یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه کیفیت پایین و نگهداری نامناسب آرد، تخمیر با جوش شیرین، عدم بروز بودن تجهیزات و دستگاه‎های پخت نان و پایین بودن مهارت نانوایی‌ها از عمده عواملی است که در کاهش کیفیت نان تاثیر دارد، بیان کرد: متاسفانه شاهدیم که بخش عمده‎ای از نانوایی‌ها نتوانستند یک نان مرغوب عرضه کنند و اکثر آنها از لحاظ بهداشت فردی و محیطی مشکل دارند.
کد خبر: ۸۵۸۱۳۶
عرضه نان‎های سنتی در فروشگاه‎ها بهداشتی نیست

به گزارش جام جم سرا ، دکتر عزت‎الله فاضلی‎مقدم در گفت‎وگو با ایسنا، اظهار کرد: قوت غالب مردم نان است که بخش عمده‌ای از انرژی و موادمغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به‎رغم افزایش قیمت نان هیچ تغییری در کیفیت این کالا دیده نشده و همچنان نان‎هایی که مصرف می‌کنیم، کیفیت لازم را ندارد، اضافه کرد: با این تفاسیر شاهد دورریز بخش عمده‌ای از نان‌ها هستیم.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه کیفیت نان به خیلی از فاکتورها بستگی دارد، ادامه داد: زمان تولید گندم، نحوه نگهداری آرد و فرآیند پخت در کیفیت نان موثر است.

وی با بیان اینکه نان صنعتی می‌تواند جایگزین مناسبی برای نان‎های سنتی باشد، افزود: نان‎های صنعتی با استفاده از مخمر و بهبود دهنده‌ها ارزش غذایی بیشتری دارند و همچنین مدت زمان نگهداری این نان بیشتر است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه در پخت نان صنعتی دست دخالت ندارد و همه فرآیند به‎ صورت مکانیزه انجام می‌شود، یادآور شد: این نان سلامت فرد را تضمین می‎کند و چون در معرض مستقیم حرارت قرار نمی‌گیرد، سلامت آن حفظ می‌شود.

فاضلی مقدم تصریح کرد: در نان‎های صنعتی انرژی کمتری استفاده می‌شود و شرایط نگهداری، پخت، بهداشت فردی و محیطی مکان و تجهیزات در مقایسه با نان سنتی بسیار مطمئن است.

وی با بیان اینکه تنوع تولید در نان‎های صنعتی بیشتر بوده و بسته‌بندی آن نیز بهداشتی است، بیان کرد: روی بسته‌بندی این نان مشخصات کامل نوشته شده است و مصرف کننده می‌داند نان بسته‎بندی شده، تاریخ تولید و انقضا دارد و با اطمینان خاطر استفاده می‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه خیلی از فروشگا‌ه‎های ما نان‎های سنتی را بدون بسته‌بندی عرضه می‎کنند و زمان نگهداری این نان‌ها محدود است، اظهار کرد: تولید نان‎های سنتی فاقد شرایط مناسب بهداشتی و مشخصات است. امکان آلودگی و کپک زدن این نان‎ها وجود دارد و عرضه نان‎های سنتی به این شکل در فروشگاه‎ها قابل قبول نیست.

فاضلی‎مقدم با تاکید بر اینکه نان‎های صنعتی گزینه مناسبی برای مصرف هستند، یادآور شد: مصرف اینگونه نان‎ها در کشور نهادینه نشده و نیاز است زمینه ایجاد نانوایی‌های صنعتی در کشور و لرستان ایجاد شود؛ چرا که از لحاظ تغذیه‌ای غنی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها