اگرچه محققان بتازگی متوجه شده‌اند که این فقط چاقی نیست که سلامت عمومی ما را به خطر می‌اندازد، اما اضافه وزن یکی از مولفه‌هایی به شمار می‌رود که می‌تواند بر کارکرد قلب و عروق و بسیاری از ارگان‌ها اثر بگذارد و در صورتی که همراه با یافته‌های بیشتر تهدیدگر ذکرشده در تحقیق جدید دانشمندان همراه شود، کاهش عمر یا بیماری‌های گوناگون را به همراه بیاورد؛ بخصوص این‌که اکنون تا رسیدن نوروز و دید و بازدیدهای همراه با شیرینی و آجیل و... راهی نمانده است!
کد خبر: ۸۸۲۲۳۱
پیشگیری از چاقی تا ایام نوروز

به گزارش جام جم سرا ، بر این اساس، راهکارهایی را پیشنهاد می‌دهیم که تا پیش از رسیدن سال نو بتوانید وزن خودتان را کنترل کنید و علاوه بر حفظ سلامتی، در دیدارهای عید از تناسب اندام و زیبایی بیشتری برخوردار شوید.

دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیای آمریکا دست به تحقیقی زدند که نشان می‌دهد تنها تأکید کردن بر خطرات اضافه وزن و تناسب اندام نمی‌تواند معیاری مناسب برای ارزیابی سلامتی و طول عمر به‌شمار آید و علاوه بر آن باید سه عامل سلامت غذایی، افزایش فعالیت یا تحرک و خواب کافی را نیز در نظر گرفت و رعایت کرد. آنها این نتایج را از بررسی داده‌های مربوط به سلامت حدود 40 هزار جامعه آماری بزرگسال به‌دست آوردند. این یافته‌ها شاید شما را به فکر اندازد که بنابراین، همه تأکیدات بر مضرات چاقی بیهوده است و در نتیجه می‌توانید با خیال راحت هر چه می‌خواهید بخورید!

اضافه وزن در واقع بر ازدیاد بیش از حد لازم توده چربی اطلاق می‌شود. برای کارکرد بهتر بدن، سلول‌ها به مقداری از چربی نیاز دارند، اما وقتی مواد چربی از آن حد لازم بیشتر شود، بدن چربی را ذخیره می‌کند و این ذخیره‌ها ممکن است در عروق خونی، اطراف قلب، نواحی شکم و هر جایی تجمع یابند و با افزایش خود علاوه بر محدود کردن فضا برای کار اعضایی که گرداگردشان با چربی انباشته شده، فعالیت مناسب این ارگان‌ها را مختل کرده، حتی به خطر اندازند. همچنین ممکن است رسوب آنها باعث تخریب غضروف‌های مفصلی شود و به جای حرکت مفصل‌ها روی بستری نرم این حرکات مفصلی روی خودشان انجام گیرد و باعث اصطکاک و ساییده شدن و در پی آن ایجاد دردهای مفصلی شود.

نقرس، آرتروز، دردهای ستون فقرات و کمر به‌دلیل تحمل فشار ناشی از وزن زیاد و... از موارد دیگری هستند که فرد دارای اضافه وزن دچار آنها خواهد شد. از سوی دیگر زندگی شهری بخصوص در میان ما ایرانیان که اغلب باید تلاش زیادی برای متعادل نگه داشتن اقتصاد خانواده داشته باشیم، باعث شده است افراد نتوانند یا زمان کافی نداشته باشند که براحتی یا به مقدار مناسب با ورزش کردن خود سوخت‌ و ساز بدنشان را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که این چربی‌ها به جای ذخیره شدن مصرف شوند. وقتی فعالیت و تحرک ورزشی در کار نباشد و در کنار آن غذاهای آماده و بدتر از آنها فست‌فودها مورد استفاده و مصرف بیشتری پیدا کند بر این تجمع چربی روزبه‌روز افزوده می‌شود و... خودتان حساب کنید که چگونه روزبه‌روز اندک اندک بدون آن‌که متوجه شوید، بر وزنتان افزوده می‌شود و هم زیبایی و تناسب اندامتان را از بین می‌برد و هم بدنتان را مستعد اختلال در عملکرد مناسب می‌کند و در نتیجه مشکلات و بیماری‌های گوناگون به سراغتان می‌آید.

پیشگیری از چاقی

برای آن‌که در چند هفته باقی‌مانده تا عید هم سلامت و هم زیبایی اندام خود را حفظ کرده باشید، می‌توانید فرصت را غنیمت بشمارید و راهکارهایی را پیش گیرید که از افزایش وزن در امان بمانید یا در صورت داشتن اضافه وزن، آن را کاهش دهید.

فست‌فودها متهمان درجه یک

یکی از بهترین و اثرگذارترین راه‌ها این است که از همین امروز تصمیم بگیرید خودتان را عادت دهید مصرف فست‌فود را به کمترین میزان برسانید.

فست‌فودها جزو جذابیت‌های غذایی به شمار می‌روند و گاهی واقعا چاره‌ای برای مقاومت در برابر خوردنشان نیست! اما می‌توان مصرف آنها را کاهش داد. این نوع غذاها به دلیل آن‌که اغلب حجم کالری بسیار زیادی را در یک وعده وارد بدن می‌کنند و از سویی به‌دلیل استفاده از انواع افزودنی‌هایی که باعث خوشمزه شدن آنها و در نتیجه جذب مشتری به سمت آنها می‌شود، می‌تواند شما را خیلی سریع‌تر به سمت افزایش وزن هل دهد. اگر بتوانید این نوع غذاها را که مضرات مصرفشان بیش از ارزش‌های غذایی آنهاست کنار بگذارید، یک قدم بزرگ به سمت جلوگیری از افزایش وزن برداشته‌اید؛ اما اگر نمی‌توانید در مقابل اصرار دوستان یا خانواده، میل و اشتهای خودتان و هر عامل دیگر مقاومت کنید، می‌توانید هم دفعات و هم مقدار مصرف این نوع غذاها را کم کنید.

پرواز مستقیم به سمت چربی

در مقام بعدی، روغن‌های جامد و مواد غذایی پرچرب است که تهدیدی برای سلامت و عاملی برای سرعت گرفتن چاقی به شمار می‌رود. تا جایی که می‌توانید به سمت استفاده کمتر از هر گونه روغن در پخت‌ و پز و تهیه غذاها و خوراکی‌ها بروید و در صورت نیاز به استفاده از روغن نیز ذائقه و میلتان را کم‌کم به سمتی تغییر مسیر دهید که از روغن‌های سالم‌تر در آشپزی‌های خود بهره ببرید.

روغن‌های زیتون و آفتابگردان و مانند اینها از موادی به شمار می‌روند که می‌توانند جانشین آن روغن‌های مضرتر شوند. البته برخی افراد ممکن است بگویند این روغن‌ها بخصوص روغن زیتون، بویی دارند که با ذائقه آنها سازگار نیست. یادتان باشد ذائقه چیزی است که خودتان با «عادت» آن را می‌سازید. آن روغن‌های مضر نیز به هر حال بو دارند، اما چون از کودکی به مصرفشان عادت کرده‌اید اکنون گمان می‌کنید که ذائقه شما فقط با آن کنار می‌آید؛ حال آن‌که می‌توان با وارد کردن این روغن‌ها و استفاده کم‌کم آنها ذائقه خود را تغییر داد. علاوه بر این، برخی از چنین روغن‌هایی انواع فرآوری شده هم دارند که بویشان (و البته خاصیتشان نیز) کمتر است؛ می‌توانید سازگار کردن عادت خود را با آنها شروع کنید و به مرور زمان، طبع و سلیقه خود را به جایی برسانید که استفاده از انواع غیرفرآوری‌شده را براحتی جانشین انواع فرآوری شده کنید و از مواهب و فوایدشان بهره ببرید.

گرگ‌هایی در پوست دوست

نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی، سرشار از مواد قندی بوده. قند و شیرینی نیز یکی از نیازهای بدن به‌شمار می‌رود، اما اگر مثل چربی بیش از حد نیاز بدن باشد آسیب‌هایش حتی ممکن است از ذخیره چربی هم بیشتر باشد. دیابت یکی از این آسیب‌هاست که در پی ابتلا به آن برخی بیماری‌ها و اختلالات دیگر هم سراغ فرد مبتلا می‌آید و همراه آزاردهنده روزها و شب‌های او می‌شود. بنابراین، زمان را مغتنم بشمارید و سعی کنید مصرف شیرینی‌ها و مواد قندی را با وجود میل شدیدی که به آنها دارید و نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی را کاهش دهید. درباره نوشابه‌های کولادار بهتر است حساسیت بیشتری نشان دهید زیرا آنها به‌تنهایی منبعی سرشار از قند بوده. هر قوطی نوشابه حدود 10 قاشق شکر و مواد قندی را در خود جای داده و علاوه بر آن، لذت بردن از خوردن یک قوطی نوشابه مساوی است با دردسرهای بعدی برای سوزاندن حدود 150 تا 200 کیلوکالری؛ بله... درست خواندید: کیلوکالری!

بی‌مناسبت نیست اگر اشاره کنیم به وضعیت خانمی که همین چند هفته پیش علاقه‌اش به نوشابه‌ها و دردسرهای ناشی از آن خبرساز شد و او را به بیمارستان کشاند: خانم کتی او سالیوان که علاقه شدید به نوشابه‌های گازدار پیدا کرده بود، عادتش به جایی رسید که هر روز شش لیتر نوشابه را روانه بدن خود می‌کرد. او به خاطر ورود این میزان قند، چندین دندان خود را از دست داده بود، مینای تمام دندان‌هایش از بین رفته بود، دچار کم‌خونی شدید شده بود و چند بار به همین دلیل نیاز به تزریق خون پیدا کرده بود. بی‌اشتهایی مزمن و عفونت کلیوی نیز از دیگر مصائبی به شمار می‌رفت که دامن این خانم انگلیسی را گرفته بود.

سبزیجات منبعی از فیبر

برخی افراد حتی اگر همراه با غذایشان سبزیجات هم مصرف کنند، میزان آن از چند برگ تره یا جعفری یا هر سبزی مورد علاقه‌ای فراتر نمی‌رود؛ حساب آنها که عادت یا حتی علاقه‌ای به مصرف سبزیجات ندارند هم به جای خود! اما یکی از خصوصیت‌های بارز سبزیجات و فیبرها این است که مدت بیشتری را باید در سیستم گوارش بدن طی کنند و در این زمان طولانی همچنان می‌توانند به جای چربی، منابع مورد نیازی از ویتامین و مواد معدنی را به بدن برسانند. از این‌رو پیشنهاد می‌کنیم تا می‌توانید همراه با غذا مقادیر زیادی سبزیجات و فیبر بخورید. این مواد شما را برای مدت بیشتری سیر نگاه می‌دارد و مواد سالم‌تری هم وارد بدنتان می‌کند.

فعالیت را از یاد نبرید

تحرک و فعالیت این نیست که خودروی خود را کمی دورتر از محل کار پارک کنید و مسیری را تا محل کار پیاده بروید (اگرچه از هیچ هم بهتر است!). حتی اگر فرصت کافی برای اختصاص زمانی برای ورزش ندارید، سراغ کارهایی بروید که باعث داشتن تحرک بیشتر در طول روز شود. اگر شغلتان به گونه‌ای است که این تحرک را تامین نمی‌کند و ناچار به پشت میز نشستن هستید هم می‌توانید در هر موقعی که فرصتی دست می‌دهد، در یک زمانبندی مناسب، چند لحظه‌ای از روی صندلی و پشت میز برخیزید و در گوشه‌ای برای چند دقیقه فعالیتی کنید که بتوان به آن نام و عنوان تحرک را داد. تحرک باعث افزایش بیشتر تعداد تنفس‌ها و در نتیجه فعالیت بیشتر قلب برای خونرسانی سریع‌تر و تصفیه خون استفاده‌ شده می‌شود، همراه با گرم شدن بدن و تعریق است و اگر به صورت عادت درآید، حتی همین چند عامل به‌تنهایی نیز خود باعث سوخت‌وساز بهتر و تقویت متابولیسم بدن می‌شود و می‌تواند در نبود فرصت ورزش کردن روزنه‌ای مفید به سوی پیشگیری از چاقی و مهم‌تر از آن سلامتی شما به شمار آید.

وعده‌های غذایی خود را تنظیم کنید

تنظیم وعده‌های غذایی یکی از مفیدترین راه‌ها برای پیشگیری از افزوده شدن ناخواسته به وزن بدنتان و داشتن اندام مناسب محسوب می‌شود. هیچ‌گاه وعده صبحانه را به سبب دیرشدن کارتان، بی‌اشتهایی سر صبح یا هر دلیل دیگری کنار نگذارید. حتی اگر نمی‌توانید این وعده را در خانه میل کنید، مقداری لبنیات همراه با تکه‌ای نان بردارید و پیش از آغاز فعالیت روزانه میل کنید. به زبان ساده، وقتی صبحانه نخورده بدن خود را به فعالیت روزانه وادار می‌کنید، مغز متوجه ترفند شما در استثمار بدن برای کار بدون رساندن انرژی لازم می‌شود و در وعده غذایی بعدی دستور ترشح هورمون‌های سیری را دیرتر صادر می‌کند! علاوه بر این، به دلیل دیر صادر شدن دستور سیری و افزایش ورودی انرژی بیش از حد لازم، این مقدار اضافه را طبق روال معمول تبدیل به چربی می‌کند و یک وعده حذف شده تمام برنامه‌های پیشگیری از اضافه وزن شما را برهم می‌زند. صبحانه، ناهار و شام را در فواصل مشخص میل کنید تا اقدامتان برای کاهش یا حفظ تناسب اندام تا چند هفته دیگر نتیجه‌بخش باشد.

چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها