سبزی خوردن معمولا پای ثابت سفره‌های ما ایرانی‌ها بوده که متشکل از انواع مختلف سبزی‌هاست و هر کدامشان ویژگی‌های تغذیه‌ای و درمانی خاصی دارد. هنگام خوردن سبزی معمولا سراغ آن نوعی می‌رویم که بیشتر دوست داریم، اما نباید این گونه باشد؛ زیرا مواد تشکیل‌دهنده آنها و خواصشان متفاوت است. پس مصرف مخلوط سبزی خوردن باعث می‌شود از حداکثر خواص آنها بهره‌مند شویم. در اینجا قصد داریم شما را با خاصیت چند نوع سبزی خوردن بیشتر آشنا کنیم تا آنها را حتما در برنامه غذایی‌تان بگنجانید و از خواص سرشار آنها بهره ببرید.
کد خبر: ۸۳۶۳۱۲
همنشینی سبزهای پرخاصیت

ریحان: خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و ضدسرطان است. اشتهاآور، ضدتهوع، از بین برنده کرم‌های روده، درمان ورم معده، التهاب روده و یبوست است. این گیاه در درمان تحریک‌های عصبی، خستگی، افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی موثر است.

مرزه: این سبزی از خانواده نعناست و بوی خیلی تند و تیزی دارد. ضدعفونی‌کننده است، تعریق را کنترل و به همین دلیل تشنگی را کم می‌کند و به افراد مبتلا به دیابت تجویز می‌شود. ضدویروس تبخال، ضدانگل، خلط‌آور و تقویت‌کننده معده است.

تربچه: دارای انواع سفید، سیاه و قرمز است. این سبزی کمی نفاخ است، اما ضدعفونی‌کننده، اشتهاآور، ضدسرطان است و اگر همراه غذا خورده شود درصد جذب آهن غذا را بالا می‌برد.

تره: این سبزی تا حدی‌ می‌تواند بیماری آسم را تسکین داده و کنترل کند، از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند، برای بهبود بواسیر موثر بوده و از نظر خواص تغذیه‌ای بسیار شبیه سیر و پیاز است. دو نوع تره وجود دارد؛ نوع کوتاه و نازک آن که به عنوان سبزی خوردن قابل استفاده است و نوع پهن و بلند آن که بیشتر برای مزه‌دار کردن سوپ و آش استفاده می‌شود.

جعفری: این سبزی کاهش‌دهنده اسید اوریک خون بوده و فشار خون را کنترل می‌کند. مقدار زیادی آهن، ویتامین C و کلسیم دارد. بنابراین استفاده آن به افراد میانسال توصیه می‌شود.

ترخون: این سبزی خصوصیات متفاوتی نسبت به سایر سبزیجات دارد. از خانواده کاسنی بوده و سرشار از مواد معدنی مثل: کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، سدیم و... است. این سبزی ضددرد، میکروب‌کش، ضدنفخ، مسکن، درمانی برای زخم‌های دهانی و... است ‌.

نعنا: یکی از سبزی‌های پرمصرف است که هم به طور تازه و هم به صورت خشک و پودر شده استفاده می‌شود. این سبزی ضدتهوع، ضدویروس تبخال، ضدخارش، خارج‌کننده سموم بدن و ضددرد و مسکن است.

شاهی یا تره تیزک: این سبزی دارای ید، آهن، فسفر و مقدار زیادی ویتامین C است. شاهی برطرف‌کننده ناراحتی‌های کبدی، دفع‌کننده سنگ کلیه و زیادکننده شیر مادران است و خوردن آن انسان را از ابتلا به بیماری دیابت مصون می‌کند.

سبزی تازه به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارد با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد که باعث بروز سرطان می‌شود، حالت ارتجاعی رگ‌های خونی را حفظ کرده و باعث خونرسانی بهتر و بیشتر به مغز و اعصاب شده و به این ترتیب باعث تقویت حافظه می‌شود.

مژده مظهری - سیب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها