از تنظیم فشار خون تا کاهش چربی: آشنایی با فواید درمانی ریواس

گیاهی خوشمزه با خواص زیاد

جام جم سرا- یک کار‌شناس ارشد تغذیه با برشمردن فواید و مضرات ریواس گفت: اگرچه این سبزی سرشار از انواع ترکیبات آنتی‌ اکسیدان است که می‌تواند در پیشگیری از پیری، بیماری‌های قلبی - عروقی، انواع سرطان و مقاومت بدن در برابر آلودگی هوا موثر باشد اما افرادی که به سنگ‌های کلیوی اگزالاته مبتلا هستند باید ریواس را از برنامه غذایی خود حذف کنند.
کد خبر: ۷۹۸۴۷۸
گیاهی خوشمزه با خواص زیاد

مریم صالحی با بیان اینکه فصل بهار،‌ فصل برداشت و عرضه ریواس با طعم ترش و ساقه‌های خوشرنگ آن است و با توجه به خواص فراوان این گیاه بهتر است جایی برای آن در برنامه غذایی افراد در نظر گرفته شود گفت: ریواس گیاهی است از تیره‏ ‏ترشک‏‌ها که به طور وحشی در اطراف رودخانه‌ها رشد ‌می‌کند. این گیاه، حاوی مقدار زیادی کلسیم و پتاسیم است. بنابراین می‌تواند به خوبی فشار خون را تعدیل و به تنظیم آن کمک کند. همچنین تاثیر بسیار خوبی بر دستگاه گوارش دارد چراکه ترشحات اسیدی معده را تنظیم کرده و با تحریک ترشح نمک‌های صفرای در هضم و جذب چربی‌ها موثر است.

وی در باره موارد پرهیز از مصرف ریواس گفت: برخی افراد باید از مصرف ریواس پرهیز کنند به عنوان مثال افرادی که به سنگ‌های کلیوی اگزالاته مبتلا هستند باید ریواس را از برنامه غذایی خود حذف کنند. همچنین مادران شیرده باید آگاه باشند که ممکن است مصرف ریواس توسط آنان در دوران شیردهی باعث اسهال در نوزادشان شود. اما در عین حال مصرف آن در کودکان برای رفع یبوست بسیار کمک‌کننده است.

صالحی افزود: افرادی که به ناراحتی روده و سوء جذب چربی دچارند نیز برای تامین ویتامین‌های محلول در چربی و بهبود هضم و جذب چربی‌های مفید غذایی می‌توانند از ریواس بهره ببرند.

این کار‌شناس ارشد تغذیه گفت: ریواس در تحریک ترشح انسولین از لوزالمعده موثر است و می‌تواند به تنظیم قند خون در بیماران دیابتی کمک کند. به علاوه فیبر بالایی دارد و می‌تواند در تنظیم قند و چربی خون موثر باشد.

صالحی گفت: فیبر بالا و انرژی اندک ریواس می‌تواند بدون دریافت کالری اضافی احساس سیری ایجاد و به کاهش وزن کمک کند. همچنین اگر به یبوست مبتلا هستید بهتر است هفته‌ای دو تا سه مرتبه ریواس مصرف کنید. ریواس و آب آن در درمان تب، بی‌اشتهایی و یرقان به کار می‌رود که بهتر است آب ریواس در ترکیب با آب هویج، کرفس، خیار و سیب مصرف شود.

وی یادآور شد: ریواس ویتامین C بالایی دارد و به ترمیم زخم‌ها کمک می‌کند. بنابراین پس از عمل جراحی یا سوختگی و هرگونه آسیب وارده به پوست و بافت‌های بدن بهتر است از ریواس کمک بگیرید، همچنین مصرف آن پس از جراحی‌های چشم یا موارد ابتلا به کاتاراکت می‌تواند در تسریع بهبود چشم کمک‌کننده باشد.

او گفت: این سبزی سرشار از انواع ترکیبات آنتی‌ اکسیدان است که می‌تواند در پیشگیری از پیری، بیماری‌های قلبی -عروقی، انواع سرطان و مقاومت بدن در برابر آلودگی هوا موثر باشد. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها