مطالعات ایران و سوئیس نشان می دهد

تاثیر ورزش های آبی و یوگا در مقابله با علائم ام اس

به گفته محققان، ورزش به خصوص یوگا و ورزش های آبی تاثیر مثبتی بر علائم بیماری ام اس دارد.
کد خبر: ۹۰۱۷۹۰
تاثیر ورزش های آبی و یوگا در مقابله با علائم ام اس

به گزارش جام جم سرا ، یافته های مطالعات مشترک دانشگاه بازل سوئیس و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ایران نشان می دهد بیماران مبتلا به ام اس که ورزش یوگا و ورزش های آبی انجام می دهند کمتر از احساس خستگی، افسردگی و حس کرخی در اندام شان رنج می برند.

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی مزمن پیشرونده است که در آن، سیستم ایمنی خود بدن به بافت عصبی حمله کرده و موجب بروز اختلالات حرکتی می شود. سایر علائم متداول این بیماری شامل ضعف و خستگی جسمی و روانی، سستی، افسردگی و حس لمس نظیر سوزن سوزن شدن و مورمور شدن، احساس خارش و کرخی و بیحسی است.

محققان در این آزمایش نشان دادند که این علائم به شکل قابل توجهی بعد از انجام ۸ هفته برنامه یوگا و ورزش آبی بهبود یافت. در مقایسه با گروه کنترل، میزان خستگی، افسردگی و حس کرخی به شکل قابل توجهی در بیمارانی که در برنامه ورزشی سه بار در هفته شرکت کرده بودند کاهش یافته بود.

در گروه غیر ورزشی، احتمال بروز افسردگی متوسط تا شدید ۳۵ برابر بیش از گروه های بود که ورزش یوگا یا ورزش های آبی را انجام داده بودند.

در این مطالعه، ۵۴ زن مبتلا به ام اس با میانگین سنی ۳۴ سال به یکی از سه گروه اختصاص یافته بودند: گروه یوگا، گروه ورزش آبی و گروه بدون انجام هر گونه ورزش. از این بیماران خواسته شد تا قبل و بعد از آزمایش پرسشنامه مربوط به علائم شان را تکمیل کنند.

به گفته محققان، برنامه های تمرین ورزشی باید به عنوان مکمل در کنار درمان های استاندارد ام اس در نظر گرفته شوند.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها