بار دیگر تبییه: دانش‌آموز اهوازی روانه بیمارستان شد

ناظم مدرسه با مشت و لگد حال کودک آسمی را گرفت!

احسان داداش اوغلی درگذشت و مدیران ٢ دبیرستان شهرستان خلخال عزل شدند

مرگ نخبه ١٣ ساله در دعوای بچگانه [عکس]

جام جم سرا- «احسان داداش اوغلی» دانش آموز نخبه مدرسه تیزهوشان که در خلال درگیری در مقابل دو دبیرستان همجوار در شهرستان خلخال به قتل رسیده بود، پس از ٢٠ روز باقی ماندن در حالت کما، جان خود را از دست داد. مدیران این دو دبیرستان، پس از مرگ قربانی دعوا به دلیل سهل‌انگاری از سمت خود عزل شدند و عامل درگیری مرگبار با حکم دادستان تا رسیدن به سن قانونی در دارالتادیب فرستاده شد.
کد خبر: ۷۹۸۹۷۵
مرگ نخبه ١٣ ساله در دعوای بچگانه [عکس]

روز یکشنبه ۶ اردیبهشت ماه امسال خبری تلخ به والدین یکی از دانش‌آموزان دبیرستان پسرانه تیزهوشان علی ابن ابیطالب(ع) رسید. هیچ کس باور نمی‌کرد که دعوای بچگانه ٢ دانش‌آموز تا این اندازه فاجعه بیافریند. ماجرا از این قرار بود که «احسان داداش اوغلی» یکی از دانش‌آموزان نخبه مدرسه علی ابن ابیطالب (ع) درست زمانی که زنگ مدرسه‌شان به صدا درآمد و به حیاط آمد، هدف حمله یکی از دانش‌آموزان دبیرستان پسرانه حضرت امام خمینی (ره) که کنار مدرسه خودشان بود، قرار گرفت.

در این درگیری که بین ٢ دانش‌آموز رخ داد «احسان داداش اوغلی» از ناحیه گردن و مغز دچار آسیب شد و به بیمارستان امام خمینی خلخال منتقل شد.
پس از انجام معاینات پزشکی به دلیل وخیم بودن حال این پسر نوجوان، وی بلافاصله به بیمارستان علوی اردبیل منتقل شد و همان جا پزشکان اعلام کردند که احسان ١٣ ساله به کما رفته و دچار مرگ مغزی شده است. این دانش‌آموز نخبه و تیزهوش ٢٠ روز در کما به سر برد و در‌‌نهایت بر اثر مرگ مغزی ساعت یک شب ٢۵ اردیبهشت‌ماه جان خود را از دست داد.
پس از این حادثه تلخ و مرگ احسان خبر رسید که هر دو مدیر دبیرستان‌ها به دلیل بی‌توجهی و سهل‌انگاری از پست مدیریت عزل و کنار گذاشته شده‌اند. احسان داداش اوغلی دانش‌آموز تیزهوش رشته دوم تجربی بود که به شدت به ورزش تکواندو علاقه داشت تا جایی که پدرش می‌گوید: «احسان استعدادهای خدادادی زیادی داشت. او از ۵ سالگی ورزش تکواندو را آغاز کرد و ١٠‌سال است که ادامه می‌دهد. کمربند «دان دو» دارد؛ قرار بود برای آزمون «دان سه» امتحان دهد که این حادثه برای او رخ داد. احسان یک‌سال جهشی درس خوانده بود و در کنار ورزش خود در مدرسه تیزهوشان خلخال درس می‌خواند.»


پدر احسان داداش اوغلی ماجرای مرگ پسرش را این گونه تعریف می‌کند: «ظهر ۶ اردیبهشت ‌سال ٩۴، وقتی احسان در بوفه مدرسه تیزهوشان خلخال بود، یکی از دانش‌آموزان مدرسه دبیرستان نمونه که در کنار مدرسه تیزهوشان قرار دارد و با احسان اختلاف سنی هم دارد به محض خروج از مدرسه به سمت پسرم هجوم آورده و با وی گلاویز می‌شود که با فشاردادن و پیچاندن گردن احسان، مهره‌های گردن یعنی بصل النخاع و نخاع او آسیب دید و با نرسیدن اکسیژن به مغز و ایست قلبی، بیهوش روی زمین می‌افتد. فیلم ضبط شده در دوربین مدارس نیز این را اثبات می‌کند. بعد از آن من از طریق یکی از بستگان همسرم در جریان موضوع قرار گرفتم و سریع به مدرسه رفتم اما با کمال تعجب وقتی که رسیدم هنوز پسرم روی زمین افتاده بود و اقدامات لازم برای انتقال و تماس با فوریت پزشکی صورت نگرفته بود. بعد از حضور آمبولانس احسان به بیمارستان امام خمینی خلخال منتقل شد. بعد از آن بود که فهمیدیم احسان دچار مرگ مغزی شده است.»
بختیار داداش اوغلی می‌گوید: «به گفته پزشکان بیمارستان شهرستان خلخال و فاطمی اردبیل، تنها احسان با چند تنفس مصنوعی در‌‌ همان لحظه اول از ایست قلبی و مرگ مغزی نجات می‌یافت. مسلما در یکی از این مدارس معلمانی از رشته‌های مرتبط با امداد و نجات مانند تربیت بدنی و زیست‌شناسی یا کسانی که آموزش امداد و نجات اولیه را دیده‌اند حضــور داشته است اما هیچ‌گونه اقدام کمک‌های اولیه روی پسرم صورت نگرفته است. احسان تا ۴٠ دقیقه در مدرسه روی زمین بود تا شاید به‌هوش آید. درحالی‌که در صورت تماس به‌موقع با اورژانس احسان نجات پیدا می‌کرد. حتی فاصله مدرسه تا بیمارستان کمتر از ٢ کیلومتر بوده و با وسیله شخصی هم می‌شد پسرم را سریع به بیمارستان منتقل کرد.»
پدر احسان ادامه می‌دهد: «دبیرستان تیزهوشان، پیش‌دانشگاهی و دبیرستان نمونه‌دولتی در کنار هم با مقاطع تحصیلی متفاوت قرار داده شده‌اند، اما با حیاط مشترک و بدون حصارکشی قرار گرفته است که این کنترل رفتار و نظارت بر رفتار دانش‌آموزان را به مراتب سخت‌تر می‌کند. اکنون هم طبق صورتجلسه عوامل انتظامی از عاملان و مقصران این اتفاق ازجمله مدیر مدرسه نمونه دولتی که هیچ‌گونه مدیریت و کنترلی بر رفتار و خشونت دانش‌آموز مدرسه خود نداشته است، شکایت کرده‌ام. درحال حاضر نیز ٣ محصل با هویت مشخص وجود دارد که در پشت این قضیه دخیل هستند و از قبل هم احسان را تهدید کرده‌اند که مدارکش را به پلیس آگاهی ارایه دادم.»
پدر احسان داداش اوغلی با یادآوری این‌که چند روز قبل سالروز تولد احسان بود اما وی در کما به سر می‌بُرد، می‌افزاید: «تماس‌های بسیار زیادی تاکنون داشته‌ایم که از این موضوع ابراز همدردی و تاسف کرده‌اند و استنباط من این است که اخلاق نیک و آرام فرزندم موجب علاقه و ابراز‌همدردی مردم شده است.»
او در پایان می‌گوید: «حاضر بودم تمام زندگیم نابود شود اما این اتفاق نیفتد. ١۵‌سال کارنامه ابتدایی و تمام ثلث‌های امتحانی و نمرات عالی احسان را باسلیقه نگهداری کرده‌ام. از احسان بیش از ۵٠ ساعت فیلم آزمون علمی، رزمی، شعرسرایی، مداحی و غیره که تبحر داشته است به جا مانده است. در مدرسه تیزهوشان دولتی احسان نیز سالانه ٧۵٠‌هزار تومان شهریه پرداخت می‌کردم، طوری که نصف برنامه زندگی‌ام پیشرفت احسان بود اما تمام آرزو‌هایم به باد رفت.» (شهروند)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۳۸
شیما
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
۲
۰
فقط میتونم بگم متاسفم خیلی تلخ و ناگوار بود.
افسانه
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
۰
۱
از صمیم قلب به این خانواده تسلیت عرض میكنم بسیار اندوهگین شدم چون خودم دوفرزندپسر كه دراین مدارس تحصیل كرده اند را بزرگ كرده ام بارها شاهد درگیری بچه های مدرسه تیز هوشان فرزندم با مدرسه عادی كه در همسایگی مدرسه آنهاست بوده ام به نظر من بودن مدارس عادی در كنار مدارس تیز هوشان اشتباهی است كه بعضا آموزش و پرورش شهرهای مختلف كشور مرتكب شده است چون متاسفانه شرایطی پیش آمده كه بچه های مدارس معمولی گاهی با بخل و حسد به این بچه ها نگاه میكنند و ناخودآگاه رفتاری خصمانه با آنها در پیش میگیرند ایكاش این مشكل به نحوی سیاستمدارانه حل میشد تا دیگر شاهد اتفاقات این چنینی دركشور نباشیم .
.
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
