جام جم سرا- خلی مواقع، به دلیل پوسیدگی دندان‌ها ناچار از معاینه پزشک و ترمیم دندان‌ها می‌شویم اما وقتی دندانپزشک می‌گوید دندانتان باید عصب‌کشی شود، سوالی که در ذهن برخی شکل می‌گیرد این است که آیا درمان کانال ریشه یا عصب‌کشی، لثه و دندان را ضعیف می‌کند؟
کد خبر: ۷۹۶۸۰۸
آیا عصب‌کشی یا درمان کانال ریشه، دندان‌ها را ضعیف می‌کند؟

دکتر علی مرسلی، متخصص درمان ریشه، پاسخ می‌دهد: درمان کانال ریشه که بسیاری از مراجعان ما آن را «عصب‌کشی» می‌شناسند، همواره برای افراد با سوال‌ها و ابهام‌هایی همراه است. بسیاری از افرادی که برای درمان ریشه دندان‌های خود مراجعه می‌کنند، دغدغه‌هایی در مورد آینده دندان درمان ریشه دارند.
اغلب این باور عمومی وجود دارد که عصب‌کشی دندان‌ها را ضعیف می‌کند. البته بسیاری از دندانپزشکان هم با توصیه به روکش دندان‌های عصب‌کشی شده، این تلقی را در مراجعان به وجود می‌آورند که علت ضعیف شدن دندان‌ها بعد از عصب‌کشی و نیاز آن‌ها به روکش، درمان عصب‌کشی است. این باور به طور کلی غلط است و درمان ریشه دندان‌ها را ضعیف یا شکننده نمی‌کند.


توصیه بر روکش برای تقویت دندان

در بیشتر موارد، دندان‌های ما به دلیل پوسیدگی به عصب‌کشی نیاز پیدا می‌کنند. علت پوسیدگی میکروب‌ها هستند. در جریان پوسیدگی ساختارهای دندان مانند مینا و عاج تغییر ماهیت می‌دهند و از بین می‌روند. بافت‌های پوسیده مینا و عاج دندان تقریبا دیگر قابل نگهداری نیستند و باید خارج شوند چون در بیشتر موارد این بافت‌ها حاوی باکتری‌های پوسیدگی‌زا و قابل گسترش و انتقال هستند.
خارج کردن کامل بافت‌های حاوی این میکروب‌ها مهم است. پوسیدگی باعث ضعیف شدن ساختار دندان می‌شود و قسمت‌های سالم نسج دندان را هم در برابر نیروهای طبیعی جویدن شکننده می‌کند.
علت اینکه گاهی ناگهان دندان پوسیده موقع غذا خوردن می‌شکند یا خالی می‌شود، همین قضیه است.


پوسیدگی مقصر است

در واقع پوسیدگی است که دندان را ضعیف می‌کند و دندان‌های پوسیده نسبت به دندان‌های سالم به‌دلیل تخریب ساختار نسج دندان ضعیف‌تر هستند. در جریان پرکردن دندان یا عصب‌کشی، تقریبا تمام ساختارهای آسیب‌دیده و خراب شده دندان خارج و با ماده پرکردنی مناسب پر می‌شود. بعضی از این مواد پرکردنی حتی می‌توانند ساختار دندان تخریب‌شده را تقویت کنند؛ بنابراین عصب‌کشی دندان را ضعیف نمی‌کند بلکه پوسیدگی و تخریب دندان است که باعث ضعیف شدن آن می‌شود. به بیان دیگر، با عصب‌کشی، دندانی که متعاقب پوسیدگی ضعیف شده است، حفظ و از کشیده شدن آن جلوگیری می‌شود.


عصب‌کشی یا کشیدن دندان؟

درحال حاضر و بر‌ اساس دانش امروز، جایگزینی برای درمان کانال ریشه دندان‌هایی که نیازمند درمان عصب‌کشی هستند، وجود ندارد و تنها گزینه درمانی غیر از عصب‌کشی، کشیدن دندان است. ساختار دندان‌ها بعد از عصب‌کشی به دلایل مختلف از جمله تغییر رطوبت، تاثیر موادی که در پروسه درمان ریشه استفاده می‌شود و... دچار تغییراتی می‌شوند ولی بر‌اساس مطالعات این تغییرات تاثیری بر افزایش ضعیف شدن دندان‌ها ندارند.


روکش دندان، حافظ دندان

دندان‌های عصب‌کشی شده، بیشتر ممکن است به روکش شدن نیاز پیدا کنند. روکش برای حفظ ساختار تخریب شده دندان مورد نیاز است و عمر دندان‌هایی را که بنا‌بر تشخیص دندانپزشک به روکش نیاز پیدا می‌کنند، افزایش می‌دهد. البته نه به این معنی که همه دندان‌هایی که عصب‌کشی می‌شوند، به روکش نیاز پیدا می‌کنند یا برعکس؛ روکش فقط برای دندان‌های عصب‌کشی مناسب باشد.

خلاصه اینکه عصب‌کشی دندان‌ها را ضعیف نمی‌کند، در‌واقع دندان‌هایی که به عصب‌کشی نیاز پیدا می‌کنند، به دلیل تخریب بافت دندانی خودشان ضعیف‌تر از دندان‌های سالم هستند و با درمان عصب‌کشی نجات پیدا می‌کنند، نه اینکه تضعیف شوند. (سلامت)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
...
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
۰
۰
با سلام
ببخشید میخواستم بدونم دندونی كه یه قسمتیش در اثر پوسیدگی افتاده باشه نیاز به كشیدن داره؟ یا باعصب كشی و درمان های دیگه میشه درستش كرد!؟ ممنون میشم هرچی سریعتر پاسخ بدید . با تشكر از مطالبتون
پزشك
-
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
بستگی به میزان افتادگی و تخریب دندان دارد اگر به عنوان مثال بخش كوچكی از دندان كرسی باشد قابل بازسازی با مواد است

نیازمندی ها