سبزی و میوه‌های آغشته به سموم عامل سرطان معده

40 درصد ایرانی ها سوء هاضمه دارند

طبق مطالعات جدید کنترل اعصاب روده در زنان تحریک پذیری کمتری داشته و سیگنال های مهارکننده بیشتری از مغز دریافت می کنند که این عمل باعث می شود، زنان در ابتلا به بیماری های گوارش مستعدتر از مردان باشند.
کد خبر: ۸۱۴۷۶۹
زنان بیشتر از مردان دچار بیماری های گوارشی می شوند

تحقیقات جدید نشان می دهد زنان بیشتر از مردان دچار اختلالات و بیماری های دستگاه گوارش می شوند.

از آن جهت که مردان و زنان وضعیت و شرایط بدنی متفاوتی دارند، بررسی ها نشان می دهد که سیستم گوارشی به جهت ویژگی های مرتبط جنسی در مغز، رفتار متفاوتی در زنان از خود نشان می دهد.

«تانجا بابیک»، از مرکز پزشکی کالج هرشی ایالت پنسیلوانیا، به همراه گروه تحقیقاتی خود دریافت که سلول های عصبی که حرکت غذا را درون روده کنترل کرده در واکنش به نیروی مغزی در زنان بسیار کُندتر از مردان عمل می کنند.

او در ادامه عنوان می کند که علاوه بر این زنان در ساختار و عملکرد مغزی از جمله سطوح بالاتر GABA (اسید گاما آمینوبوتیریک)، انتقال دهنده بازدارنده عصبی، نیز نسبت به مردان متفاوت هستند. اسید گاما آمینوبوتیریک یک میانجی عصبی مهم در سیستم عصبی مرکزی پستانداران محسوب می شود که عموما موجب مهار تحریکات نورون ها یا تضعیف آنها می شود. اسید گاما آمینوبوتیریک ناقل عصبی اصلی به وجود آورنده IPSPs در نورون های مغز است و در نخاع نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

GABA فعالیت نورون هایی که مسئولیت کنترل هضم غذا را برعهده دارند، تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به این مسائل پژوهشگران شروع به بررسی فعالیت GABA در این سلول های عصبی در مردان و زنان مختلف کردند.

با توجه به یافته های بابیک، کنترل اعصاب روده در زنان تحریک پذیری کمتری داشته و سیگنال های مهارکننده بیشتری از مغز دریافت می کنند که می تواند یک توضیح قانع کننده برای مشکلات دستگاه گوارش و هضم غذا در زنان باشد که به طور معمول از مردان بیشتر است. در واقع این پژوهش ها و بررسی ها نشان می دهند که اختلالات در عملکرد دستگاه گوارش در زنان بیش از مردان شایع و معمول است .(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها