مشاوره خانواده برای راهنمایی زوج‌های جوان

ما فقط دو هفته عاشق همدیگر بودیم!

نگاهی به تفاوت‌های وابستگی و دلبستگی در میان همسران

همسرم می‌گوید: ارتباط با خواهرزاده‌هایت موقوف!

جام جم سرا- همسرم می‌گوید به خاطر علاقه شدیدی که به من دارد، با بیرون رفتن من و خواهرزاده‌هایم یا دیگران مخالفت می‌کند. رابطه‌ام با آن‌ها کاملا سالم است، چگونه او را متقاعدکنم که من هم حق دارم دقایقی را با آن‌ها بگذرانم؟ ما، در دوران عقدیم.
کد خبر: ۷۸۷۴۴۰
همسرم می‌گوید: ارتباط با خواهرزاده‌هایت موقوف!

پاسخ مشاور: به طور کلی می‌توان گفت که دوران جوانی چه در افراد متاهل و چه مجرد، هم درخانم‌ها و هم در آقایان، دوران فعالیت، پویایی، رشد و پیشرفت و به خصوص هیجان خواهی محسوب می‌شود. در این دوران نیازهایی علاوه بر نیازهای دوران بلوغ به وجود می‌آید که به واسطه خلق و خوی دوران جوانی و البته با توجه به ویژگی‌های شخصیتی افراد، باید به آن‌ها پاسخ داد. در واقع فلسفه و هدف نهایی ازدواج برآورده شدن تمام این نیاز‌ها در کنار هم است.
گرچه شما از سن و جنسیت خود سخنی نگفته‌اید، اما مطالبی که گفته خواهد شد درباره شما که به احتمال قوی خانم هستید و بتازگی ازدواج کرده‌اید، صدق می‌کند. امیدوارم با مرور این بحث در کنار همسرتان بتوانید به صورت کاربردی از آن استفاده کنید.


در سوال شما دو مسئله مهم بیان شده است، یکی علاقه شدید همسرتان به شما و دیگری مخالفت وی با استقلال و آزادی سالمتان، حتی برای تفریح است.
در نگاه اول این دو مقوله مترادف هم به نظر می‌رسد و گویی هر دو یک معنا را به ما القا می‌کند و آن دوست داشتن شماست، اما بگذارید کمی دراین باره بیشتر صحبت کنم.


علاقه شدید، وابستگی یا دلبستگی

یکی از ابعاد مهم در ابتدای آشنایی برای ازدواج، بعد هیجانی عاطفی است که سبب انس گرفتن دو جنس مخالف و احساس خوب بین آن‌ها می‌شود. همین مسئله سبب میل افراد به یکدیگر شده و در ‌‌نهایت به ازدواج ختم می‌شود.
اغلب روان‌شناسان معتقدند که رابطه و علاقه عاطفی در ابتدای آشنایی و سپس در ازدواج باید کنترل شود و خیلی شدت و حدت نداشته باشد. از دیدگاه روان‌شناسی علاقه بسیار شدیدی که در همسرتان به شما وجود دارد، می‌تواند در بعد عاطفی از کنترل خارج و به وابستگی شدید منجر شده باشد. بگذارید در همین جا بین دو مقوله مهم وابستگی و دلبستگی تفاوت قائل شویم.


در بحث وابستگی، فرد در فکر برآوردن نیازهای خود است (چه نیازهای مادی و چه نیازهای عاطفی)، بنابراین طاقت دوری شما را به هیچ عنوان ندارد و دوست دارد شما را برای خود و در کنار خود نگه دارد و از این طریق نیاز به تعلق و توجه خود را اقناع کند و به آرامش برسد؛ حتی در مواردی این مسئله به قیمت ناراحت کردن شما نیز تمام می‌شود.
اما دلبستگی معنای خاص عشق، عطوفت، وفاداری و خواستن را به همراه دارد. فردی که دلبسته همسرش است، تمام تلاشش بر این است که نیازهای او را تا حد امکان پوشش دهد که این کار در مواردی به قیمت ناراحتی خودش نیز تمام می‌شود، اما به خاطر لطف و محبتی که به همسرش دارد، از خواسته‌های خود می‌گذرد. در واقع دلبستگی بنوعی نقطه مقابل وابستگی است و علاقه شدید می‌تواند اولاً شکننده باشد و ثانیاً به دلیل وابستگی باشد.


آزادی حریم شخصی؛ یکی از نیازهای اساسی زوجین

ویلیام گلاسر در نظریه نیازهای خود، پنج نیاز اساسی را برای زوجین جوان مطرح کرده است که یکی از آن‌ها «نیاز به آزادی و حریم شخصی» است.
او می‌گوید: «زوجین هرقدر هم که به هم علاقه دارند و دوست دارند که کنار هم روزگار خوشی را بگذرانند، اما باید برای تامین نیازهای همسر خود از جمله نیاز به حریم شخصی (نیاز به تنها بودن موقت و لحظاتی با خود و برای خود بودن) احترام قائل شوند و این‌‌ همان معنای دوست داشتن و دلبستگی است.»
البته باید توجه داشت که این آزادی در قالب شرایط مناسب و حریم و مصلحت خانواده زوجینی باشد و از منافع و مصالح خانواده فرا‌تر نرود و از قاعده تمکین یا احترام به یکدیگر عدول نکند. همچنین طلب آزادی از سوی شما بی‌قید و شرط و بی‌حد و مرز نباشد.
با این حال، به شما توصیه می‌کنم برای آگاهی بیشتر و کاربردی‌تر از مطالب گفته شده، کتاب‌هایی درباره وابستگی ودلبستگی، ارتباط مؤثر و نیز کتاب تئوری انتخاب ویلیام گلاسر را مطالعه کنید. (علی کاظمی دلویی- کار‌شناس ارشد روان‌شناسی/ خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
۰
۰
خانوم منم همین اخلاق رو داره و دایم سر رابطه با فامیل من باهم بحث داریم كلی هم باهاش حرف زدم ولی فایده ایی نداره دیگه نمیدونم چیكار كنم و بهش بفهمونم كه همونطور اون دوست داره با فامیلش رابطه داشته باشه منم دوست دارم با فامیلم رابطه داشته باشم و رفت و امد كنم؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها