عوامل مختلف مانند رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، رژیم غذایی، زمینه‌های ژنتیک و گذشت زمان در ایجاد پوسیدگی دندان موثر است. به همین دلیل در بعضی افراد که یک بار در روز مسواک می‌زنند، ولی رژیم غذایی مناسبی دارند و کمتر از مواد قندی مصرف می‌کنند، پوسیدگی کمتر اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۸۳۹۹۵۱
پوسیدگی به دندانتان نمی‌آید

درست مسواک زدن بیش از تعداد دفعات مسواک زدن،در پیشگیری از پوسیدگی دندان موثر است. مسواک زدن صحیح حدود 3 تا 5 دقیقه باید طول بکشد و تمام سطوح دندانی نظیر سطح جونده و سطح بیرونی و درونی دندان‌ها را تمیز کند در صورتی که اگر یک بار در روز مسواک می‌زنید بهترین زمان، پس از صرف شام و پیش از خوابیدن است.

اگر جنس دندانتان خوب نیست...

ژنتیک جزو عوامل موثر در ایجاد پوسیدگی محسوب می‌شود، ولی از آن مهم‌تر، رعایت بهداشت و رژیم غذایی با مصرف کم مواد قندی است.

دکتر ابراهیم امین صالحی، متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی به جام‌جم توضیح می‌دهد: اگر جنس دندان‌هایتان خوب نیست، با رعایت دقیق نکات بهداشتی نظیر حداقل دو بار مسواک زدن در روز و استفاده از نخ دندان و مراجعه مداوم به دندانپزشک (هر 6 ماه یا سالی یکبار) و انجام جرمگیری حداقل سالی یکبار از ایجاد پوسیدگی و بیماری‌های لثه جلوگیری کنید.

رئیس انجمن متخصصان دندانپزشکی ترمیمی ایران می‌افزاید: اگر در زمان شکل‌گیری دندان‌ها، شخص رژیم غذایی مناسبی نداشته نباشد، ساختار مینای دندانش از استحکام لازم برخوردار نخواهد بود. به عنوان مثال در بعضی مناطق کشور که میزان فلوراید آب آشامیدنی کافی نیست، با نظر دندانپزشک برای کودکان قرص حاوی فلوراید تجویز می‌شود تا مینای دندان‌ها مقاومت کافی داشته باشد.

شغلتان مسئول پوسیدگی دندانتان است

کمتر کسی به این نکته توجه دارد که نوع و محل شغل نیز در پوسیدگی دندان تاثیرگذار است. وجود مواد شیمیایی در محل کار مانند سرب، اسید، قند و الکل در بروز بیماری‌های دهان و دندان موثر است.

شاغلان کارخانجات شیرینی‌سازی، نجاری، کفاشی، مبل‌سازی و کاربران سازهای بادی بیش از دیگران در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دارند.

به علاوه برخی عوامل دیگر ازجمله اختلالات روحی و روانی ناشی از مشاغل و نیز شرایط جغرافیایی خاص در برخی شغل‌ها نظیر کار کردن در مناطقی که نور آفتاب، سرما، رطوبت و عوامل میکروبی شدید دارد، به ایجاد ضایعات دندانی منجر می‌شود.

دندان‌ها ویتامین D و کلسیم می‌خواهند

بررسی‌ها نشان می‌دهد، کمبود ویتامین A، C، D، کلسیم و فسفر سبب پوسیدگی و بروز نقایصی در رشد و نمو دندان‌ها می‌شود. حتی ثابت شده است، کمبود امگا ۳، ویتامین A، C، E و املاحی مانند آهن، مس و روی نه‌تنها باعث تضعیف بدن در برابر التهاب و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی می‌شود بلکه با بروز مشکلاتی در حفره دهان همراه است. یعنی لثه و بافت نرم حفره دهان را در برابر عوامل التهابی و عفونی به‌شدت ضعیف می‌کند و استعداد ابتلا به عفونت‌های لثه را افزایش می‌دهد.

فراموش نکنید که کمبود کلسیم به‌خصوص در دوران کودکی باعث تضعیف ساختار دندان‌ها می‌شود. در عین حال کمبود ویتامین D نیز که مانع جذب کلسیم در بدن می‌شود، می‌تواند در تضعیف ساختار دندان‌ها موثر باشد.

چه کنیم تا دندانمان نپوسد

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان الگوی پیش‌بینی شده‌ای وجود دارد که دکتر صالحی اصول آن را چنین برمی‌شمارد: مهم‌ترین اصل برای حفظ سلامت دندان‌ها شامل رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و جرمگیری دوره‌ای است. از سوی دیگر، مصرف کمتر مواد قندی و استفاده از آب آشامیدنی دارای فلوراید به اندازه مناسب باید مورد توجه قرار بگیرد. بی‌شک، مراجعه مداوم به دندانپزشک به منظور گرفتن دستور بهداشتی مناسب و تشخیص پوسیدگی در مراحل ابتدایی و مسدود کردن شیارهای عمیق سطح جونده دندان‌ها ـ که امکان تمیز کردن آنها با مسواک وجود ندارد ـ باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

پونه شیرازی - ‌دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها