جام جم سرا- ۹ ماه است که دختری در محل کارم را برای ازدواج در نظر گرفته‌ام. دو بار مادرم با منزلشان تماس گرفته و یک بار پدرم حضوری با پدرش حرف زده ولی آن‌ها حتی اجازه خواستگاری هم ندادند و بدون پرسیدن نظر دخترشان گفتند: «می‌خواهد درس بخواند و ازدواج نمی‌کند»! رابطه‌ام را تمام کنم یا خودم با پدرش صحبت کنم!؟
کد خبر: ۷۸۶۵۶۱
هنوز خواستگاری نرفته به من جواب منفی دادند!

پاسخ مشاور: قبل از هر اقدامی لازم است دلایل مخالفت خانواده دختر با درخواست خواستگاریتان از دخترشان را بررسی کنید. اگر خود دختر خانم با این ازدواج موافق باشد، می‌تواند در رسیدن به جواب این سوال به شما کمک کند چراکه شاید واقعا در حال حاضر به دلایلی، شرایط ازدواج را نداشته باشد و به بهانه درس خواندن، منتظر مناسب شدن شرایط باشد.
به هر حال و به احتمال زیاد، خانواده دختر معیارهای خاصی مدنظر دارند که در بررسی‌های اولیه‌شان، آن معیار‌ها را در شما ندیده‌اند و اگر قبل از آگاهی درباره انتظارات آن‌ها و ایجاد تغییرات لازم در خودتان باز هم درخواست خواستگاری بدهید،‌‌ همان جواب قبلی را خواهند داد زیرا چیزی عوض نشده است که آن‌ها به استناد آن بخواهند تغییر عقیده بدهند. ابتدا ملاک‌ها و خواسته‌های خانواده دختر مورد علاقه‌تان را مورد توجه قرار دهید و اگر آن‌ها را در خودتان دیدید، آن‌گاه دوباره برای درخواست خواستگاری اقدام کنید.


معیارهای اصلی برای انتخاب همسر

با توجه به مخالفت آن‌ها با درخواست پدر و مادرتان برای خواستگاری شما از دخترشان، شما می‌توانید بعد از کسب اجازه از والدینتان با پدر دختر در یک موقعیت مناسب در این باره گفت‌و‌گو کنید و نظرات او را جویا شوید. همچنین توجه شما را به معیارهای اصلی برای انتخاب همسر جلب می‌کنم که شما می‌توانید میزان تطابق هر یک را با شرایط خودتان و دختر مورد نظرتان ارزیابی کنید؛ شاید بتوانید دلایل مخالفت خانواده دختر را بیابید.


۱ -اصل کفویت:
یکی از معیارهای اساسی در ازدواج، اصل کفویت است و اگر زوجین از لحاظ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اعتقادی هم کفو نباشند به احتمال زیاد در زندگی مشترک با مشکلات زیادی روبه رو خواهند شد و شاید به همین دلیل، آن‌ها با درخواست شما مخالفت می‌کنند.

۲ -تناسب سنی:
در این خصوص مطالب زیادی تاکنون مطرح شده ولی آنچه که مهم است و بیشتر صاحب نظران و روان‌شناسان روی آن اتفاق نظر دارند این است که اختلاف سنی زیاد باعث می‌شود که زوجین درک صحیح و کاملی از یکدیگر نداشته باشند و به همین علت اختلاف نظر و تفاوت سلیقه زیادی با هم داشته باشند.

۳ -تناسب شخصیتی:
اگر طرفین‌‌ همان گونه که هستند، یکدیگر را بپذیرند و نسبت به طرف مقابل احساس خوشایندی داشته باشند و به امید تغییر، طرف مقابل را برای همسری انتخاب نکنند در آینده مشکلات کمتری خواهند داشت. بنابراین داشتن تناسب شخصیتی باعث می‌شود که شما نیازی به تغییر رفتارهای همسرتان نداشته باشید.


از عجله پرهیز کنید

به لحاظ اینکه انتخاب همسر یکی از مهم‌ترین و سرنوشت ساز‌ترین انتخاب‌ها در زندگی هر فردی محسوب می‌شود لازم است که ضمن توکل بر خدا و پرهیز از عجله برای تصمیم گیری نهایی به یک روان‌شناس و مشاور باتجربه مراجعه کنید تا با انجام تست‌های روان‌شناختی لازم از راهنمایی‌های وی نیز بهره‌مند شوید. (حسین محرابی، کار‌شناس ارشد روان‌شناسی/ خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حمیدخان
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
۰
۰
یعنی سر نخواستن شما دعواست؟!

نیازمندی ها