دانشمندان بر این باورند که داروی معمول دیابت موسوم به «متفورمین» که در بیشتر مبتلایان به این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند طول عمر برای انسان به دنبال داشته باشد.
کد خبر: ۸۶۶۰۸۹
با داروی دیابت 120 ساله شوید

آنها در آزمایش‌های خود دریافتند که راز طول عمر در این دارو نهفته و قرار است سال 2016 بررسی‌های خود را روی این دارو انجام دهند.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تلگراف، سال آینده نخستین داروی ضدپیری روی انسان آزمایش می‌شود و پژوهشگران امیدوارند به این روش بتوانند روند پیر شدن را در انسان متوقف کنند و آنها تا 120 سالگی هم بتوانند عمر کنند.

این نظریه شاید شبیه فیلم‌های تخیلی باشد ولی آنها توانسته‌اند اثبات کنند که «متفورمین» عمر حیوانات را زیاد می‌کند.

در حال حاضر محققان سازمان غذا و داروی آمریکا مجال بررسی‌های بیشتر به پژوهشگران داده‌اند تا چنین اثری را روی نمونه‌های انسانی نیز مورد آزمایش قرار دهند.

مطالعات پیرامون کاهش روند پیر شدن بدون شک مهم‌ترین اقدامات و تداخلات پزشکی عصر حاضر محسوب می‌شود.

اگر این تحقیقات به سرانجام برسد، به این معناست که یک فرد 70 ساله از نظر بیولوژیکی به اندازه یک فرد 50 ساله سلامت است و پزشکان می‌توانند بسیاری از سازوکارهای زمینه‌ای را که در پیر شدن موثر است، درمان کنند.

طبیعتا با کاهش روند پیری، ابتلا به شماری از بیماری‌های مرتبط با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد.

پیر شدن بخش اجتناب‌ناپذیر زندگی نیست زیرا تمام سلول‌های بدن حاوی طرح اولیه DNA است که می‌تواند عملکردهای بدن را برای همیشه سلامت نگه دارد.

این در حالی است که علم ثابت کرده برخی موجودات دریایی هرگز پیر نمی‌شوند. در طول حیات ما انسان‌ها، میلیاردها ‌تقسیم سلولی باید رخ دهد تا عملکردهای بدن به درستی کار خود را انجام دهند.

معجزه دارو

وقتی که رشد سلول‌ها با مشکل مواجه می‌شود، بدن دیگر قادر به ترمیم آسیب‌دیدگی‌های خود نخواهد بود.

در سرطان، سلول‌ها دیگر توانایی خلاص شدن از جهش‌های سلولی ایجاد شده را ندارند و تومورها به رشد خود ادامه می‌دهند.

در مبتلایان به آلزایمر، مغز قادر به از بین بردن پلاک‌های چسبنده به مغز نبوده و در نتیجه باعث بروز زوال عقل می‌شود.

دانشمندان در بررسی‌های خود دریافتند که بهترین گزینه به‌عنوان داروی ضدپیری، «متفورمین» است که در دنیا به‌عنوان معروف‌ترین داروی دیابت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دارو، مولکول‌های اکسیژن را در سلول آزاد می‌کند که در نتیجه قدرت و طول عمر آنها را افزایش می‌دهد.

محققان بلژیکی «متفورمین» را روی کرم‌های کوچک آزمایش کردند که مشخص شد این دارو نه‌تنها روند بالا رفتن سن را در آنها کاهش می‌دهد، بلکه سلامت آنها را بهبود ‌بخشیده و چین و چروکی نیز ایجاد نمی‌شود.

طول عمر موش‌هایی که با «متفورمین» درمان شدند، تا حدود 40 درصد افزایش یافت و استخوان‌های قوی‌تر و محکم‌تری داشتند. ‌

پژوهشگران دانشگاه «کاردیف» سال گذشته دریافتند آن دسته از مبتلایان به دیابت که با «متفورمین» تحت درمان قرار می‌گیرند، بیشتر از سایر کسانی که از این دارو استفاده نمی‌کنند، عمر می‌کنند.

طبق آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ملی آمریکا، در حال حاضر انتظار می‌رود نوزاد دختری که متولد می‌شود تا 82.8 سال و یک نوزاد پسر تا 78.8 سال عمر کند ولی چنانچه نتایج مثبت استفاده از داروی «متفورمین» روی حیوانات، روی نمونه‌ای انسانی نیز مثبت باشد.

طول عمر انسان تا حدود 50 درصد افزایش می‌یابد.برخی محققان نیز بر این باورند که در آینده، افراد جوان می‌توانند با تزریق واکسن، روند پیر شدن را به تاخیر بیندازند.

با این روند، این روش بیشتر از کشف درمان سرطان می‌تواند امید به زندگی را افزایش دهد. به‌طوری که درمان تمام انواع سرطان فقط می‌تواند امید به زندگی را تا سه سال افزایش دهد ولی با کاهش روند پیر شدن، طول عمر انسان را می‌توان تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش داد.

ندا اظهری

منبع: telegraph.co.uk

ضمیمه چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها