در سال‌های اخیر تعداد خانم‌هایی که ابتدا مبتلا به دیابت هستند و سپس باردار می‌شوند رو به افزونی است. علت مشخص است: زیاد شدن روز به روز وزن و چاق شدن جامعه و بالا رفتن سن ازدواج و بارداری.‌
کد خبر: ۸۴۹۷۴۸
دیابت پیش از بارداری

خبر خوب این است که دیابت منعی برای بارداری ندارد. این جمله یک شرط مهم دارد؛ این‌که قند خون از ابتدا خوب کنترل شود. در غیر این صورت متاسفانه احتمال مشکلات جنین زیاد می‌شود. در واقع برای پیشگیری از وقوع ناهنجاری‌های جنینی باید قبل از باردار شدن قند خون را کامل کنترل کرد.‌روزهای اول بارداری مهم‌ترین زمان شکل‌گیری اندام‌های جنین است و برای داشتن نوزاد سالم در روزهای اول بارداری باید قند خون در حد مطلوب کنترل شده باشد. برای نیل به این مقصود خانم‌های مبتلا به دیابت باید زیر نظر دائمی پزشک متخصص با استفاده از گلوکومتر هر روز قند خون خود را کنترل کنند.

معاینه چشم‌ها باید قبل از شروع بارداری صورت گیرد و در صورت وجود عارضه، درمان صورت پذیرد؛ زیرا در دوران بارداری آسیب‌های چشمی سیر تندتری پیدا می‌کنند. از آنجا که در دوران بارداری استفاده از انسولین بهتر و امن‌تر است لازم است از زمان تصمیم به باردار شدن، مادر تزریق انسولین را شروع کند. به این ترتیب هم کنترل قند بهتر صورت می‌گیرد و هم قبل از شروع بارداری مادر استفاده صحیح از انسولین را یاد گرفته و جنین نیز در معرض عوارض قرص‌های دیابت قرار نمی‌گیرد.

طی بارداری نیز باید قند خون به خوبی کنترل شود و در صورت کنترل صحیح آن می‌توان از ایجاد عوارض قند بالا که در بارداری می‌تواند موجب بزرگی بیش از حد جنین، افت قند یا افت کلسیم در نوزاد و زایمان زودرس شود، پیشگیری کرد و عوارض زایمان را به حداقل رساند.

دکتر رضا کریمی

‌ فوق‌تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها