اگر در فصل گرما یعنی از اواخر بهار تا پایان تابستان شما هم نگران وضع سلامت پوست خود و خانواده‌تان هستید این مطلب را بخوانید که در آن به چند نکته کلیدی درباره سلامت و زیبایی پوست شما پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۹۰۹۹۱۸
چند نکته مهم درباره ضدآفتاب‌ها، برنزه کردن و مراقبت از پوست

ضدآفتاب بزنم یا نزنم

آن‌طور که بررسی‌های پژوهشگران نشان داده است، تجمع اشعه ماورای بنفش خورشید در طول سال‏ها می‏تواند زمینه‌ساز ابتلا به سرطان پوست در بزرگسالی شود، بنابراین نخستین توصیه ما به شما این است در ساعت‏هایی که تابش آفتاب شدید است، ساعت 12 تا 13 در روزهای گرم تابستان و از ساعت 11 تا 15 در دیگر روزها، از حضور غیرضروری در فضاهای باز خودداری کنید. استفاده از پوشش‏های مناسب فیزیکی، پوشیدن لباس‏های آستین بلند، شلوار بلند و استفاده از دستکش و کلاه کمک بزرگی به پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست است.

همچنین استفاده از ترکیبات ضدآفتاب که به اشکال مختلف لوسیون، کرم و پماد موجود است، برای تمامی گروه‏های سنی توصیه می‏شود. البته واقعیت این است که ضد آفتاب‏ها نمی‌توانند تمامی این اشعه‌های زیانبار را پوشش دهند، ولی استفاده از آنها مفید است. بسیاری از ضدآفتاب‌ها نسبت به آب مقاومت کمی دارند و با شست‌وشو و عرق کردن از بین می‏روند. برای پوشش کافی باید هر دو تا سه ساعت یک‌بار از ضدآفتاب در نواحی صورت و دست‏ها استفاده شود، در زمان مصرف نیز باید یک لایه نازک روی سطح پوست را بپوشاند و نباید بعد از مصرف ضد‌آفتاب آن را زیاد ماساژ دهند که جذب پوست شود، زیرا دیگر محافظت کافی از پوست را نخواهد داشت.

از چه نوع ضدآفتابی باید استفاده کرد

آکادمی متخصصان پوست آمریکا توصیه می‌کند از ضدآفتابی استفاده کنید که مشخصات زیر را داشته باشد:

1 ـ وسیع‌الطیف (broadspectrum) باشد. یعنی پوست را از هر دو نوع اشعه فرابنفش مضر محافظت کند. (UVA، UVB )

2 ـ فاکتور حفاظتی (SPF) آن 30 یا بیشتر باشد.

3 ـ مقاوم در برابر آب (water resistant) باشد.

چه مقدار و چندبار باید از ضدآفتاب استفاده کرد

ضدآفتاب باید تمام قسمت‌هایی از پوست را که توسط لباس پوشیده نیستند، به طور کامل دربرگیرد.

باید 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن استفاده شود.

باید هر دوساعت یک‌بار آن را تجدید کرد.

بعد از شنا کردن یا تعریق هم باید دوباره استفاده شود.

توصیه می‌شود برای حفاظت پوست لب‌ها از سرطان، روی لب‌ها هم از فاکتور حفاظتی 30 یا بیشتر استفاده شود. در اطراف چشم هم می‌توان با احتیاط از کرم ضدآفتاب استفاده کرد. البته استفاده از عینک آفتابی برای حفاظت پوست حساس این ناحیه مناسب‌تر است. علاوه بر استفاده از ضدآفتاب، لباس‌های پوشیده، کلاه لبه‌دار، سایبان هم به حفاظت بیشتر کمک می‌کنند. نور آفتاب در فاصله 10 صبح تا 2 بعد ازظهر بیشترین شدت را دارد. در این فاصله حتی‌الامکان از نور آفتاب پرهیز کنید.

استفاده از کرم ضدآفتاب خطری هم دارد

استفاده از کرم ضدآفتاب، خطر ایجاد سرطان پوست را کم می‌کند و جلوی آفتاب سوختگی را می‌گیرد. توجه داشته باشید که منافع استفاده از آن بسیار بیشتر از ضرر احتمالی و ثابت نشده آن است.

چه نوع ضدآفتابی مناسب پوست شماست

کرم‌ها معمولا برای پوست‌های خشک، لوسیون‌ها برای پوست‌های چرب و ژل‌ها برای نواحی مودار بدن مناسب هستند. اگر پوست شما چرب و مستعد آکنه است، از ضدآفتاب‌های فاقدچربی (oilfree) استفاده کنید.

برای پوست‌های حساس و بچه‌ها هم ضدآفتاب‌های مخصوص وجود دارد.

ضدآفتاب‌های رنگی علاوه بر حفاظت از آفتاب، جنبه پوشاننده دارند و می‌توانند برای خانم‌ها مناسب باشند.

اگر علاوه بر ضدآفتاب، از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده می‌کنید، باید ضدآفتاب را بعد از مرطوب کننده به کار ببرید.

فاکتور حفاظتی 30، می‌تواند 97 درصد از اشعه خورشید را بلوک کند. فاکتورهای حفاظتی بالاتر اندکی مؤثرتر هستند، ولی هیچ‌کدام صددرصد اشعه را بلوک نمی‌کنند. بنابراین تفاوت‌شان زیاد نیست. طول مدت اثر ضدآفتاب با فاکتور حفاظتی بالا هم بیشتر نیست و باید دوساعت یک‌بار و بعد از شنا و تعریق تجدید شود.

دکتر سهیلا علیمحمدی ‌/‌ پزشک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها