جام جم سرا- حدود ۲ ماهی است که مادرم رفتارهای عجیبی از خودش نشان می‌دهد مثلاً هر روز صبح از ساعت ۶ که همه خوابند برمی‌خیزد و ماشین لباسشویی را روشن می‌کند! عصر‌ها تا آخر شب می‌خوابد و شب تا صبح بیدار است. هر روز با یک نفر از اعضای خانواده درگیر است. گاهی بدون وقفه ۳-۲ ساعت پشت سر هم حرف می‌زند! وقتی می‌گوییم نزد مشاور برود، می‌گوید روانی شمایید، خودتان باید به مشاور مراجعه کنید.
کد خبر: ۷۹۶۵۴۴
خیلی مشکوکم: تازگی‌ها مادرم رفتارهای عجیبی دارد!

پاسخ مشاور: همان طور که می‌دانید، قدرت تفکر به عنوان یکی از ویژگی‌های متمایزکننده انسان از دیگر موجودات زنده به شمار می‌رود و شکل‌گیری و تکوین آن در همه انسان‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. تفکر، نیروی مثبت و سازنده است، اما ممکن است مانند هر سیستم دیگری در بدن دچار اختلال و بیماری شود. بالطبع به علت قدرت و نفوذ اندیشه و فکر در زندگی، اختلال در آن اثری مخرب در زندگی افراد خواهد داشت.


کدام تفکر، کدام اختلال؟

تفکر به ۲ بخش تقسیم می‌شود؛ یکی شکل ظاهری تفکر یا در حقیقت روش بیان فکر و دیگری محتویات تفکر است که هرکدام از آن‌ها ممکن است دچار اختلال شوند.


از مهم‌ترین اختلال‌های تفکر می‌توان به حاشیه‌پردازی در ذکر جزئیات بی‌اهمیت، نپرداختن به فکر اصلی و پرش افکار از یک موضوع به موضوع دیگر اشاره کرد. این اختلال‌ها ممکن است در حالت عادی در بسیاری از انسان‌ها دیده شود، اما معمولاً درجه‌های شدید آن در بیماری‌های مهم روان پزشکی مثل شیدایی یا افسردگی شدید است که زندگی انسان را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
آنچه به عنوان اختلال در تفکر شناخته می‌شود مربوط به محتوای فکر است و طیف وسیعی از اختلال‌ها از افکار منفی گرفته، تا وسواس‌های فکری و هذیان‌های مختلف را دربرمی گیرد.


کمک گرفتن از روان‌پزشک

با توجه به توصیف‌هایی که از رفتارهای مادرتان ارائه کرده‌اید، فقط می‌توان به بیان کلیات در این باره بسنده کرد. بخصوص آنکه اطلاعات مهم دیگری مانند سن مادرتان، سابقه بیماری‌های روانی، وجود مشکلات خانوادگی و... نیز مشخص نیست. لذا پیشنهاد می‌شود قبل از هر تشخیصی و قبل از در پیش گرفتن هر نوع رفتاری، مادرتان را به یک روانپزشک نشان دهید و این مطلب را به مادرتان القا کنید که روان‌شناس و روانپزشک مختص بیماران روانی نیست و هرکسی در اثر فشارهای زندگی ممکن است نیاز به کمک گرفتن از روان‌شناس یا روانپزشک پیدا کند‌‌؛ چنان که یک بیمار قلبی هم بدون هیچ واهمه‌ای از متخصص قلب کمک می‌گیرد.
برای اینکه نگرانی مادرتان در این باره تشدید نشود سعی کنید دیگران بخصوص آن دسته از اقوام که مادرتان با آن‌ها رودربایستی دارد از این قضیه مطلع نشوند. همچنین در جلسات مشاوره به اتفاق یکدیگر حضور یابید. علاوه بر این، طوری هم وانمود نکنید که هیچ مشکلی متوجه رفتارهای شما نیست و این مادرتان است که همه رفتار‌هایش عجیب و غیرمنطقی است. (نسیم احمدی- کار‌شناس ارشد روان شناسی/ خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ب
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
۰
۰
همسر من 63 ساله است او هم مدام با خودش حرف میزند پیش دكتر نمی رود خر و پف میكند و بد می خوابد و گاهی بیخوابی دارد. وقتی فرزندان ما با سن بیش از 28 سال بیكارند و درآمدمان هم كم است، افسردگی و نگرانی آدم را بیچاره می كند و من فكر می كنم این رفتارها عوارض آن كمبودهاست
...
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
من 30 ساله هستم.موهام داره سفید میشه.در تنهایی باخودم حرف میز نم.همش گذشته و مرور میكنم.هرروز می گذره بیشتر دارم قاطی میكنم شبها بیدار وروزها خواب الودم .حوصله واعصاب گذشته و ندارم.افسوس گذشته ولم نمیكنه .بیشتر عمرم در تحصیل گذشت ولی علی رغم تحصیلم به هیچ جا نرسیدم وقتی میبینم كسانی وكه نصف سواد منو نداشتند الان كجا تكیه زدن روانی میشم.بیشتر دوستانم افسردگی دارند. بازهم 63 سال خوبه من فكر نمیكنم به 40 سال برسم.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها