لحظاتی از زندگی «زهره اعتضادالسلطنه»؛ معلول همه‌کاره!

یک زن ایرانی که توان افراد سالم را نیز به چالش می‌کشد [عکس]

جام جم سرا- یک زن ایرانی به نام «زهره اعتضادالسلطنه» که به طور مادرزادی فاقد دست از ناحیه بازوست، با یادگیری انواع هنرها و انجام بسیاری از کارها، نه تنها نشان داده که معلولیت مساوی با ناتوانی نیست، بل‌که با توانایی‌های خود بسیاری از افراد غیر معلول و سالم را نیز به چالش می‌کشد.
کد خبر: ۷۹۴۰۱۱
یک زن ایرانی که توان افراد سالم را نیز به چالش می‌کشد [عکس]

او متولد سال ۱۳۴۱ در تهران است. دوران ابتدایی خود را در مدرسه استثنایی گذارنده اما از سال پنجم ابتدایی آموزش‌هایش را در مدارس عادی پی گرفته و با موفقیت به اتمام رسانده است.
اعتضادالسلطنه رشته روان‌شناسی تا مقطع کار‌شناسی ارشد پشت سر گذاشته و علاوه بر این، بانوی هنرمندی نیز به شمار می‌رود: با کمک پا‌هایش نقاشی می‌کند، خوشنویسی می‌کند، قالی می‌بافد، گلسازی می‌کند و غیر از اینها تبحری هم در آشپزی دارد. همه این مهارت‌ها را کنار امور روزمره‌ای چون خرید، کمک به دیگران و... بگذارید تا به توانایی‌های او پی ببرید. او حتی با کمک پاهای خود پینگ پنگ هم بازی می‌کند.
این بانوی هنرمند در خانواده‌ای با ۹ خواهر و برادر به دنیا آمده است. او در مصاحبه‌ای گفته: «همیشه فکر می‌کردم اگر خانواده پیش من نباشند چه کسی باید کارهای مرا انجام دهد. از این رو هر طور شده با تمرین، آن کار را با پا انجام می‌دادم. خیلی هم صدمه می‌دیدم ولی ول‌کن نبودم تا یاد بگیرم.»
به گزارش جام جم سرا به نقل از دویچه وله، او دوره‌های آشپزی را نیز گذرانده و به قیمه و قورمه سبزی علاقه بسیار دارد. همچنین عضو انجمن بین‌المللی نقاشان آلمان است و تاکنون در داخل و خارج از کشور نمایشگاه‌های مختلفی از آثار هنری خود برپا کرده است. علاوه بر این، معلم کودکان توانخواه هم است و به آنان آموزش می‌دهد.
او می‌گوید: «من با وجود معلولیت بدون معلم و با کمک مادر و پدرم و خواهر و برادر‌هایم توانستم با لذت زندگی کنم و در مبارزه با سختی‌ها به زندگی لبخند زدم و لذت بردم. اکنون می‌خواهم آنچه آموخته‌ام را در اختیار همنوعان خودم قرار دهم که می‌توان با معلولیت هم به زندگی لبخند زد و لذت برد.»
زهره اعتضادالسلطنه درباره این‌که چه طور وارد رشته پینگ پنگ شد می‌گوید: «یک روز رفتم و در باشگاهی ثبت نام کردم و گفتم من استثنایی‌ام. گفتند چه کمکی می‌توانیم به شما کنیم؟ گفتم فقط میز اداری در کنار میز پینگ پونگ بگذارید، من بازی می‌کنم. موفق هم شدم ولی دوست داشتم در بازی‌های پارالیمپیک شرکت کنم اما فدراسیون معلولین و جانبازان با من همکاری نکرد.»
او درباره چگونگی رو آوردن به هنر نقاشی می‌گوید: «در یکی از نمایشگاه‌ها که انجمن معلولین ایران برپا کرده بود، خانمی‌ را دیدم که با دهان نقاشی می‌کند. او به من گفت دوست دارید نقاشی کنید؟ گفتم بله دوست دارم، ولی باید کار سختی باشد. گفت: نه سخت نیست و پذیرفت که به من نقاشی یاد بدهد. دوره‌های مقدماتی را پیش او یاد گرفتم و بعد در کلاس‌های خصوصی شرکت کردم و این هنر را کامل کردم.»
زهره اعتضادالسلطنه معتقد است وقتی فردی دچار مشکلی می‌شود، باید خود را پیدا کند. او می‌گوید: «باورم این است که وقتی آهنی آبدیده شود، باارزش‌تر می‌شود. هر چقدر انسان هم دچار سختی و مصیبت شود، آبدیده و ارزشمند‌تر می‌شود. افرادی که با سختی به جایی رسیده‌اند تبدیل به الگو می‌شوند.»
این بانوی ایرانی علاوه برکارهای خود، از اعضای خانواده‌اش نیز پرستاری می‌کند.
جام جم سرا در ادامه، تصاویری از او را پیش رویتان گذاشته که ابراهیم نوروزی، عکاس ایرانی از زندگی وی ثبت کرده و در آسوشیتدپرس برابر دید گذاشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
نرم افزار موبایل
-
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
۱
۰
دمش گرم
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
۰
۱
اولین بار با این خانم قدرتمند در برنامه تلویزیونی آشنا شدم
باور راسخش به خدا و عظمت كرامتش ستودنی ست
زندگی را در وجود این خانم چشیدم در همان اولین گفتگوی تلویزیونی
خدا حفظش كنه
سپاس از جام جم
این دست خبرها به ما كه چهارستون بدنمون سالمه تلنگر میزنه تا به به بن بست كوچك می رسیم فورا باورهامون رو از دست ندیم
خدا در وجود تك تك بنده هاش به یك شكلی متفاوت تبلور داره چه خوبه نگاهمونو تیز كنیم تا بهتر همدیگه رو بشناسیم تا از شناخت ایمان وجودی هم به اصلیت عظمت خدا برسیم
با آرزوی سلامتی و آرامش تك تك بنده های عزیز كرده ی خدا
صدا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
۱
۰
الهی دست بی خاصیت مرا به این هنر مند بده كه من از این عضو استفاده مفید نمی كنم
زینب
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
۰
۰
باریكلا
josef
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
۰
۱
رستگار باشید ای بانو ایرانی دروود بر شما
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
۱
۰
ایول داره بخدا.
مریم
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
۱
۰
فوقالعاده وبسیار ارزشمند انسانی والا و بزگ با اراده ای قوی

نیازمندی ها