مطالعات محققان دانشگاه ملبورن در استرالیا نشان می دهد که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 از پیشرفت اختلال روان شناختی اسکیزوفرنی پیشگیری می کند.
کد خبر: ۸۲۵۵۴۸
مصرف امگا 3 از پیشرفت اسکیزوفرنی پیشگیری می کند

بر این اساس، مصرف امگا 3 به افرادی که سابقه ژنتیکی این اختلال را در خانواده دارند، توصیه شده است.

به گزارش ایرنا، روان گسیختگی یا اسکیزوفرنی یک اختلال روانی است که مشخصه اصلی آن از کار افتادگی فرایندهای فکری و پاسخگویی عاطفی ضعیف است. این بیماری از سایر بیماری های روان شناختی شدیدتر و خطرناک تر است و بیشتر به صورت توهم شنیداری، توهم های جنون آمیز یا گفتار و تفکر آشفته بروز می یابد.

مبتلایان به این بیماری دچار عوارضی مانند هذیان، توهم، عدم ارتباط منطقی در رفتار و گفتار، انزوا و گوشه نشینی هستند. این بیماری بیشتر در سنین 15 تا 35 سالگی مشاهده شده و در بین مردان و زنان به یک اندازه شایع است.

اگرچه تاکنون علت اسکیزوفرنی شناسایی نشده اما ثابت شده است که وجود عوامل ژنتیکی و بیولوژیکی در برخی افراد و شدت یافتن این عوامل در اثر استرس های بیرونی، می تواند موجب بروز این بیماری شود.

درحال حاضر بیماران مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی با داروهای «آنتی سای کاتیک» (antipsychotic) درمان می شوند اما در درمان همه این بیماران موثر نیست و عوارض جانبی نیز دارد. به علاوه، این دارو برای افردی که علایم بیماری را دارند اما ابتلای آنها به اسکیزوفرنی به طور قطعی مشخص نشده است، گزینه مناسبی نیست.

نتایج این مطالعه که بیشتر بر روی افرادی که در معرض این بیماری قرار دارند، انجام شده است، نشان می دهد مصرف امگا 3 می تواند با کاهش التهاب مغز، یک پیشگیری درازمدت در مقابل بروز بیماری اسکیزوفرنی بدون هیچ عارضه جانبی را ایجاد کند.

اسید چرب امگا 3، قادر به عبور از سد خونی مغز است بنابراین برای بیماران مبتلا به آلزایمر نیز توصیه شده است. همچنین این ترکیب در بهبود بیماری های قلبی، افسردگی و آرتریت روماتویید نیز موثر است.

انواع ماهی، خاویار، روغن زیتون، حبوبات، تخم مرغ، ریحان، اسفناج، گردو، میگو، گل گلم، ماهی آزاد، ساردین، دانه سویا و کلم بروکلی ازجمله مهمترین منابع اسید چرب امگا 3 هستند.
این مطالعه همچنین نشان می دهد که مصرف مکمل های امگا 3 نیز در پیشگیری از بروز اسکیزوفرنی موثر است.

نتایج این مطالعه در نشریه «JAMA Internal Medicine» منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها