پیشگیری از انسداد کیسه صفر

خواص «آرتیشو» برای درمان کبد چرب

جام جم سرا- یکی از اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با اشاره به خواص درمانی آرتیشو یا کنگر فرنگی گفت: درمان کبد چرب و پیشگیری از انسداد کیسه صفرا با این گیاه دارویی امکان پذیر است.
کد خبر: ۸۰۶۶۶۷
خواص «آرتیشو» برای درمان کبد چرب

دکتر رمضان کلوندی با اشاره به خاصیت آنتی اکسیدان آرتیشو افزود: ماده موثره موجود در آرتیشو مانع انباشته شدن چربی در سلول های کبدی می‌شود.
وی به وجود دو نوع ترکیب شامل اسید کافئیک و فلاونوئیدها در این گیاه دارویی اشاره کرد و گفت: اسیدکافئیک سبب برطرف شدن چربی کبد شده و فلاونوئیدها به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدان بسیار قوی، رادیکال های آزاد کبد را جذب و از تکثیر آنها جلوگیری می کند. عصاره این گیاه، ذخایر چربی در کبد و سایر بافت ها را کاهش می دهد و با مهار آنزیم هیدروکسی متیل گلوتاریل، کوآنزیم A و ردوکتاز سبب کاهش کلسترول در بدن می شود.
این عضو هیات علمی بر مصرف این گیاه با تجویز پزشک تاکید کرد و گفت: این گیاه به شکل دمنوش و در مدت 45 روز باید استفاده شود تا از این طریق بتواند آنزیم های کبدی را تنظیم کند.


اثرات آرتیشو بر کم کاری کبد و جلوگیری از انسداد کسیه صفرا

وی به تاثیر آرتیشو بر کم کاری کبد و جلوگیری از انسداد کسیه صفرا اشاره کرد و گفت: براساس آزمایش کلینیکی تاثیر این گیاه بر کسیه صفرا و کاهش درد شکمی و تهوع نیز به اثبات رسیده است.
کلوندی، افزایش ترشح صفرا و افزایش دفع صفرا را از دیگر ویژگیهای این گیاه برشمرد و افزود: دفع سنگ های کیسه صفرا از دیگر مزایای آرتیشو است. در صورتی که سنگ کسیه صفرا حدود 2 تا 3 میلی گرم باشد می توان با استفاده مستمر و منظم این گیاه، آنها را دفع کرد. کاهش تا 59 درصدی کلسترول و حدود 82 درصدی تری گلیسیرید از جمله اثرات دیگر آرتیشو است.
او اضافه کرد که طرح استفاده از گیاه دارویی آرتیشو در سال گذشته در استان همدان با همکاری پزشک متخصص داخلی توسط 30 بیمار که دارای کبد چرب بودند و آنزیم های کبدی آنها نامنظم داشتند، انجام شد. با انجام آزمایشات، سونوگرافی و اندازه گیری آنزیم های کبدی بیماران پس از مصرف گیاه دارویی آرتیشو و مقایسه آن با آزمایشات قبل از مصرف این گیاه، اثرات بسیار مثبت این گیاه دارویی برکاهش کبد چرب و تنظیم آنریم های کبدی به اثبات رسید.


آرتیشو یا کنگر فرنگی، گیاهی خاردار و چند ساله است که به صورت بومی در نواحی جنوب اروپا و مدیترانه یافت می شود. این گیاه از خانواده کاسنی (Asteraceae) است. منشا اصلی این گیاه ناشناخته است ولی احتمال داده می شود، شمال افریقا (مراکش)خاستگاه اصلی این گیاه باشد. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها