رئیس بیمارستان فارابی از امکان درمان شب کوری با بهره‌گیری از سلول‌های بنیادی خبر داد.
کد خبر: ۸۷۴۹۷۴
درمان شب کوری در ایران امکانپذیر شد

به گزارش تسنیم، محمود جباروند - رئیس بیمارستان فارابی در حاشیه برپایی نخستین همایش کشوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در چشم پزشکی اظهار داشت: بیمارستان فارابی با همکاری مرکز تحقیقات رویان و مرکز چشم پزشکی لبافی نژاد فعالیت تحقیقاتی مشترکی را در ارتباط با کشت و تکثیر سلول‌های رنگدانه شبکیه انجام داده که خوشبختانه نتایج آن با موفقیت روبرو بوده است.

جباروند افزود: با توجه به کیفیت بالای نتایج این آزمایش‌ها روی مدل حیوانی بعد از تکمیل این مطالعات در این فاز و رضایت کامل از نتایج آن در فاز بعدی که در 18 ماه آینده انجام می‌شود، این مطالعات روی بیماران نیز انجام خواهد شد.

رئیس بیمارستان فارابی با اشاره به اینکه به کارگیری این روش در بیماران دچار شب کوری و بیمارانی که دچار نقص سلول‌های رنگدانه ای هستند، کاربرد دارد، تصریح کرد: از آنجا که اشخاص دچار شب کوری در شب دید ندارند و دید آنان در روز نیز محدود است، بهره گیری از این شیوه، می‌تواند، کمک شایانی به این بیماران کند.

وی ادامه داد: استفاده از محیط کشت جدید و شفاف برای رشد سلول‌های بنیادی و ترمیم بافت سطحی چشم نیز از دیگر کاربردهای جدید سلول‌های بنیادی بوده که در بیمارستان فارابی انجام شده است.

به گفته جباروند به کارگیری محیط کشت جدید و شفاف علاوه بر آنکه باعث حفظ شفافیت و رشد سلول‌های پوششی قرنیه شده، سبب بهبود سطح انکساری چشم و در نهایت بهبود بینایی می‌شود.

گفتنی است، "نخستین همایش کشوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در چشم پزشکی" از سوی واحد فراهم آوری سلول‌های بنیادی بیمارستان فارابی با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی نهاد ریاست جمهوری و نیز با همکاری مراکز تحقیقاتی سراسر کشور و نیز جمعی از صاحبنظران و متخصصان این حوزه برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها