جام جم سرا- جوانی ۲۷ ساله‌ام. ۳ سال بعد از فوت برادرم با خانم برادرم، ازدواج کردم و از زندگی‌ام راضی هستم ولی تنها مشکلم این است که همسرم به مادرم و خواهر و برادر دیگرم فکر و ذهنیت خاصی دارد؛ چیزی مثل حسودی. مثلاً وقتی کوچک‌ترین اتفاقی برایمان می‌افتد می‌گوید مادرت برای برادرت فلان کار را کرد و چرا برای تو انجام نمی‌دهد!
کد خبر: ۷۸۳۹۰۰
روش‌های مواجهه با ذهنیت منفی عروس به خانواده شوهر

پاسخ مشاور: شما باید قبل از هر چیزی درباره دلایل شکل‌گیری افکار همسرتان بررسی بیشتری کنید و ببینید که چقدر می‌توانید حق را به او بدهید. با این حال توجه به موارد زیر می‌تواند به شما در حل مشکلتان کمک کند.


همیشه حق را به خانواده‌تان ندهید

هیچ‌گاه سعی نکنید همه کارهای مادر، برادر و خواهرتان را توجیه کنید؛ زیرا این عمل باعث خواهد شد که همسرتان، شما را نیز در جبهه مقابل خود و در کنار مادرتان ببیند بنابراین با منطق و صبوری به عنوان میانجی عمل کنید و گاهی نیز حق را به همسرتان بدهید تا احساس همدلی در او بیشتر شود.


بیشتر به خواسته‌های همسرتان توجه کنید

به خواسته‌های همسرتان توجه داشته باشید. اگر شما در زندگی کمتر به وی و خواسته‌هایش توجه کنید ممکن است همسرتان علت این امر را در خانواده‌تان جست‌و‌جو کند و ضمن مقصر دانستن آن‌ها یک ذهنیت منفی درباره خانواده شما داشته باشد.


در تلاش برای متقاعد کردن همسرتان دقت کنید

گاهی ممکن است واقعا مادرتان یا دیگر اعضای خانواده شما ناخواسته رفتاری داشته باشند که با ذهنیت منفی همسرتان مطابقت داشته باشد و از نظر او تبعیض‌آمیز جلوه کند. در این مواقع، به جای دفاع بناحق از آن‌ها باید سعی کنید به همسرتان توضیح دهید که همه گاهی اشتباه می‌کنند و او می‌تواند با بزرگواری از اشتباهات دیگران بگذرد. در شرایطی هم دست از تلاش برای متقاعد کردن همسرتان بردارید و در زمان‌های دیگر و در صورتی که تصورات اشتباهی داشت، به او تذکر بدهید.


عواقب مقایسه‌های بیجا را به همسرتان تذکر دهید

عواقب ناخوشایند مقایسه کردن شما با برادرتان را به همسرتان تذکر دهید. گاهی لازم است به همسرتان توضیح دهید که شرایط و روحیات افراد کاملا متفاوت است و شیوه افکار و عملکرد آن‌ها نیز قرار نیست یکسان باشد. بنابراین مقایسه کردن، باعث سلب آرامش روحی از هر فردی می‌شود. همچنین به همسرتان توضیح دهید که هنگام مقایسه باید همه جوانب مانند شرایط برادرتان، شرایط زندگی خودتان و اینکه آیا مادرتان می‌تواند آن کار را برای همه پسرانش انجام دهد و علت اینکه بعضی کار‌ها را برای برادرتان انجام داده است و خیلی موارد دیگر را باید مد نظر داشته باشد.


مثبت نگری را در ذهن همسرتان نهادینه کنید

گفت‌و‌گوی منطقی و نهادینه کردن مثبت نگری در ذهن همسرتان هم ضروری به نظر می‌رسد. بدون تردید بسیاری از حسادت‌ها و کدورت‌ها در اثر منفی نگری و پیش داوری‌های نادرست افراد به وجود می‌آید و اگر شما بتوانید از طریق یک گفت‌و‌گوی صمیمی اعتماد همسرتان را ترمیم و مثبت اندیشی را در وی تقویت کنید، بسیاری از مشکلاتتان حل خواهد شد. (حسین محرابی - کار‌شناس ارشد روان‌شناسی/ خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ف
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
۰
۰
ممنون از مطالب مفیدتون. ولی گاهی این تفكرات منفی از جانب دامادها هم نسبت به خانواده دختر وجود دارد. و بدبینی ها باعث می شود از برخی حقایق برداشت نادرست داشته باشند. یا برخی سوء تفاهم ها با قضاوت افراطی زندگی را تلخ كند
ف.دش
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
۰
۰
همسر من همواره خانواده خود را حق به جانب می داند. تمامی كارها و گفته های انان را تایید و همواره مرا تحقیر می كند. نمی دانم چه كنم؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها