استفاده دارد، به طور مثال شما می‌توانید از یک وسیله نقلیه هم خوب استفاده کنید هم بد، یکی چاقو دستش می‌گیرد و با آن می‌تواند هندوانه‌ای را به زیبایی ببرد و آن را تزئین کند، اما یکی چاقو دستش می‌گیرد و با آن مرتکب جنایت می‌شود. پس بستگی به نحوه استفاده دارد.

به جوان‌ها برای استفاده درست از وقتشان چه پیشنهادی دارید؟

درست بخوابند، شب‌ها یک زمان مناسبی بخوابند و صبح‌ها زود بیدار شوند چون خیلی‌ها تا ظهر می‌خوابند و این باعث می‌شود نصف روزشان را از دست بدهند. سعی کنند هرجایی نروند و در جاهایی که برایشان مفید نیست حضور پیدا نکنند.

تلویزیون تماشا می‌کنید؟ برنامه موردعلاقه‌‌تان کدام است؟

بله، تماشا می‌کنم و برنامه موردعلاقه‌ام خندوانه است.

سقف آرزوهایتان کجاست؟

آرزوهایم سقف ندارد و می‌توانم در لحظه چندتا آرزو داشته باشم، فقط ترتیب مهم بودنشان فرق می‌کند.

دلتان می‌گیرد چه کار می‌کنید؟

بستگی به شرایطی دارد که دلم می‌گیرد، ولی اول از همه می‌روم باشگاه ورزش می‌کنم، گریه می‌کنم، آهنگ گوش می‌دهم و موتورسواری می‌کنم.

تفریح مورد علاقه‌‌تان کدام است؟

کارم تفریح مورد علاقه‌ام است که بهترین تفریحم محسوب می‌شود، همین‌طور سقوط آزاد، از هر جایی که بشود پرید، می‌پرم و این ورزشی است که برای آن هزینه می‌کنم. همین‌طور با بچه‌های تیمم وقت می‌گذرانم و به باشگاه می‌رویم چون بچه‌های تیمم بچه‌های خیلی خوبی هستند و وقت گذراندن با آنها لذتبخش است.

از چه چیزی بیشتر از همه بدتان می‌آید؟

از دروغ، نامردی و قدر‌ناشناسی آدم‌ها بیشتر از هر چیزی بدم می‌آید.

و حرف آخر...

آرزو می‌کنم بدلکاری وارد رشته‌های پودمانی دانشگاه شود، آرزو می‌کنم اجازه بدهند آن حرکت‌های مفیدی که برای بدلکاری کشورم اهمیت دارد را انجام بدهم و بگذارند یک باشگاه تخصصی بدلکاری که در خاورمیانه تک است را من در ایران بسازم، چون در حال حاضر خیلی پیشنهاد از کشور‌های خارجی دارم که بیایند پیش من و آموزش ببینند، ولی من خجالت می‌کشم بگویم در ایران باشگاهی ندارم، اما به هموطنان عزیزم می‌گویم که من باشگاهی ندارم که فعلا بتوانم آموزش بدهم و امیدوارم بدلکاری یک روز وارد جشنواره فیلم فجر شود تا بدلکارهای کشورمان بتوانند در این جشنواره جایزه بگیرند و امیدوارم یک روز از پیشکسوت‌های بدلکاری کشورمان تقدیر شود که این همه سال عمرشان را در این رشته گذاشته‌اند.

بابک نبی - چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها