جام جم سرا: زندگی در دنیای مدرن امروز نیاز به مهارت‌هایی دارد؛ مهارت‌هایی مثل استفاده از رایانه، رانندگی و چیزهایی مانند این‌ها. اما با توجه به پیچیده شدن روابط، حضور بیشتر در اماکن علمی و محیط‌های کاری و صد‌ها مدل زندگی که نسبت به گذشته تغییر کرده، علاوه بر مهارت‌های نام برده، به برخی مهارت‌های دیگر ازجمله مهارت‌های ارتباطی تخصصی نیاز داریم.
کد خبر: ۷۸۷۹۱۰
مهارتی به نام «همدلی»: راه رفتن با کفش دیگران

شما تا چند سال گذشته که دایره ارتباطاتتان، محدود به اعضای خانواده و گروه همسالانتان بود، خیلی راحت‌تر می‌توانستید ارتباط برقرار کنید، دوست شوید، فرزند خوبی باشید و خلاصه گلیم خود را در حوزه روابط بیرون بکشید، اما با ورود به دانشگاه، محل کار، سربازی، ازدواج و وارد شدن به خانواده جدید (خانواده همسر) و ده‌ها تعامل دیگر که با رسیدن جوانی سر و کله‌شان پیدا می‌شود، نیاز دارید تا خود را کمی مجهز کنید. برای همین لازم است مهارت‌های زندگی را بیاموزید، دوره کنید و در آن‌ها استاد شوید تا در سال‌های بعد بتوانید از این توانایی‌ها استفاده کنید.


مهارت همدلی

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی، مهارت همدلی است. شاید بسیاری از شما فکر کنید همدلی یک رفتار معمولی است که بیشتر مردم آن ‌را بلدند، اما واقعیت این است که بسیاری از ما فاقد این مهارت هستیم. می‌دانید همدلی یعنی چه؟ ذهنتان را جای دوری نفرستید. در همین زندگی روزانه و دور و برتان کمی دقت کنید، به جواب خواهید رسید.

اصلا مهارت‌های زندگی یعنی چه؟

مهارت‌های زندگی، توانایی اجتماعی وروحی فرد را افزایش می‌دهد و موجب می‌شود تا او بتواند به نحوی بهتر و موثر‌تر با مشکلات و دشواری‌های زندگی مواجه شود. مهارت‌های زندگی قدرت سازگاری فرد را بالا می‌برد، شخص می‌تواند مسئولیت‌های اجتماعی و شخصی زندگی را بهتر بپذیرد، توانمندی‌هایش را بروز دهد و از آسیب‌های ناشی از ناتوانی در حل مشکلات در امان بماند.


سونوگرافی یک فرد همدل

اگر می‌خواهید ببینید شما این مهارت را بلدید یا خیر، بهتر است خیلی صادقانه ببینید این پنج مورد در زندگیتان چقدر وجود دارد. می‌توانید از یک دوست نزدیک، والدین یا همسرتان در این خصوص سوال کنید. مواردی که در بررسی خودتان برای همدلی باید مد نظر بگیرید، از این قرار است:


ـ توانایی علاقه‌مندی به دیگران را دارم
ـ تحمل افراد مختلف را دارم
ـ در رفتارم با دیگران پرخاشگری کمی دارم
ـ می‌توانم دوست یابی داشته باشم و شخص دوست داشتنی‌ای هستم.
ـ برای دیگران احترام قائل می‌شوم.


صادقانه جواب دهید و اگر در مهارت همدلی هنوز تبحر پیدا نکرده‌اید، کمی تمرین کنید و سعی کنید در زندگیتان فرد همدلی باشید.


دل‌هایی که نزدیک می‌شوند

همدلی یعنی اینکه فرد بتواند زندگی دیگران را حتی زمانی که در آن شرایط قرار ندارد، درک کند. همدلی به فرد کمک می‌کند تا بتواند انسان‌های دیگر را حتی وقتی با آن‌ها متفاوت است، بپذیرد و به آنان احترام بگذارد. همدلی، روابط اجتماعی را بهبود می‌بخشد و به ایجاد رفتارهای حمایت کننده و پذیرنده، نسبت به انسان‌های دیگر منجر می‌شود. انسان‌هایی که باهم همدل‌اند می‌توانند سال‌های سال در یک محیط کاری مشغول باشند، حتی با هم رقابت کنند اما دچار مشکل نشوند. آنان که همدلی را بلدند با همسرشان کمتر دچار اختلاف می‌شوند و می‌توانند تفاوت‌‌هایشان را مدیریت کنند. (ندا داوودی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها