جام جم سرا- ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است. خیلی از کشورها که به ساحل راه دارند صید آبزیان دریایی یک صنعت پررونق و مصرف و طبخ آن نیز بخش جدایی‌ناپذیر از فرهنگ آنها به‌شمار می‌رود.
کد خبر: ۷۸۳۷۳۰
سفر به سرزمین غذاهای دریایی

البته فرهنگ و الگوی استفاده از غذاهای دریایی متناسب با آداب، تاریخ، اقتصاد و عوامل دیگر از هر کشور به کشور دیگری متغیر است. جالب این که حتی قبل از آن که انسان‌ها بدانند غذاهای دریایی یکی از منابع بسیار خوب پروتئینی است و این پروتئین از نظـر کمیـت وکیفیت چه اندازه قابل توجه است و چه ساده این ماده غذایی باارزش در دستگاه گوارش هضم و جذب می‌شود، ماهی و دیگر آبزیان دریایی را به شیوه‌های مختلف مصرف می‌کردند.

آیا می‌دانستید کشوری وجود دارد که از ماهی هم ترشی درست می‌کند؟ هلند همان کشور است. غذاهای دریایی این کشور در همه جا برای خود اسم و رسمی دارد. در آلمان نیز به دلیل مجاورت آن کشور با دریای شمال و شرق مصرف خوراکی‌های دریایی بسیار متداول است.

در میان آلمانی‌ها ماهی آزاد، شاه ماهی، قزل‌آلا و کپور محبوبیت خاصی دارند. در برخی از ایالت‌های این کشور مانند‌ هامبورگ، نیدرزاکسن، برمن و شلسویگ‌هولشتاین به دلیل نزدیکی به دریا علاوه بر ماهیان، مار ماهی و اردک ماهی نیز مصرف فراوانی دارد.

ژاپن نیز از دیگر مدعیان مصرف غذاهای دریایی است. آنها گاهی به جای سرخ کردن ماهی آن را آب‌پز هم می‌کنند. در این کشور با توجه به تنوع غذاهای دریایی و صید صدها نوع ماهی مختلف از اقیانوس، دریا، دریاچه و رودخانه به همین اندازه در طبخ و مصرف آن نیز تنوع دارند. ماهی را در این کشور به شکل خام، بخارپز، آب‌پز یا گریل شده می‌خورند. غذای دیگری هم دارند به نام ماهی خام ورقه‌شده (sashimono). ژاپنی‌ها جلبک دریایی هم زیاد می‌خورند.

در ونزوئلا نیز که در سال‌های گذشته مقصد بسیاری از ایرانیان بوده است به دلیل وفور ماهی و آبزیان دریایی، سفره خود را بیشتر با این غذاها می‌آرایند. انواع ماهی‌های آب شور، غذاهای دریایی (صدف، خرچنگ و‌...) و سخت‌پوستان، در فهرست هفتگی غذای مردمان این سرزمین قرار دارد.

در این میان هر چند غذای اصلی تایلند، برنج است اما ماهی و میگو نیز در غذاهای این کشور بوفور یافت می‌شوند. دلیل آن نیز وجود خلیج تایلند و رودخانه‌های بسیار است که وابستگی غذاهای تایلندی به موجودات و گیاهان دریایی را نشان می‌دهد.

و اما آمریکا، قیمت متوسط یک وعده غذا در یک رستوران ارزان‌قیمت در آمریکا تقریبا می‌شود ۱۰ دلار برای هر نفر؛ اما قیمت استیک و غذاهای دریایی معمولا بالاتر از دیگر غذاهاست. جالب این که بیش از 50 درصد تجارت آبزیان دنیا در کشورهای جهان سوم صورت می‌گیرد و کشورهای صنعتی عمدتا واردکننده آبزیان هستند؛ به گونه‌ای که اروپا، آمریکا و ژاپن واردات نیمی از آبزیان دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

حالا می‌خواهیم برای پایان این مطلب یک صبحانه بسیار خوشمزه از غذاهای دریایی به شما معرفی کنیم؛ این صبحانه می‌تواند به شکل خام یا همراه با زرده تخم‌مرغ یا خرده پیاز میل شود؛ یک صبحانه کامل و اشرافی؛ خاویار دریای خزر. برخی دوست دارند آن را به صورت خام میل کنند و عده‌ای دیگر هم آن را همراه ‌ سبزیجات معطر یا قطعه کوچکی از نان و کره بخورند. از این صبحانه غافل نشوید!

فاطمه حامدی‌خواه / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها