مبتلایان بیماری‌های مزمنی مانند دیابت باید هفته‌ها قبل از شروع روزه‌داری برای ارزیابی پزشکی و مشاوره به پزشک خود مراجعه کنند تا با مشاوره پزشکی و آزمایش‌های مربوط به بیماری، وضعیت سلامت آنان بررسی و کنترل شود.
کد خبر: ۹۱۰۲۵۰
کدام دسته از بیماران دیابتی می‌توانند بدون هیچ مشکلی روزه بگیرند؟

برای برخی بیماران دیابتی برخلاف گذشته که کنترل بیماری با مصرف دارو وجود نداشت و روزه‌داری میسر نبود، در حال حاضر با داروهایی که در دسترس بیماران وجود دارد، بیماری دیابت را می‌توان کنترل کرد و فرد بیمار می‌تواند روزه بگیرد. بیماران دیابتی نوع 2 و حتی افرادی که تحت درمان با انسولین هستند، امروزه مجاز به روزه‌داری هستند و بیماران نوع یک نیز با آموزش صحیح، موفق به روزه‌داری می‌شوند.

بیمارانی که قبلاً مجاز به روزه‌داری نبودند، امروزه می‌توانند روزه بگیرند. حتی افرادی که سال گذشته نمی‌توانستند روزه بگیرند، امسال با کنترل بیماری خود خواهند توانست روزه بگیرند. در صورت توانایی بیمار برای روزه‌داری، پزشک باید دوز داروهای خوراکی یا انسولین را با توجه به شرایط بیمار تنظیم کند و آموزش‌ لازم برای آگاهی از علائم افت یا افزایش قند خون، کاهش فشارخون و نحوه برخورد با آن، اندازه‌گیری قند خون در خانه با گلوکومتر (نام دستگاه اندازه‌گیری قند)، برنامه غذایی مناسب و فعالیت فیزیکی در زمان روزه‌داری را به بیمار ارائه دهد.

اگر بیمار داروهایی را که ترشح انسولین را زیاد نمی‌کند و بیشتر روی حساسیت انسولین اثر می‌گذارد، مصرف کند، توصیه می‌شود در وعده سحر و افطار، قند خون خود را کنترل کند. اگر بیمار در وعده سحر با افت قند خون مواجه شود، نباید آن روز را روزه بگیرد اما بیمارانی که تحت درمان انسولین هستند یا مصرف داروهایشان باعث ترشح زیاد انسولین می‌شود، باید در طول روز چندین بار قند خون خود را بگیرند و اگر کاهش پیدا کرد، روزه نگیرند و در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کنند.

آیا نوجوانان می‌توانند روزه بگیرند؟

نوجوانانی که به سن بلوغ رسیده‌اند و امسال روزه‌اولی محسوب می‌شوند، ابتدا باید سلامتشان تایید شود و سپس توصیه تغذیه‌ای توسط پزشک به آنها ارائه شود.

رژیم غذایی نوجوانان در ماه رمضان چه تفاوت‌هایی با برنامه غذایی معمول آنها باید داشته باشد؟

رژیم و سفره‌های غذایی ماه مبارک رمضان در همه کشورها نسبت به ماه‌های دیگر متفاوت است. معمولا در این ماه، مصرف مواد غذایی پر کالری و پرچرب بیشتر می‌شود و افراد به کیفیت غذا که حاوی پروتئین کافی، آهن کافی و مواد غذایی که مایعات بدن را حفظ می‌کند، توجه چندانی نمی‌کنند. در وعده سحر باید مواد غذایی مصرفی دارای پروتئین، نشاسته، میوه و سبزی باشد تا در طول روز، روزه‌دار احساس عطش نکند،اما افراد سراغ غذاهای پرچرب می‌روند و در طول روز با مشکلات گوارشی، سوء هاضمه و نفخ مواجه می‌شوند که ممکن است، روی رشد و خون‌سازی نوجوان تاثیر بگذارد. لذا باید روی تغذیه سالم نوجوانان و رژیم غذایی سالم توجه بیشتری داشته باشیم.

دکتر محسن خوش‌نیت

فوق‌تخصص غدد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها