شاید یکی از بیماری های شایع که اغلب مردم گرفتار آن هستند و به نوعی از عوارض آن رنج می برند، مشکلات گوارشی است. این در حالی است که نقش مثبت روزه داری در کاهش عوارض بیماری ها، ثابت شده است.
کد خبر: ۸۱۲۳۸۰
نقش مثبت روزه داری در کاهش بیماری های گوارشی

کبد چرب یکی از بیماری های مهم دستگاه گوارش است که امروزه درصد زیادی از افراد جامعه را مبتلا می کند. یعنی حدود ۳۰ درصد از افراد جامعه دچار این بیماری خاموش هستند.

چرا که این بیماری علامتی ندارد و معمولا به طور اتفاقی در بررسی های سونوگرافی یا آزمایشگاهی متوجه بیماری کبد چرب می شویم و خیلی وقت ها به خاطر همین نداشتن علامت ها ممکن است دچار بیماری های مزمن مانند نارسایی کبد شویم.

مهم ترین علت کبد چرب، بیماری هایی همچون چاقی، فشارخون، دیابت و چربی خون است، که ثابت شده روزه داری می تواند در صورت داشتن رژیم غذایی سالم بر درمان کبد چرب مفید باشد. همان طور که در درمان کبد چرب، کم کردن وزن، تنظیم وزن و تنظیم خوراکی ها و ورزش جزو درمان های اصولی است.

در افراد مبتلا به کبد چرب نخست انجام ورزش و کاهش وزن توصیه می شود و سپس دارو تجویز می گردد بنابراین در ایام روزه داری اگر افراد در فاصله افطار تا سحر غذاهای سالم مصرف کنند و از خوردن غذاهای پر چرب و شیرین پرهیز کنند می توانند در پایان ماه رمضان با تنظیم وزن خود، در بیماری کبد چرب شان شاهد اثرات مثبت روزه داری باشند.

ریفلاکس یا همان بازگشت محتویات معده به مری در همه افراد نرمال ممکن است دیده شود، ولی در صورتی که تکرار شونده و آزار دهنده باشد بیماری تلقی می شود.

شایع ترین علامت این عارضه به شکل سوزش سر دل و ترش کردن است البته علائم دیگری همچون پرآب شدن دهان، اختلال در بلع، سرفه مزمن، آسم و خرابی زودرس دندان ها می تواند حکایت از ریفلاکس داشته باشدکند.

ریفلاکس می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد که در موارد شدید به مرور زمان می تواند به زخم مری و تنگی مری و یا حتی سرطان مری منجر شود.

به این بیماران توصیه می شود از مصرف نوشیدنی هایی همچون چای، قهوه، نوشابه و ... که باعث ریفلاکس می شود جلوگیری کنند. پس از خوردن بلافاصله نخوابند. میان غذا از خوردن آب خودداری کنند، و از مصرف قلیان و سیگار پرهیز کنند.

سوءهاضمه، به معنای آن است که بیمار از تهوع، سوزش سر دل، نفخ، آروغ، احساس پری معده و درد یا احساس ناراحتی در قسمت فوقانی شکم رنج می برد.

در بیماران مبتلا به سوءهاضمه گاهی با اخذ شرح حال دقیق و اصلاح شیوه زندگی می توان عارضه را برطرف نمود تا بیمار بتواند به وظیفه شرعی خود عمل کند لذا به این بیماران توصیه می شود وعده های غذایی را کم حجم میل کنند همراه غذا مایعات ننوشند، مصرف چای، قهوه، کاکائو، نسکافه و مواد محرک را کاهش دهند و از مصرف غذاهای پرچرب و فست فود و استعمال دخانیات و مصرف الکل پرهیز کنید.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها