یک ‌فوق تخصص گوارش کودکان با اشاره به اینکه در فصل‌ گرم سال، مراجعان به مراکز درمانی بیشتر مبتلایان به مسمومیت‌های غذایی هستند گفت:کودکان، سالمندان و زنان باردار بیشتر در معرض خطر هستند.
کد خبر: ۹۱۱۶۹۳
خطر مسمومیت‌های غذایی در این افراد بیشتر است

به گزارش جام جم سرا ، دکتر ریتا باقریان، اظهار کرد: اغلب متخصصان، شایع‌ترین بیماری‌های فصل گرما را مسمومیت‌های غذایی و در پی آن اسهال و استفراغ می‌دانند.

وی افزود: هرچند تمامی افراد در هر گروه سنی در مواجه با این بیماری، آسیب‌پذیر هستند، ولی کودکان در سنین پائین‌تر، سالمندان و زنان باردار بیشتر در معرض خطر هستند.

باقریان تصریح کرد: با رعایت اصول بهداشتی و بهره‌گیری از مراقبت‌های ابتدایی در دسترس، امکان پیشگیری آسان و کم‌هزینه وجود دارد و همچنین مانع از بروز عوارض خطرناک و زیان‌بار احتمالی خواهد شد.

این فوق تخصص گوارش کودکان اضافه کرد: با ایجاد بیماری، نشانه‌های مختلف به‌ تناسب شرایط جسمی و ایمنی فرد و بسته به عامل مسبب بیماری ظاهر می‌شود و در رأس این علائم، استفراغ و دفع مدفوع به شکل اسهالی و گاه همراه با خون ظاهر شده که در مواردی با تشدید آن، کم‌آبی قابل‌توجه در بیمار ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: از علائم همراه با این اختلالات، تب، درد شکم، سردرد، دردهای عضلانی، کسالت، تهوع، بی‌حالی، ضعف عضلانی و به‌ ندرت اختلال دید و تشنج قابل‌ ذکر است.

باقریان در خصوص راه‌های درمان مسمومیت‌های غذایی اضافه کرد: به دلیل اینکه بروز کم‌آبی از پی‌آمدهای قابل‌توجه مسمومیت‌های غذایی در فرد بیمار است، تأمین به‌موقع کمبود آب و مواد معدنی، از اولویت‌های درمانی به شمار می‌آید که با مصرف محلول‌های خوراکی آلی و الکترولیت جبران این کم‌آبی به‌خوبی قابل انجام است.

این فوق تخصص گوارش کودکان خاطرنشان کرد: در این وضعیت ضمن اینکه مصرف ماست و دوغ کم‌چرب، برنج پخته‌ شده در کنار سیب‌زمینی و هویج پوره‌ای توصیه می‌شود، باید از مصرف نوشابه، آب‌میوه‌های شیرین، میوه و سبزی‌های خام پرهیز کرد.

وی با اشاره به اینکه برای کودکان شیرخوار، تداوم تغذیه با شیر مادر در کاهش شدت و طول مدت بیماری بسیار مهم است، توضیح داد: باید از هرگونه مصرف خودسرانه داروهای کاهش‌دهنده حرکات روده یا آنتی‌بیوتیک‌ها، بویژه در کودکان خودداری کرد و در نخستین فرصت بیمار را به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی - درمانی رساند.

باقریان راهکارهای پیشگیری از مسمومیت‌های غذایی را شستشوی 20 ثانیه‌ای دست‌ها قبل و بعد از تهیه غذا، خوب شستن میوه و سبزی‌ها و ضدعفونی کردن صحیح آن، خودداری از مصرف گوشت، تخم‌مرغ و شیر غیرپاستوریزه به‌ صورت خام یا نیم‌پز، قرار ندادن گوشت و تخم‌مرغ خام در کنار موادغذایی پخته‌ شده یا آماده، مصرف در درون یخچال و خودداری از مصرف مواد غذایی که مدت زیادی از زمان تهیه و پخت آن سپری‌ شده یا در شرایط مناسب دمایی نگهداری نشده باشد، ذکر کرد.

منبع:ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها