فقط گرده‌های گل نیستند که باعث آلرژی می‌شوند

۶ عامل ایجاد و بروز حساسیت

جام جم سرا: نشانه‌های آلرژی فصلی نباید بهانه‌ای برای لذت نبردن از آب و هوای بهاری باشد اما یک دشمن طبیعی و آشنا گاهی فرصت استفاده از هوای بهاری را به برخی از افراد نمی‌دهد.
کد خبر: ۷۸۵۷۲۵
توصیه متخصصان برای سرکوب آلرژی‌های بهاری


برای در امان ماندن از آلرژی هنگام ورزش کردن، «لیزا لین» متخصص تغذیه و مربی تناسب اندام در نیویورک توصیه‌های جالبی دارد.

او می‌گوید: زمانی که خورشید طلوع می‌کند ولع ورزش در افراد بالا می‌رود اما گاهی یک تغییر ناگهانی ظاهر شده و این ولع را نابود می‌سازد، مشکلی که یک دلیل جدید برای ورزش نکردن است. به عبارت دیگر آلرژی یا حساسیت احساس خسته‌کننده‌ای به فرد می‌دهد و علائمی مانند گرفتگی بینی و تحریک چشم‌ها، انجام حرکات ورزشی را کند و ناتوان می‌کنند.
این متخصص تغذیه و تناسب اندام می‌گوید: توده‌های نفوذی آلرژی فصلی مانند عطسه و خرناس عذر و بهانه خوبی برای از دست دادن ورزش در فضای باز نیست.
او توصیه‌های زیر را برای اجتناب از بدترین نوع علائم حساسیت فصل بهار به منظور استفاده از مزایای ورزش در هوای تازه پیشنهاد می‌دهد.


برای افراد مبتلا به آلرژی فصلی چیزی که باعث ایجاد عطسه و آبریزش بینی می‌شود، گرده‌ها هستند. زمان و شرایط آب و هوا آلرژی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. تعداد گرده (مقدار گرده در هوا) در صبح به طور معمول بیشتر است به همین خاطر توصیه می‌شود، تمرین‌های ورزشی در فضای باز به بعد از ظهر یا شب موکول شود. طبق گزارش مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی در ایالات متحده، گرده‌ها در آب و هوای گرم با بادهای خشک در اوج سطح و در طول آب و هوای مرطوب و سرد در کمترین سطح قرار دارند.
هنگام ورزش موهای‌تان را کامل بپوشانید. پوشاندن موها با کلاه یکی از کلیدی‌ترین راه‌هایی است که اجازه نمی‌دهد گرده‌ها به موها بچسبند. این امر بویژه برای افرادی که بعد از ورزش موهای‌شان را شست‌و‌شو نمی‌دهند، مهم است. چسبیدن گرده‌ها به موها در هنگام ورزش پوست سر را تحریک کرده و باعث ایجاد علائم آلرژی می‌شوند. گذاشتن کلاه هنگام ورزش نقش مهمی در محافظت موها از چسبندگی گرده‌ها و نور افتاب بازی می‌کند.
استفاده از عینک ورزشی را فراموش نکنید. عینک به عنوان سپر چشم‌ها عمل می‌کند. متخصصان ورزش می‌گویند: اگر گرده‌ها راهی برای ورود به چشم‌ها پیدا نکنند ، علائم آلرژی بندرت بروز می‌کنند. از این رو توصیه می‌شود، پیش از خارج شدن از خانه از عینک آفتابی استفاده شود.


حمام کردن نیز در افراد مبتلا به آلرژی به دلیل چسبیدن گرده‌ها به بدن و تحریک آنها بسیار مهم است. اگر قصد دارید در شب ورزش کنید، پیش از ورزش برای از بین بردن گرده‌هایی که در طول روز روی پوست بدن می‌نشینند، حمام کنید. در صورتی که بعد از ورزش در هوای تازه بهاری بدون دوش آب ولرم به رختخواب بروید، گرده‌ها به عنوان محرک آلرژی بدن را تحریک خواهند کرد.
برخی از آنتی هیستامین‌ها باعث ایجاد احساس خستگی می‌شوند. بنابراین باید از مصرف داروهای ضد آلرژی دقایقی قبل از ورزش اجتناب شود.
رژیم غذایی مناسب نیز پیشنهاد دیگر این متخصص تغذیه است: با خوردن یک رژیم غذایی متعادل شامل میوه‌ها و سبزیجات احساس بهتری را هنگام ورزش در فصل بهار تجربه خواهید کرد. برخی از شواهد نشان می‌دهند، ویتامین ث موجود در غذاهای گیاهی به کاهش علائم آلرژی کمک می‌کنند، حتی اگر این‌گونه هم نباشد نوشیدن ویتامین ث به عنوان یک منبع طبیعی انرژی احساس خوبی را هنگام ورزش کردن می‌دهد.
بهار زمان خوبی برای تمیز کردن کفش‌ها است. به جای خرید مکرر کفش نو بهتر است آنها را هر چند وقت یکبار تمیز کنید؛ اگرچه کارشناسان ایده‌های مختلفی را درباره استفاده از کفش‌های فرسوده دارند اما کفش‌های پاره و کثیف علائم آلرژی را افزایش داده و همچنین به پاها صدمه می‌زنند.(فریبا خان احمدی/ایران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها