امروزه مصرف فست فودها به طور گسترده شایع شده که استفاده بیش از حد از آنها زمینه ساز بسیاری از بیماری ها خواهد بود.
کد خبر: ۸۵۸۴۷۳
آیا گوشت فرآوری شده سرطانزا است؟
به گزارش جام جم سرا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر سید مرتضی صفوی متخصص تغذیه با بیان اینکه اگر گوشت به صورت تازه و سالم مصرف شود، مشکلی نخواهد داشت، تصریح کرد: به گوشت فرآوری شده افزودنی هایی اضافه می شود که می تواند سرطان ایجاد کند به خصوص در تهیه سوسیس و کالباس به دلیل افزودن نیترات و نیتریت با حرارت دیدن این مواد تبدیل به نیتروزامین می شود که این ماده سرطانزا است.
این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه ماده غذایی سالمی مانند گوشت با افزودن نیترات و نیتریت می تواند به طور بالقوه باعث سرطان شود، گفت: اضافه کردن برخی مواد برای ماندگاری بیشتر و ایجاد رنگ صورتی که به زیبایی سوسیس و کالباس کمک می کند بیماری سرطان را در پی دارد.
وی درخصوص ارتباط سایر بیماری ها از جمله مشکلات قلبی و عروقی و پرفشاری خون با استفاده از گوشت های فرآوری شده اظهار کرد: معمولاً فردهمراه با استفاده از گوشت های فرآوری شده چه به صورت پیتزایی که در آن سوسیس و کالباس به کار رفته و چه به صورت غذاهایی مانند هات داگ،نوشابه مصرف می کند که علاوه بر نمک فراوان در این مواد غذایی زمینه ساز دیابت و پرفشاری خون نیز در مصرف کننده های دائمی گوشت های فراوری شده نیز می شود.
صفوی با تاکید بر اینکه فست فودها به ویژه سوسیس و کالباس همراه با سالاد فراوان مصرف شود، بیان کرد: معمولاً یک یا دوبار در ماه خوردن غذای فست فود به مقدار کم همراه با مقدار زیادی سالاد مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما برای افرادی که عادت به خوردن فست فود دارند این مشکلات به صورت جدی واقع می شود.
وی با توصیه موکد بر اینکه افراد از فست فودها فاصله بگیرند، افزود: اگر اشخاص بتوانند به طور کامل استفاده از فست فود را از برنامه غذایی خود حذف کنند خیلی به سلامتی آنها کمک خواهد کرد و تا جایی که می توانند از مصرف فست فودها خودداری کنند و در نهایت استفاده بیش از دو بار از فست فود در ماه توصیه نمی شود.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه نوجوانان گرایش زیادی به مصرف فست فود دارند، اظهار کرد: این نوع غذاهای خیابانی همراه با نوشابه که 12 درصد از آن قند می باشد برای سلامتی و رشد نوجوانان مضر می باشد و زمینه ساز بیماری های دیابت و پرفشاری خون در آنها می شود.
وی در زمینه مواد تشکیل دهنده ناگت ها و برگرها بیان کرد: این موادغذایی معمولاً خود گوشت همراه با پیاز و برخی ادویه جات است که مشکلی ندارد اما روغنی که در آن سرخ می شوند، به دلیل اینکه چند بار حرارت می بینند سرطانزا است.
صفوی تصریح کرد: حتی در سرخ کن های منازل که برای سرخ کردن سیب زمینی و برخی مواد غذایی روغن چند بار حرارت می بیند و مصرف می شود نیز سرطانزایی را ایجاد خواهد کرد.
این متخصص تغذیه در خصوص رابطه فریز کردن فرآورده های گوشتی نظیر ناگت و برگر با سرطان اذعان کرد: فریز کزدن این مواد تاثیری بر سرطانزا بودن آنها ندارد و تنها کیفیت فرآورده های گوشتی با فریز کردن کاسته می شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها