از آب مروارید تا آب سیاه و شب‌کوری

ارتباط تغذیه با بروز بیماری‌های چشمی و بینایی

آب‌مروارید در چه افرادی زیاد است؟ جام جم سرا- نوع و شیوه تغذیه در سلامت و ساختمان چشم و عملکرد بینایی بسیار اثرگذار است و می​تواند تا حدودی از بروز برخی بیماری​های چشمی از جمله آب مروارید، تحلیل، آب سیاه و شب‌کوری پیشگیری کند.
کد خبر: ۸۰۵۳۸۳
ارتباط تغذیه با بروز بیماری‌های چشمی و بینایی

دکتر مجید کاراندیش تصریح کرد: طبق تحقیقات انجام شده، کسانی که به اندازه زیادی کربوهیدرات مانند نان، برنج، ماکارونی و قند و شکر مصرف می​کنند، خطر ابتلا آنها به آب مروارید بیشتر است.
این متخصص تغذیه با بیان این‌که رعایت اصول تغذیه صحیح و بویژه دریافت مقدار کافی برخی مواد مغذی می​تواند در پیشگیری از این بیماری​ها موثر باشد، افزود: بیماری شب​کوری تا حدود زیادی تحت تاثیر کمبود ویتامین A و پیش​سازهای آن است که عدم دریافت کافی این ویتامین، موجب عدم تطابق چشم با نور کم یا اصطلاحا شب​کوری شده و بعد از آن نیز در بافت ظاهری چشم تاثیر گذاشته و موجب بروز بیماری‌هایی مانند خشکی یا زخم قرنیه می​شود.
کاراندیش ادامه داد: بیماری تحلیل لکه زرد شبکیه مانند آب مروارید وابسته به سن بوده و در افراد مسن شایع​تر است. مواد مغذی که در این زمینه نقش دارند عمدتا گروهی از ویتامین‌ها و املاح معدنی و از مهم​ترین آنها ویتامین A، ترکیبات تحت عنوان لوتئین و اگزانتین، ویتامین‌های C و E، اسیدهای چرب ضروری، روی و سلینیوم است.
وی گفت: باید سعی شود ترکیبات فوق از طریق مواد غذایی به بدن برسد و در غیر این صورت باید این کمبود را از طریق مصرف مکمل​های مربوطه جبران کنیم.
این متخصص تغذیه گفت: ویتامین A در غذاهای حیوانی مانند دل و جگر و تخم​مرغ و پیش‌سازهای آن اغلب در سبزیجات و هویج وجود دارد. همچنین لوتئین و اگزانتین که جزو آنتی​اکسیدان​ها هستند، در سبزیجات سبزبرگ‌ و زرده تخم​مرغ وجود دارد. ویتامین C عمدتا در میوه​ها و سبزیجات وجود دارد که البته ویتامین حساسی است و بهتر است به صورت تازه و تا حد امکان حرارت‌ ندیده مصرف شود. ویتامین E نیز عمدتا در مغزهای گیاهی و جوانه گندم وجود دارد.
وی ادامه داد: اسیدهای چرب ضروری به دو دسته امگا 3 و امگا 6 تقسیم می​شوند که در زمینه بینایی و تکامل بافت چشم در دوره جنینی و اوایل کودکی، گروه امگا 3 که منبع اصلی آن غذاهای دریایی است، از اهمیت خیلی بیشتری برخوردار است. همچنین روی را می‌توان از غذاهای سرشار از پروتئین مانند گوشت قرمز، ماهی، مرغ و بوقلمون تامین کرد. سلنیوم نیز در مغزهای گیاهی، گوشت و غلات یافت می​شود.
این متخصص تغذیه اظهار کرد: هویج به دلیل داشتن پیش​ساز ویتامین A تحت عنوان گروه غذایی کاروتنوئیدها و نیز داشتن بتاکاروتن برای پیشگیری از بیماری‌های چشمی مفید است که البته این مواد در سبزیجات دیگری مانند کدو حلوایی و سبزیجات برگ‌سبز هم یافت می‌شود.
وی بر لزوم تغذیه صحیح جهت حفظ سلامت در مقابل بیماری​های چشمی تاکید و توصیه کرد: سعی شود هر روز 5 تا 9 واحد از مجموعه سبزی​ها و میوه​ها مصرف شود و درصورت امکان از غلات کامل یعنی غلات سبوس​دار استفاده شود.
کاراندیش افزود: حداقل 2 بار در هفته، وعده اصلی غذایی ماهی باشد. از اضافه وزن و چاقی پیشگیری شود و از مصرف غذاهای سرخ‌شده در روغن، فست​فود، نوشابه و قند و شکر زیاد پرهیز شود. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نرم افزار موبایل
-
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
۰
۰
عالی بود ممنون

نیازمندی ها