علائم پرخوری وسواسی ؛

وقتی عصبی می‌شوم، غذا می‌خورم!

سوءتغذیه به هر گونه برهم خوردن تعادل در منابع دریافتی بدن اطلاق می‌شود. سوءتغذیه در افرادی که پرخور هستند و به کمیت غذا بیشتر از کیفیت آن توجه دارند، شایع‌تر است. سرطان، فشار خون، حملات قلبی و اختلالات مفصلی از نتایج این پرخوری و سوءتغذیه است.
کد خبر: ۸۹۶۸۸۵
سبک زندگی عامل اصلی سوءتغذیه

بنابراین باید توجه داشته باشیم سوءتغذیه، هم در افراد فقیر و هم در افراد متمول وجود دارد. متاسفانه در کشور ما پس از گذشت نیم قرن از تاسیس دانشکده تغذیه و وجود این همه فارغ‌التحصیل تغذیه در کشور، هنوز فرهنگ تغذیه سالم، جایگاه خودش را پیدا نکرده است.

رژیم غذایی سالم باید متعادل و متنوع باشد تا 50 ریز مغذی بدن و سایر مواد ضروری سلول‌ها تامین شود. اگر این اتفاق نیفتد، گرسنگی پنهان پیش می‌آید که بی‌صدا ایجاد می‌شود، ولی با تبعات گسترده‌ای همراه است. این گرسنگی پنهان، عملکرد شیمیایی و فیزیولوژیکی سلول‌ها را تغییر می‌دهد.

جالب است بدانید سوءتغذیه به سن و سال هم ارتباط ندارد و این مشکل می‌تواند از لحظه حیات تا ممات انسان‌ها با آنها همراه باشد. متاسفانه امروزه به دلیل رواج سبک نامناسب تغذیه، آمار سوءتغذیه در ایرانی‌ها بالاتر رفته است و این روند ناامیدکننده در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

خیلی از ایرانی‌ها احساس می‌کنند با خوردن بیشتر می‌توانند با سوءتغذیه مقابله کنند و عده‌ای هم فقط غذاهای چرب و شیرین و خوشمزه را انتخاب می‌کنند، در حالی که زیاد خوردن یا خوشمزه خوردن به هیچ وجه تضمینی برای مبتلا نشدن به سوءتغذیه نیست؛ بلکه باید یاد بگیریم در سبد غذایی خانوار، مواد غذایی‌ای را بگنجانیم که ارزش غذایی بالایی داشته باشد و نباید صرفا حجم غذا را ملاکی برای مقوی بودن آن بدانیم.

دکتر سیدضیاءالدین مظهری

متخصص تغذیه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها