وقتی ترس به روحتان میخ می‌کوبد

ترس‌های دخترانه: از مرد‌ها بشدت می‌ترسم!

جام جم سرا- خانمی ۳۰ ساله هستم. دو سال است گواهینامه رانندگی گرفته‌ام ولی هنوز نمی‌توانم پشت فرمان خودرو بنشینم چراکه خیلی استرس و تپش قلب دارم. همیشه فکر می کنم می‌خواهد اتفاقی بیفتد. در حالت عادی هم استرس و تپش قلب می‌گیرم.
کد خبر: ۷۸۷۷۶۰
اگرچه گواهینامه دارم، از رانندگی می‌ترسم

پاسخ مشاور: با توجه به این‌که گفته‌اید در حالت عادی هم استرس و تپش قلب دارید، مشخص می‌شود که استرس بالای شما فقط در مسئله رانندگی بروز پیدا نمی‌کند، بلکه رانندگی تنها یکی از دغدغه‌های شماست. با این حال و با اطلاعاتی که داده‌اید استنباطم این است که بهتر است با «فوبی» بیشتر آشنا شوید و درباره آن نکات بیشتری را بدانید.


شاید دچار فوبی شده‌اید

هراس یا فوبی به ترس از شیء، جانور یا موقعیت خاصی گفته می‌شود که افراد از مشاهده یا قرار گرفتن در آن وضعیت‌ها، دوری یا اجتناب می‌کنند چراکه روبرو شدن با آن موقعیت‌ها اضطراب آن‌ها را به حدی بیشتر می‌کند که کنترل اضطرابشان از دستشان خارج می‌شود. همچنین گاهی آن قدر این اضطراب‌ها شدید می‌شود که بخش‌هایی از زندگی آن‌ها را مختل می‌کند مانند شما که به دلیل همین اضطراب زیادتان، توان رانندگی ندارید.


۳ دلیل اصلی احساس هراس

صاحبنظران و روان‌شناسان درباره علت‌های ترس و هراس چند مورد اصلی را مطرح کرده‌اند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

۱ -چون گذشتگان می‌ترسیده‌اند:
علت اول اینکه انسان‌ها گرایش دارند از جانوران، اشیا و موقعیت‌هایی که انسان‌ها در عصر حجر یا گذشته می‌ترسیده‌اند، همچنان بترسند.

۲ -چون آموخته‌اید بترسید:
علت دوم هم اینکه بعضی افراد آموخته‌اند از دیدن چیزی که آن‌ها را می‌ترساند، یا همراه شدن با آن بترسند یا یک تجربه بد باعث ترسیدنشان می‌شود.

۳ - چون افکارتان تحریف شده است:
سومین عامل، داشتن افکار نادرست یا تحریف شدن فکر است. به طور مثال، ممکن است علت ترس شما از رانندگی این عقیده باشد که نمی‌توانید اضطرابتان را در آن حالت تحمل کنید و روبرو شدن با آن موقعیت برایتان غیر قابل تحمل است بنابراین از قرار گرفتن در آن وضعیت می‌ترسید.


شاید فوبی اجتماعی دارید

با این حال و اگر در تمامی موقعیت‌های اجتماعی مانند رانندگی، کنفرانس دادن، ارتباط برقرار کردن با دیگران دچار اضطراب می‌شوید و مانند مورد رانندگیتان از قرار گرفتن در آن موقعیت‌ها هم اجتناب می‌کنید، باید ادعا کنم که شما به فوبی اجتماعی مبتلا شده‌اید که مسئله رایجی است، اما باید هرچه زود‌تر مراحل درمان را شروع کنید چراکه بعضی اضطراب‌ها، ریشه عمیقی دارند که باید در جلسات روان درمانی یا درمان شناختی-رفتاری بررسی شوند.
در این جلسات روان درمانی خواهید آموخت که این ترس‌ها بی‌ریشه و بدون اساس هستند و اگر این برای شما مسجل شود، بتدریج اضطرابتان کمرنگ‌تر خواهد شد. همچنین درمان شناختی-رفتاری به شما می‌آموزد به جای اجتناب از موقعیت با موقعیت‌ها روبرو شوید.
بسته به میزان اضطرابتان، جلسات درمانیتان هم طول خواهد کشید البته بعضی افراد در‌‌ همان جلسات اولیه درمان می‌شوند و مشکلشان حل می‌شود.


چند توصیه ابتدایی برای حل مشکلتان

در ادامه چند توصیه ابتدایی برای حل مشکلتان مطرح می‌شود، اما با توجه به اهمیت نحوه درمان مشکلتان و اینکه ممکن است راهکارهای اشتباه باعث شود تا ترس در شما ریشه‌ای‌تر شود و درمان آن سخت‌تر، بنابراین، توصیه می‌کنم که ابتدا حتما به یک روان‌درمانگر مراجعه کنید.

تمرین آرامش عضلانی کنید:
یکی از روش‌های مقابله با استرس بیش از حد، تمرین آرامش عضلانی است که شما در این مرحله یاد می‌گیرید که چگونه هنگام مواجه شدن با اضطراب، آرامش را به خودتان القا کنید.

مواجه سازی کنید:
یک روش دیگر مواجه سازی است یعنی شما با موقعیت هراس که اضطرابتان را زیاد می‌کند، روبه رو شوید؛ به طور مثال برای رفع ترستان از رانندگی می‌توانید با یک مربی در مکان‌های خلوت تمرین کنید تا بتوانید به تدریج در مکان‌های پرتردد نیز به همراه مربی رانندگی کنید و به مرور زمان، به تنهایی پشت فرمان خودرو بنشینید. (الهام نباتیان - کار‌شناس ارشد روان‌شناسی/ خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
ماندانا
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
۰
۱
سلام دختری 36 ساله هستم با سابقه افسردگی و بیخوابی شبانه و حدود دوسه ماه است كه مشكل جدیدی برایم پیش آمده و آرامش را از من گرفته من عاشق مردی شدم كه متاهل است و به همین دلیل نمی تونم این علاقه را به ایشون ابراز كنم . من تا به حال هیچ مردی را برای ازدواج دوست نداشتم ولی نمی دونم چرا فكر می كنم ایشون را اینقدر دوست دارم خودم هم نفهمیدم چی شد تا چند هفته باور نمی كردم و به خودم می گفتم نه چنین چیزی امكان نداره ولی بعد متوجه شدم حقیقت داره من نمی دونم چرا احساساتم به بیراهه رفت و با اینكه می دونستم این آقا همسر دارند به ایشون علاقمند شدم و چون دلم نمیخواد كه به همسرش خیانت كنه هنوز به خودش هیچی نگفتم ولی خیلی عذاب می كشم و شبانه روز در فكرش هستم من دانشجو هستم ولی حوصله درس را ندارم و فقط شب تا صبح به او فكر می كنم و می دونم كه بیخوابی و افسردگیم شدید تر شده ولی راهی به نظرم نمی رسه خواهش می كنم نگید اصلا نباید ببینمش چون یكدفعه نمی تونم فراموشش كنم و حداقل یك بار در ماه باید به یك بهانه ای ببینمش اگر نه حالم بدتر میشه اگر راه دیگه ای هست لطف كنید كمكم كنید ممنون از شما
سیما
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
حالا اینطوری فكر كن كه تو زن این اقا بودی وعاشقشم بودی .بعد یكی دیگه مثله خودت میخواست به این اقا بگه من عاشقتم.تو چه حالی میشدی.
ماندانا
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
سیما خانم خودم خوب می دونم چه حالی می شدم برای همین هم مشاوره خواستم نمی دونم چرا به جای كمك كردن عادت كردیم حرفهای تكراری و كلیشه ای بزنیم گویا فقط ما عقل كل هستیم و طرف هیچی نمی فهمه
forozan
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
۰
۰
با سلام و عرض خسته نباشید
من گواهینامه دارم اما به خاطر تصادف كوچكی كه داشتم چند سال رانندگی نمیكردم اما با كمك مطالب خوب وكاربردی شما و باتمرین الان یك خانم راننده حرفه ای هستم البته با رعایت قوانیین واقعا ممنوم
موژان
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
۰
۳
سلام من۴ماهه گواهینامه گرفتم رانندگیمم خوب بودتااینكه زدم به درپاركینگ خونه ازاونموقع كه۲ماه بیشترمیگذره نتونستم پشت فرمون بشینم تپش قلب میگیرم پاهام سست میشه همش میگم تصادف میكنم.چكار كنم لطفا كمكم‌كنید
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
۰
۰
باسلام .من بعد ازیك تصادف در اتوبان فقط از رانندگی در جاده های برون شهری می ترسم خواهش می كنم راهنمایی كنید ضمنا به پزشك هم مراجعه كردم فقط چند قرص آرامش بخش برایم ویزیت كرد

نیازمندی ها