باید خدمتتون عرض كنم كه شخصی كه با ایشون درگیر شده از نظر درسی از آقای داداش اوغلی پایین تر نبوده و این حادثه ی تلخ فقط یك اتفاق بوده كه نباید پیش میومد. بهتره اول در باره ی موضوع اول تحقیق كنیم بعد قضاوت.
نرم افزار موبایل
-
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
۲
۰
خداصبربده،متاسف شدم
بهار
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
۰
۱
خیلی سخته خدا رحمتش كنه .خدا به پدر مادرش صبر عنایت كنه
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
۰
۱
واقعا ناراحتم و از خدا ارزوی صبر برای این خانواده را دارم
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
۰
۲
خدا صبرت بده برادر
زبانم قاصر از بیان است
كوثر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
۰
۱
بخدا ناراحت شدیم.واقعا نمیدونم مردم ما چی فكر میكنن كه دست به این كارا میزنن.در مدارس ما هر كی بمیره محلش نمیذارن خیر سرشون اول سال هم پول بیمه میگیرن.حرومشون باشه...
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
۴
۱
چقدر ناراحت كنندس
مش اسمائیل
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
۰
۰
خدا رحمت كنه وبه پدر ومادرش صبر عنایت كند.
برای چی به این نخبه دبیرستانی حمله كرده اند.
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
۱
۱
خداوند این جوان ناكام (احسان داداش اوغلی) را بیامرزد و به خانواده داغ دیده اش صبر عنایت كند. انشاالله
نرم افزار موبایل
-
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
۱
۲
متأسفانه حسود تو جامعه زیاد هست و یك سری ها چشم دیدن مقام بالای یك دیگر رو نداریم باید تو روابط با یك دیگر تجدید نظر كنیم و اگر یك نخبه یا فرد سواد بالایی رو می بینیم به جای مخالفت و یا جایگیری او با او همراه شویم و این است كه جامعه به مسیر درست خود هدایت می شود
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
۰
۱
اشك من كه درومد... وای بحال پدر و مادرش...
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
۱
۱
سلام .من هم در این مدرسه درس خوندم .
خدا رحمتش كنه.از خدا واسه ی خانوادش صبر مسئلت می كنم.
حمید كلباسی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
۳
۰
فكرت دنیا غلط ، اندیشه عقبی غلط . كار ما بیچارگان اینجا غلط ، آنجا غلط . ما حدیث جنگ هفتاد و دو ملت خوانده ایم ، خط غلط ، معنا غلط ، املا غلط ، انشا غلط . هنوز هم برای پیشگیری از این حوادث تلخ ، چاره اندیشی نكرده ایم و قدر جوانان با استعداد خود را كه بدست یك عده نابخرد و كج فهم به دیار باقی شتافته اند ندانستیم . گمان داشتیم قتل پهلوان داداشی بدست یك نوجوان شرور ، آخرین بار است كه قامت یك نخبه و سرمایه ملی این مرز و بوم به خاك می افتد . عزل دو مدیر مدرسه ، سهل ترین كاری است كه در این حادثه جانگداز انجام شده اما علاج واقعه را قبل از وقوع باید كرد
نرم افزار موبایل
-
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
۱
۰
خدا صبرتون بده
دبیر
Germany
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
۱
۱
احسان جان بدون كه هیچ وقت خوبی ها و مهربونیات فراموش من نمیشه تنها كاری كه از دست من اومد قطرات اشكی بود كه تو مراسم دفن و مسجدت ریختم . خنده های معصومت با اون نگاه پر از محبتت همیشه با من خواهد بود . صد حیف كه فرصت روییدن یه گل بی نظیر و زیبا از بین بردن .با تغییر چند مدیر و معاون احسان برنمیگرده همت كنین استانداردهای ساخت مدارس و تجهیز كمك های اولیه مدارس و آموزش اجباری همه معلمین كشورمون رو بهبود ببخشین تا توی اتفاقات بعدی كه امكانش تو كشور ما با این شرایط زیاده خانواده تازه ای رو داغ دار نكنیم و سرافكنده نشیم
پویا و پوریا 13و 7 ساله از شهركرد
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
۱
۰
واقعا ناراحت و متاثر شدیم روحش شاد و خداوند به پدر و مادرش صبر عنایت فرماید.
رامین تقی زاده سكویی
Luxembourg
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
۱
۰
عرض تسلیت اینجانب راپذیرا باشید . انا الله وانا الیه راجعون .روحش ساد یادش گرامی .
رامین تقی زاده اسكویی ازتبریز
باران
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
۰
۲
اینجا كه از تگزاس هم بدتره!!!!
نرم افزار موبایل
-
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
۲
۱
خدا به پدر ومادرش صبری زیبا عطا كند،اما حواسمون به اون یكی جوون هم باشه ،نكنه مثل یك قاتل باهاش برخورد كنند،مقصر مسؤلین مدرسه هستند.
داود
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
۱
۲
خداوند بیامرزدش
خدا به پدر و مادرش صبر عنایت كند
آمین ؛ آمین یا رب العالمین
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
۲
۰
واقعا خیلی تاسف برانگیز بود این خبر برای اهالی شهرخلخال
شهر پر شده از پوستر و اعلامیه های احسان عزیز
مراسم باشكوه تدفین این عزیز ازدست رفته گویای همدردی اهالی شهر با خونواده احسان بود
تسلیت خونواده احسان عزیز
نرم افزار موبایل
-
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
۰
۱
محمود:واقعا خداوند به خانواده اش صبر بده اون مدیر واقعا باید تا پای جوبه دار برد اگر خانواده احسان اینكار نكن نسبت به احسان خدابیامرز كم لطفی و خون او را پی مال كردن
عباس
Germany
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
۱
۰
با سلام وخسته نباشید ضمن عرض تسلیت علت درگیری شرح داده میشد خیلی خوب بود
رویا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
۱
۰
خدا بهتون صبر بده خیلی ناراحت شدم.
ضعف مدیریتی دستگاههای اجرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
۰
۲
مدیریت ضعیف خانواده ها باعث شده ایچنین حوادث تلخی برای خانواده ها رقم بزد...امید دارم وزارت آموزش وپرورش به موقع به این قضیه رسیدگی كند.نباید ضعف قوه قضاییه را در این موارد نادیده گرفت تا جایی كه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید داشتن سلاح سرد سنگین ترین مجازات(اعدام) را به دنبال دارد...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
۱
۰
خداوند به پدر و مادر ایشان صبر دهد علت درگیری نوشته نشده چه عاملی باعث شده این افراد با هم در گیر شوند
مهم نیست
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
۱
۰
برای خانواده محترم احسان صبر جمیل آروزومندم . وبرای مدیران و مسئوالان مدارس تاسف
محمودرضا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
۰
۳
عوض اینكه رئیس آموزش پرورش استعفا بده بخاطر اینكه حصار نكشیده بین این دوتا مدرسه...من خودم اینجا درس خوندم... بیچاره مدیر ها چیكار كنن.... مدیر كه وظیفش این چیزا نیس...
شهروند خلخالی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
۰
۲
آخه با عزل مدیرا مگه احسان دوباره بر میگرده ازهمون اول باید چنین آدمایی كه كار بلد نیستن ر مسئول نكنیم وقتی شایسته سالاری جاشو به پارتی بازی میده همین میشه .
نسترن
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
۱
۰
خدا به پدرومادرش صبربده خیلی سخته اونم مرگ یه همچین بچه ای ازسر هیچی
زهرا (یه همشهری)
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
۱
۰
خیلی ناراحت شدم خدا صبر بده .
علیرضا حیدری از تهران
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
۱
۰
خیلی پسر خوبی بود من دوسش داشتم خدا بیامرزدش
سید محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
۱
۰
جوان نازنین در خاك رفتی...
از این دنیای غمناك رفتی....
زدی آتش به جان دوسداران....
چو گل پاك آمدی پاك رفتی....
اوباما باراك
-
۰۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
۱
۰
خدابیامرزد نوجوان حیف شده
جواد
-
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
۰
۱
سلام . واقعا ناراحت شدم . ولی تیزهوشان و نمونه دولتی با هم نباید باشند مثل شهر ما بابل كه تیزهوشان و نمونه دولتی 30 كیلومتر با هم فاصله دارند ! خداوند به خانواده اش صبر بده واقعا ناراحت شدم كه نخبگان رو چجوری به باد میده این كشور ! یكی از راه كتك یكی از راه تصادف ! برای رسیدن به مدرسه نمونه دولتی ما باید از جاده ی فوق خطرناكی به نام جاده كیاكلا رد بشن و تیزهوشان یه جاده ای خطرناكتر از كیاكلا به نام جاده گنج افروز ! هم مدرسه ای من چند سال پیش تو كیاكلا مرد ! تصادف كرد ! نمیدونم چرا این كشور با نا امنی جاده ها و بی دقتی و اجازه دادن به همچین دانش آموزان پر رویی نخبگان و آینده سازان كشور خود را به باد میدهد ! خداوند به خانوادش صبر بده . یاعلی مدد !
هانی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
۱
۰
خیلی ناراحت شدم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها