از هر ۳۰ نفر یک نفر مبتلاست

علت اصلی کوررنگی معلوم شد

جام جم سرا- نتایج مطالعات پژوهندگان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در آمریکا بتازگی نشان داده است که دلیل بروز کوررنگی و برخی اختلالات بینایی، وقوع جهش در یک ژن خاص است.
کد خبر: ۸۰۴۴۲۸
علت اصلی کوررنگی معلوم شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ساینس، ژن مرتبط با کورنگی، ATF6 نام دارد که تنظیم کننده اصلی پروتئین پاسخ دهنده به نور است. کوررنگی یک بیماری ژنتیکی است که سبب کاهش دید، عدم تشخیص رنگ‌ها، کاهش حساسیت به نور و حرکت کنترل‌نشده چشم می‌شود و از هر 30 هزار نفر در سراسر دنیا، یک نفر به کوررنگی مبتلا است. کوررنگی به دلیل اختلال در سلول‌های مخروطی شبکیه به وجود می‌آید.

مطالعات این محققان در نمونه‌های حیوانی نشان می‌دهد که سلول‌های مخروطی مبتلایان به کوررنگی، به طور دائمی آسیب ندیده است و با فعال کردن اعصاب بینایی اثرگذار روی پروتئین تنظیم کننده نور، می‌توان این سلول‌ها را فعال کرد.

در همین راستا، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) چند داروی فعال کننده مسیر اعصاب بینایی را به منظور رفع این مشکل تأیید کرده است.

این دستاورد که نتایجش در نشریه Nature Genetics منتشر شده، روش‌های مناسبی را برای درمان انواع اختلالات بینایی از جمله کوررنگی و شب کوری در اختیار محققان قرار داده است. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها