کارشناسان تغذیه عنوان می کنند

خواص غلات سبوس دار در حفظ سلامت قلب و چشم ها

در بازار علاوه بر آرد گندم، چندین نوع آرد دیگر برای تهیه شیرینی نوروز و کیک خانگی وجود دارد.
کد خبر: ۸۸۴۶۰۹
آنچه درباره آردها باید بدانید
این آردها هر کدام، فواید و ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارند و می‌توان با آنها شیرینی‌های خانگی با طعم‌های مختلف تهیه کرد ضمن این که برای افرادی که نمی‌توانند از محصولات تهیه شده با آرد گندم استفاده کنند،‌ به‌خصوص مبتلایان سلیاک که به گلوتن گندم حساسیت دارند،‌ قابل مصرف است. ابتدا لازم است بدانید، آرد گندم چهار نوع دارد؛ آرد کامل، آرد خبازی، آرد ستاره و آرد نول. از آرد نول برای تهیه شیرینی، کیک، بیسکویت و کلوچه استفاده می‌شود. به دلیل آن که آرد نول هنگام فرآوری، قسمت اعظم مواد مغذی و سبوس خود را از دست می‌دهد، کم‌ارزش‌ترین آرد قنادی محسوب می‌شود. بر این اساس برای افزایش ارزش تغذیه‌ای شیرینی به آرد نول کمی آرد سبوس گندم و درصدی پودر جوانه یا آرد مالت (جوانه جو) بیفزایید.

آرد دیگری که در بازار موجود است و کمتر آن را می‌شناسند،‌ آرد ذرت است. این آرد در مقایسه با آرد گندم،‌ فرآوری دشوار و مدت ماندگاری کمتر و رنگ تیره‌تری دارد. پروتئین آرد ذرت،‌ فاقد گلوتن و برای مبتلایان سلیاک مناسب است و برای تهیه نان و برخی فرآورده‌های آردی نظیر بیسکویت و کیک خانگی و دسر کاربرد دارد. این آرد طعم خوشایندی دارد و می‌تواند طعم شیرینی‌های عید را دلچسب کند .

و اما آرد برنج و نخودچی و سویا

مزیت اصلی آرد برنج همچون آرد ذرت است و مبتلایان سلیاک می‌توانند تحت نظر پزشک از آن استفاده کنند. این آرد در مقایسه با شیرینی‌های تهیه شده از آرد گندم در صورتی که حاوی سبوس برنج باشد،‌ مزیت بیشتری دارد، اما چون آرد برنج از آسیاب ‌کردن برنج‌های شکسته و نیم دانه‌ای به دست می‌‌آید که لایه رویی و سبوس آن جدا شده، در مقایسه با آرد نول گندم ارزش یکسانی دارد. این آرد برای تهیه نان برنجی فوق‌العاده است.‌ آرد نخودچی در مقایسه با سایر آرد غلات از نظر میزان پروتئین و فیبر برتری زیادی دارد و ارزش غذایی یک سوم لیوان آرد نخودچی، معادل یک کف دست نان سنگک یا سه‌چهارم لیوان غلات آماده خوردن (برشتوک) است. برای آن که نرمی و لطافت آرد نخودچی بیشتر و در کیفیت و تردی شیرینی تاثیرگذار شود، بهتر است در خانه ابتدا نخودچی‌ها را پوست‌گیری و بعد آسیاب و الک ‌کنید تا آرد نرم تر و یکنواخت‌تری حاصل شود. این شیرینی برای کودک و نوجوان مفید است، اما اگر بر میزان شکر شیرینی نخودچی بیفزایید، موجب یبوست می‌شود.

آرد سویا هم پروتئین باکیفیتی دارد و تا حدودی می‌تواند جایگزین پروتئین‌ حیوانی باشد. سویا حاوی اغلب اسیدآمینه‌های ضروری بدن و نیز اندکی کربوهیدرات است‌. آرد سویا دو نوع دارد‌. آرد سویای کامل و آرد سویای بدون چربی که البته استفاده درصد زیادی از این آرد برای تهیه کیک طعم نامطلوبی ایجاد می‌‌کند و توصیه می‌شود انواع آرد را برای ماندگاری بیشتر و جلوگیری از آفت‌زدگی در فریزر نگهداری کنید‌. اگر آرد در معرض رطوبت قرار گیرد و کلوخه شود، نشان‌دهنده رشد کپک و غیرقابل مصرف شدن آن است .

فاخره بهبهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها