مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، نوشیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: افراد کشور ما در مصرف نمک، شکر و چربی زیاده‌روی می‌کنند.
کد خبر: ۸۵۶۴۰۸
افراط ایرانی‌ها در مصرف نمک، شکر و چربی

به گزارش جام جم سرا به نقل از ایسنا، دکتر سید هدایت حسینی در همایش کشوری برچسب‌گذاری مواد غذایی و نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای در مرکز همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان، تصریح کرد: حد مطلوب مصرف نمک برای هر فرد پنج گرم در روز است، اما متوسط مصرف روزانه هر فرد در کشور ما برابر با 12 گرم است.

وی با بیان این که حد مطلوب مصرف شکر در سبد غذایی هر فرد 40 گرم است، افزود: سرانه مصرف شکر در کشور 51 گرم است. همچنین دریافت 20 درصد انرژی بیش از حدمجاز در افراد جامعه منجر به چاقی، افزایش وزن و شیوع بیماری‌های قلبی عروقی شده است و تنها 30 درصد از افراد جامعه دارای وزن مناسب هستند.

وی در خصوص میزان مصرف چربی در کشور گفت: حد مطلوب مصرف چربی در هر فرد 35 گرم است، اما متوسط میزان مصرف چربی در کشور ما 50 گرم در روز گزارش شده است.

حسینی عنوان کرد: یک میلیارد نفر در جهان دچار گرسنگی پنهان هستند؛ به طوری که غذا می‌خورند اما نیاز سلول‌های بدن به غذای مطلوب رفع نمی‌شود. همچنین 800 میلیون نفر در جهان دچار گرسنگی هستند و غذای مطلوبی برای خوردن پیدا نمی‌کنند. این در حالیست که غذا با ترکیب سالم و ایمن و تنوع مواد غذایی و رعایت آن، بر سلامت جامعه تاثیرگذار است.

حسینی با بیان این که در سال‌های اخیر صدا و سیما تبلیغات زیادی را در حوزه موادغذایی مانند چیپس و پفک داشته که موجب کشش کودکان و نوجوانان به این گونه موادغذایی شده است، افزود: خوشبختانه در حال حاضر تبلیغات بسیار کمتر شده و ارزش افزوده مواد غذایی بر روی محصولات غیرمفید اعمال شده است.

وی درباره برچسب‌گذاری مواد غذایی نیز گفت: بسیاری از افراد از نوع برچسب‌گذاری‌ها رضایت نداشتند که موجب اقدامات ما در زمینه افزایش کیفیت و اثربخشی برچسب‌ها و طرح نشانگر رنگی تغذیه‌ای شد.

حسینی افزود: در این نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای چهار فاکتور چربی، اسیدهای چرب ترانس، نمک و قند با سه رنگ قرمز، زرد و سبز به نمایش گذاشته شده و هریک نشان‌دهنده مقادیر مجاز و غیرمجاز فاکتورهای یاد شده در محصولات است.

وی گفت: صنایع غذایی در ابتدا نگران نصب برچسب بودند که با پیشرفت برنامه‌ها نگرانی آن‌ها هم کاهش یافته است و در حال کاهش فاکتورهای قرمز محصولات خود و نزدیک کردن آن به رنگ سبز از نشانگر تغذیه‌ای هستند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: برچسب‌گذاری و نشانگر رنگی تغذیه‌ای روشی برای تامین امنیت، سلامت و بهداشت مردم است. سازمان غذا و دارو در ایران طرح جدید استفاده از نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای را طراحی کرد که نوشته‌ای بر روی آن نیست. نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای که نوشته‌ای بر روی آن درج نشده، همانند چراغ راهنما است و در سه رنگ سبز به معنای اطمینان، زرد نشانگر احتیاط و قرمز بیانگر خطر مورد استفاده مصرف‌کنندگان محصولات قرار می‌گیرد.

دکتر ایرج خدادادی تصریح کرد: نشانگر رنگی تغذیه‌ای برای همه سنین و اقشار کم‌سواد، بی‌سواد و تحصیلکرده قابل تشخیص و استفاده است و آموزش مخاطبان را نیز آسان می‌کند. در حال حاضر در برخی از محصولات نشانگر رنگی تغذیه‌ای درج شده است و تلاش می‌کنیم در آینده‌ای نه چندان دور همه محصولات دارای برچسب و نشانگر باشند و صنایع نیز سعی کنند تا کیفیت محصولات خود را به رنگ سبز ارتقاء دهند.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو نیز در این همایش گفت: یکی از وظایف مهم ما فعالیت در حوزه ایمنی غذا بوده که اقدامات زیادی برای تامین آن انجام داده‌ایم و می‌کوشیم تا اعتماد مردم را از نظر امنیت غذایی به دست آوریم. وظایف ما در حیطه تامین امنیت غذایی، کنترل محصولات پیش از عرضه آن به بازار و استفاده مردم است.

دکتر عبداللهی در خصوص برچسب‌گذاری و نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای افزود: از سال گذشته درصدد اجرای این طرح هستیم تا با نصب نشانگر رنگی، مردم را از میزان چهار فاکتور که مصرف زیاد آن برای سلامتی مضر است، آگاه سازیم. چهار فاکتور در نشانگر تغذیه‌ای شامل نمک، قند، چربی و اسیدهای چرب ترانس است که قرمز بودن هر یک از آن نشان دهنده خطر، رنگ زرد بیانگر احتیاط و سبز نشان از اطمینان است.

وی با بیان این که باید مشتری محور باشیم و بدانیم که مشتری چه می‌خواهد، اعلام کرد: آنچه می‌تواند موجب پیروز شدن طرح برچسب‌ها در کشور باشد، احترام به خریدار است که آن هم از طریق نوع برچسب، محل قرار گرفتن آن در محصول و قابل مشاهده بودن آن تحقق می‌یابد. ارتباط خوب و مستمری با مردم نداریم که این امر خود منجر به کم بودن اعتماد مردم به ما شده است. بنابراین باید در جهت کسب اعتماد مردم و افزایش ارتباطات گام برداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها