همه می‌دانیم اولین و مهم‌ترین عامل مرگ و میر میان تمام افراد، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و در واقع سکته‌های قلبی است. با این حال پیش از این تصور می‌شد بیماری عروق کرونر بیشتر مردان را گرفتار می‌کند، اما به‌تدریج مشخص شد خانم‌ها نیز درگیری زیادی با این بیماری دارند تا جایی که همچنان بیماری‌های قلبی شایع‌ترین علت مرگ و میر در خانم‌ها به شمار می‌رود.
کد خبر: ۸۶۹۵۷۸
زنان در تیررس بیماری‌های قلبی

اما تقریبا در تمام مطالعات مشخص شده است سن ابتلا به این بیماری‌ها در خانم‌ها حدود ده سال دیرتر از آقایان اتفاق می‌افتد. در ضمن نوع بیماری، تظاهرات و انواع آن در خانم‌ها و آقایان متفاوت است. ناگفته نماند بعضی معتقدند هورمون‌های زنانه و به‌خصوص استروژن تا حدودی اثر حفاظتی در مقابل این بیماری دارند و به همین علت، خانم‌ها در سنین قبل از یائسگی کمتر به این بیماری مبتلا می‌شوند، اما درمان با هورمون استروژن در آقایان اثر حفاظتی نشان نداده است. دکتر محراب مرزبان، فوق‌تخصص جراحی قلب و عروق در گفت‌وگو با جام‌جم در پاسخ به این سوال که کدام دسته از خانم‌ها و به چه دلایلی بیشتر در معرض نارسایی‌های قلبی قرار دارند، می‌گوید: خانم‌ها در سنین بالای 65 سال، بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند. به‌خصوص در دسته‌ای از خانم‌ها که فاکتورهای خطر شناخته شده مثل دیابت، مصرف سیگار، چاقی به‌ویژه چاقی شکمی، فشار خون بالا، کم‌تحرکی و بالابودن کلسترول و تری‌گلیسرید خون دارند این میزان بیشتر است.

قلب؛ زیر فشار چاقی

داشتن رژیم غذایی برای جلوگیری از چاقی و به دنبال آن ابتلا به بیماری عروق کرونر یک ضرورت تلقی می‌شود که برای آن استثنایی در خانم‌ها و آقایان وجود ندارد.

این متخصص در این باره توضیح می‌دهد: از آنجا که چاقی به‌خصوص چاقی شکمی فاکتور خطر شناخته‌شده‌ای برای ابتلا به بیماری عروقی کرونر شناخته می‌شود، تنظیم وزن بدن و میزان کالری دریافتی از طریق رژیم غذایی مناسب و داشتن فعالیت بدنی به صورت حداقل سه بار در هفته راهپیمایی سریع یا دویدن به مدت حداقل 20 دقیقه ضروری است.

یائسگی و خطر بیماری قلبی

فراموش نکنید شیوع بیماری‌های قلبی در دوران یائسگی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

به همین دلیل این متخصص تاکید می‌کند: با توجه به استعداد خانم‌های یائسه به فشار خون، تنظیم میزان نمک دریافتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان مثل میوه‌های رنگی نیز اثر حفاظتی شناخته شده‌ای بر سیستم قلب و عروق خانم‌ها طی دوران یائسگی دارد.

وی تاکید می‌کند: حتی نشان داده شده در خانم‌هایی که بیماری‌هایی با اختلالات هورمونی مانند سندرم تخمدان‌های پلی‌کیستیک دارند شانس بروز سکته قلبی افزایش می‌یابد.

قلب‌های استرسی

ثابت شده است مسائل روحی روانی و اجتماعی در میزان شیوع بیماری قلبی موثر است. حتی نشان داده شده در طبقات بی‌سواد یا سطوح اجتماعی پایین، میزان سکته قلبی در خانم‌ها بیشتر است.

دکتر مرزبان با تاکید بر این که استرس به صورت غیرمستقیم شانس ابتلا به بیماری و فاکتورهای خطر را افزایش می‌دهد، می‌گوید: در این خصوص نوع خاصی از بیماری عروق کرونر در خانم‌ها وجود دارد که بیماری عروق کرونر غیرانسدادی نامیده می‌شود و می‌تواند به سکته قلبی منجر شود، در حالی که در آنژیوگرافی تنگی مهمی دیده نمی‌شود.

دیابت، قلب‌تان را می‌آزارد

دیابت، سردسته بیماری‌هایی است که شانس ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. البته فشار خون بالا و بیماری‌های متابولیک ـ که باعث افزایش کلسترول خون می‌شود ـ نیز در ابتلا به بیماری‌های قلبی موثرند. این متخصص قلب و عروق با اشاره به این که بعضی بیماری‌های خودایمنی مثل لوپوس، شانس بیماری عروق کرونر و سکته قلبی را افزایش می‌دهد، تاکید می‌کند: نارسایی کلیوی نیز جزو بیماری‌هایی است که شانس ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. البته باید به خاطر داشته باشید خانم‌هایی که پدر و مادر آنها در سن کمتر از 60 سالگی دچار سکته قلبی شده‌اند یا فاکتورهای خطر شناخته‌شده‌ای دارند باید به‌شدت مراقب این بیماری باشند.

پونه شیرازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها