یک گلدان زیبا از گلفروشی می‌خریم و آن را برای مدتی در حیاط یا گوشه‌ای از خانه قرار می‌دهیم. برگ و گل‌هایش حسابی روحمان را تازه می‌کنند و هربار که به آنها آب می‌دهیم، خودمان احساس سیراب شدن می‌کنیم. برگ‌های آن هر روز شاداب‌تر و پرپیچ و تاب‌تر می‌شود و به طراوت روح ما می‌افزاید.
کد خبر: ۷۹۹۱۶۱
هنرنمایی با گلدان‌های قدیمی

شاید یک گلدان بتواند سال‌ها برای ما بماند، اما اگر کمی ذوق و سلیقه به خرج دهید ماندگاری آن در زیباسازی منزل شما افزایش خواهد یافت. گلدان‌های گلی و پلاستیکی سطحی بزرگ و مناسب برای خلق آثار هنری دارند. پس امروز بیایید تا در عالم هنرآفرینی با یکدیگر همسفر باشیم:

دختر سرخپوست: گلدانتان را با گواش، رنگ پلاستیک یا رنگ روغن به رنگ مورد علاقه‌تان درآورید. در اینجا چون صورت دختر سرخپوست تیره است، پیشنهاد می‌دهیم رنگ لباس را روشن کنید. کمی ظرافت به خرج دهید و به یک رنگ ساده اکتفا نکنید. می‌توانید این گلدان که قرار است نقش پیراهن دخترک را ایفا کند خال‌خالی یا شطرنجی کنید تا دختر سرخپوست شما حسابی خوشگل و شیک‌پوش شود. برای درست کردن سر آن، یک توپ مستعمل پلاستیکی را به رنگ قهوه‌ای درآورید و روی آن، خصوصا قسمت گونه‌ها، سایه قرمز بزنید. چشم و ابرو و دهانی خندان هم بکشید تا شادمانی‌اش پیدا باشد. کمی از قسمت پایین توپ را ببرید و آن را روی گلدان سر و ته شده‌تان بچسبانید. حال سر و بدن دختر آماده شده و نوبت دست‌هاست. با مقوا یا خمیر گل چینی برای آن دست درست کنید و در جای مناسب بچسبانید. برای درست کردن موهایش، با کاموای سیاه گیس ببافید و روی سرش بچسبانید. یک نوار هم دورتادور پیشانی‌اش بچسبانید و یک پر هم روی سرش قراردهید تا سرخپوستی کامل شود. در اینجا با مهره‌های رنگی، گردنبند درست شده و چیزهای تزئینی هم در دستش قرار داده شده‌اند. شما هم می‌توانید یک گردنبند زیبا به گردنش بیاویزید و چیزهای کوچک زیبا و قدیمی‌تان مثل یک شاخه گل مصنوعی کوچک یا میوه مصنوعی را در دستش قرار دهید.

خرگوش: چه خرگوش بامزه‌ای! چقدر هم مودب و منظم یک گوشه نشسته و جلویش را نگاه می‌کند، انگار به او سفارش کرده‌اند که ساکت باشد و سروصدا نکند. درست کردنش کمی ذوق و سلیقه می‌خواهد و بس، که خوشبختانه در وجود شما پیدا می‌شود. گلدانتان را به رنگ مناسب ترجیحا روشن درآورید. قسمت لبه آن را هم مانند این نمونه باسلیقه‌تر رنگ کنید تا کار جذاب‌تری به دست بیاید. توپی مستعمل را هم به همان رنگ درآورید، با ماژیک یا نوک قلم‌مو برایش چشم و دماغ و سبیل و دهان بکشید، کمی از قسمت پایین‌اش را ببرید و آن را روی گدان سر و ته شده بچسبانید. با خمیر گل چینی یا مقوا دست‌ها و گوش‌ها را باسلیقه درست کنید و بچسبانید. برای خوشگل‌تر شدن خرگوش‌تان با روبان رنگی یک پاپیون دور گردنش گره بزنید و شیء کوچک تزئینی مانند این تخم‌مرغ رنگی‌ روی دستش قراردهید و آن را هم بچسبانید. خرگوش زیبایتان آماده است.

سیب: این یکی را با گلدان پلاستیکی همراه زیرگلدانی‌اش درست کنید تا بتوانید آن را به‌عنوان ظرفی برای قراردادن اشیای داخل آن به کار ببرید. هردو را با گواش یا اسپری به رنگ قرمز درآورید تا یک سیب سرخ داشته باشید. هرگاه رنگ آن خشک شد، زیرگلدانی را مانند عکس روی گلدان قرار دهید. یک قرقره خالی را به رنگ قهوه‌ای درآورید تا چوب سیب‌تان باشد و آن را روی زیرگلدانی بچسبانید. با مقوا هم برگی سبز درست کنید و به سیب وصل کنید. می‌توانید چوب و برگ را با خمیر گل چینی بسازید.

فیل: چه کسی باورش می‌شود که با گلدان می‌توان فیل ساخت؟ اما شما الان باور می‌کنید، چون درحال تماشای نمونه‌ای از آن هستید. برای درست کردن چنین فیلی به یک گلدان پلاستیکی بزرگ برای بدن و 4 گلدان کوچک‌تر برای پاها نیاز دارید. مبادا بروید و گلدان پلاستیکی نو خریداری کنید؛ این قبیل اشیا باید با وسایل مستعمل ساخته شوند. گلدان‌ها را با اسپری یا گواش به رنگ آبی درآورید. به خاطر داشته باشید که رنگ گواش در اثر تماس دستمال مرطوب پاک می‌شود، اما رنگ اسپری ثابت باقی می‌ماند. با رنگ روغن یا گواش سفید، روی گلدان‌های کوچک ناخن‌هایی گرد بکشید و روی گلدان بزرگ هم لکه‌هایی سفیدرنگ نقش دهید تا تعادل رنگی برقرار شود. گلدان بزرگ که نقش تنه را ایفا می‌کند روی 4 گلدان کوچک که همان پاها هستند بگذارید و بچسبانید. حالا نوبت سر است. توپی مستعمل در اندازه مناسب را به همان رنگ آبی درآورید و یک جفت چشم عروسکی درشت مناسب فیل بچسبانید. با فوم آبی رنگ گوش‌ها را درست کنید و با همان فوم یا پارچه آبی مخمل مستحکم، خرطوم را درست کنید و بچسبانید. در پایان دمی کوتاه را هم با پارچه درست کرده و وصل کنید. فیل بامزه‌تان حاضر و آماده شده است.

آدم‌برفی: گلدان را به رنگ سفید درآورید. سپس آن را سر و ته کنید و کلاهی پشمی رویش بگذارید. چشم‌ها، بینی هویجی و دهان خندان کشمشی را با ماژیک یا نوک قلم‌مو نقاشی کنید. یک جفت لپ صورتی هم برای آن بکشید تا حسابی خوشگل شود. حالا نوبت شال‌گردن است. روبانی خوشرنگ را دور گردنش ببندید و گره بزنید تا شال‌گردنش هم آماده باشد. آدم‌برفی شما به رویتان لبخند می‌زند.

مترسک: به این مترسک نگاه کنید. براستی یک شاهکار هنری است. درست کردن آن مستلزم سلیقه و صبر است، اما از آن قبیل کارهایی است که تا ابد موجب مباهات شما خواهد بود. برای درست کردن این مترسک به 4 گلدان پلاستیکی احتیاج دارید. یکی بزرگ‌تر تا نقش بدن را ایفاکند، یکی کوچک‌تر برای سر و 2 گلدان باریک برای پاها. بدن را به رنگ مورد علاقه‌تان درآورید و به آن نقش و نگارهای جالب بدهید. گلدان سر را هم به رنگ صورتی روشن مناسب پوست دربیاورید و با ماژیک یا نوک قلم‌مو چشم و بینی و دهانی خندان بکشید. سپس با پوشال برای آن مو بگذارید. سر را روی بدن قراردهید. می‌توانید یک زیرگلدانی پلاستیکی را هم رنگ کنید و بین سر و تن بگذارید تا شکیل‌تر باشد و محکم‌تر بایستد. یک تکه چوب باریک را از وسط به دو نیم کنید و به جای بازوها به دو طرف شانه مترسک بچسبانید. البته می‌توانید چوب را نصف نکنید؛ درعوض سوراخی در دو طرف شانه ایجادکنید و همان چوب بلند و باریک را از سوراخ‌ها عبوردهید. با فوم رنگی یک جفت دست از مچ به پایین درست کنید و به دو سر چوب بچسبانید. 2 گلدان پاها را هم به رنگ مناسب درآورید و در زیر تنه بچسبانید. با فوم یا مقوا برای مترسک‌تان کفش درست کنید و آنها را هم وصل کنید.

فانوس دریایی: دو گلدان پلاستیکی سبک در سایزهای متفاوت لازم است تا بتوانید این فانوس را بسازید. بدنه هردو را به رنگ سفید درآورید و لبه آنها را به رنگی دیگر مانند زرشکی یا آبی پررنگ درآورید تا درمقابل سفید خودنمایی کند. روی آنها با ماژیک یا نوک قلم‌مو چند پنجره بکشید و روی لبه گلدان بزرگ یک در هم بکشید تا در‌ فانوس شما باشد.

گلدان کوچک را روی گلدان بزرگ بچسبانید و تعدادی قلوه‌سنگ دورتادور گلدان پایینی بچینید. زیرگلدانی را به رنگ تیره ترجیحا سیاه درآورید و به پشت گلدان رویی وصل کنید. روی آن جاشمعی مناسب قراردهید یا شمع وارمر را داخل لیوانی نسوز بگذارید و آن را روی زیرگلدانی بچسبانید. شیء تزئینی زیبا آماده می‌شود که می‌تواند گوشه‌ای از اتاق شما را زینت ببخشد.

لیلا رعیت / چاردیواری (ضمیمه دوشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
زهرا از همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
۰
۰
دختر سرخپوسته خیلی بامزه س. فانوس دریاییه هم قشنگه.

نیازمندی ها