بسیاری از اعراب و جنوبی‌های خونگرم کشورمان در فصول سرد سال به مصرف غذاهای خاصی همچون نخودآب روی می‌آورند که البته برخی عرب‌زبانان به آن لب‌لبی می‌گویند. این غذای مقوی، مغذی و لذیذ اغلب در سفره‌خانه‌های سنتی یا در کنار خیابان روی چرخ‌دستی پخته و عرضه می‌شود و مصرف آن به‌خصوص در روزهای سرد سال تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن و پیشگیری‌کننده از ابتلا به بیمارهای عفونی و ویروسی به‌ویژه سرماخوردگی است و برای کسانی که بیماری‌های خودایمنی همچون ام‌اس دارند،‌ بسیار توصیه می‌شود.
کد خبر: ۸۵۷۶۲۶
طرفداران «نخودآب» بخوانند!

با ورود غذاهای فرنگی به سفره ما ایرانیان،‌ مصرف غذاهای حاوی حبوبات کاهش یافته است در حالی که همین نخود‌آب که همراه پیاز و ادویه پخته می‌شود، چنان خواص تغذیه‌ای دارد که اگر سایر استان‌ها به ارزش غذایی و درمانی آن پی ببرند، حتما آن را طبخ و تهیه خواهند کرد.

نخود را بهتر بشناسید

نخود نه فقط یک غذا، بلکه یک دارو محسوب می‌شود و چنان که در طب سنتی بر مصرف آن توصیه شده، درباره هیچ‌یک از حبوبات دیگر تاکید نشده است. نخود طبعی گرم و خشک دارد و نخود‌آب بهترین غذا در روزهای سرد سال است که به تعدیل مزاج بدن کمک می‌کند. برای کمک به رفع ناباروری توصیه به مصرف نخود‌آب شده و حتی مصرف روزی یک لیوان آب‌ نخود با کمی عسل و همچنین نخود پخته سفارش شده است. نخود ضمن تثبیت کلسیم استخوان‌ها به‌واسطه داشتن منیزیم، سبب تقویت عضلات و رفع اسپاسم می‌شود و به دلیل داشتن فسفر، تقویت‌کننده سلول‌های عصبی و مغزی است و اسید‌فولیک و آهن آن البته نه به اندازه گوشت، در رفع کم‌خونی موثر است. این غذا به دلیل فیبر زیادی که دارد، ملین است و در پاکسازی و تخلیه روده‌ها دخالت مستقیم دارد و از ایجاد یبوست پیشگیری می‌کند. همچنین چون سرشار از ویتامین‌های گروه B است، به رفع خستگی و سستی و غم کمک می‌کند و مصرف مستمر آن به مدت چند ماه برای رفع ریزش مو بسیار موثر است. همچنین آب نخود پخته مُدر (ادرار‌ آور) و برای التیام سرفه و عفونت ریوی مفید و درمان‌کننده گرفتگی صداست و به کاهش تورم لثه‌ها کمک می‌کند و پژوهش‌ها نشان داده است، ‌ضدعفونی‌کننده مجاری ادرار است.

به دنبال نخود سیاه

نخود سه نوع سفید، سیاه و وحشی دارد که سفید آن بیشتر از وحشی مصرف می‌شود و نخود سیاه خاصیت درمانی بیشتری دارد‌. نخود سیاه شکل و شمایلی همچون نخود سفید دارد، اما کمی ریزتر و قوی‌تر از نخود سفید است. نخود سیاه شکننده سنگ‌ها و دفع‌کننده سموم بدن از طریق ادرار است و به عملکرد کبد کمک می‌کند. استفاده موضعی از آب نخود سیاه برای رفع سردرد و التیام خارش و بی‌حسی اندام‌ها و تقویت مو موثر است.

تنها نقطه ضعف نخود‌آب، نفاخ بودن آن است که برای کاهش این مشکل این غذا را باید به‌تدریج و نه یکباره در برنامه غذایی وارد کنید، ضمن این که خیس کردن نخود و خوب پختن آن بهترین روش برای کاهش حالت نفاخی است. زیره و گلپر نیز بهترین راه برای رفع نفخ نخود آب است.

فاخره بهبهانی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها