به طور معمول خانم‌های باردار علاوه‌بر شکایت از وضع جسمی و مشکلات ناشی از تهوع دوران بارداری و ناراحتی‌های روحی ناشی از تغییرات هورمونی از مشکل دیگری هم شکایت دارند که آن مشکلات پوستی در این دوران است.
کد خبر: ۸۳۸۲۸۰
مشکلات پوستی دوران بارداری

ماسک حاملگی

شایع‌ترین مشکل پوستی در دوران بارداری ایجاد ماسک حاملگی است که به صورت تیرگی در ناحیه گونه‌ها، لب بالا، پیشانی و چانه خود را نشان می‌دهد و از نظر زیبایی مشکل بزرگی را ایجاد می‌کند و این تغییرات پوستی در افراد دارای پوست تیره بیشتر است و در بیشتر موارد هم بعد از زایمان از بین می‌رود؛ برای جلوگیری از بیشتر شدن این تیرگی می‌توان از زیاد ماندن در معرض نور خورشید پرهیز کرد و همچنین از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کرد.

خارش حاملگی

حدود 20 درصد زنان باردار به خارش حاملگی مبتلا می‌شوند؛ این ضایعه پوستی نوعی خارش شدید است که معمولا در سه ماهه سوم بارداری شروع و بیشتر به شکم محدود می‌شود و ناشی از اختلال در ترشح صفرا در کبد است.

در بیشتر موارد این مشکل هم بعد از زایمان از بین می‌رود، اما ممکن است در حاملگی‌های بعدی دوباره ایجاد شود.

جوش‌ها

در زمان بارداری هورمون‌های مردانه‌ای در بدن ترشح می‌شود که در بعضی از زنان باعث زیاد شدن جوش‌های صورت و بدن در این دوران می‌گردد.

این مشکل به طور معمول بعد از 2.5 ماهگی رخ می‌دهد و بهتر است خانم‌های باردار بدانند هرگز نباید از هیچ داروی ضدجوش و آکنه که در داروخانه‌ها موجود است بدون مشورت با پزشک برای از بین بردن این جوش‌ها استفاده کنند چون بیشتر این داروها برای دوران بارداری مناسب نیستند و باعث به وجود آمدن صدماتی روی جنین می‌شوند.بهتر است برای درمان یا جلوگیری از افزایش این جوش‌ها، اول از همه روزی دو بار صورت خود را با یک شوینده بدون بو شست‌وشو دهید و در نهایت برای کاهش آن به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

مشکلات مربوط به موها

در طول دوران بارداری پرمویی، بویژه در صورت در زنان باردار شایع است که این مساله بر اثر عوامل هورمونی بوده و در عرض کمتر از 6 ماه پس از زایمان، خود به خود حل می‌شود و در بعضی موارد هم بین یک تا 4 ماه بعد از زایمان نه‌تنها این پرمویی رفع می‌گردد بلکه مادر به ریزش مو هم مبتلا می‌شود.

ناخن‌ها

ممکن است بعضی از خانم‌های باردار از شکنندگی ناخن‌ها و ایجاد شیارهای عرضی در آنها شکایت کنند، همچنین بعضی اوقات در افرادی با پوست تیره خطوطی رنگی در طول ناخن دیده می‌شود که هیچ‌کدام از آنها نیاز به درمان ندارد و بعد از زایمان دوباره ناخن به حالت اولیه خود برمی‌گردد.

خط سیاه

خیلی از زنان باردار در سه ماهه دوم بارداری خود یک خط را در ناحیه زیر ناف خود مشاهده می‌کنند که به طور مستقیم به سمت پایین کشیده شده است و در ابتدا کمرنگ می‌باشد، اما به مرور شروع به پررنگ و سیاه شدن می‌کند؛ به همین دلیل هم به آن «خط سیاه» می‌گویند.

خط سیاه به طور معمول بعد از زایمان تیره‌تر می‌شود، اما طی چند ماه پس از بارداری بدون هیچ درمانی به صورت خود به خود محو می‌گردد.

چاردیواری - ضمیمه دوشنبه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها