جام جم سرا- یک روانشناس با بیان برخی از روش‌های شناسایی خلاقیت در بچه‌ها گفت: کودکان خلاق اغلب در استفاده از وسایل بازی و گوش دادن به صحبت‌ها توجه و دقت بیشتری نسبت به بچه‌های دیگر دارند.
کد خبر: ۷۸۳۴۴۶
راهکار‌هایی برای شناسایی کودکان خلاق

الهام شیرازی اظهار کرد: بهترین زمان برای اطلاع از خلاقیت کودکان، تماشای آن‌ها به هنگام بازی است. کودکان خلاق اغلب برای هریک از وسایل بازی خود مورد استفاده متفاوتی پیدا می‌کنند و قبل از اینکه از وسیله‌ای به سراغ وسیله دیگر بروند، از آن‌ به انواع مختلف استفاده می‌نمایند.

این روان‌شناس کودکان و نوجوانان عنوان کرد: بزرگ‌تر‌ها می‌توانند از کودک سوال کنند و بعد به دقت و با حصوله به جواب‌های او گوش دهند. ذکر جزئیات یک ماجرا و به تفضیل سخن گفتن می‌تواند نشانه قدرت خیال و تصور زیاد کودک خلاق باشد.

وی نشانه‌های کودکان خلاق را چنین بیان کرد: دقت و توجه شدید در گوش دادن، مشاهده کردن و انجام دادن کاری، شور و نشاط و مشغولیت‌های شدید جسمانی، نگاه کردن با دقت به اشیاء، اشتیاق صحبت کردن درباره کشفیات با دیگران، کنجکاوی زیاد برای سر درآوردن از امور، استفاده از اکتشافات یا یک تجربه، جسارت در گفتار، پی بردن به روابط در چیزهایی که به ظاهر با هم بی ارتباط هستند.

او درباره پرورش خلاقیت و ایده پردازی کودکان به والدین و مربیان توصیه کرد: توانایی تصور و تجسم اشیاء، مفاهیم و فرآیند‌های امکان بروز خلاقیت را بیشتر می‌کند. در نظر گرفتن عواطف و احساسات نقش بسزایی در رشد و یا عدم رشد خلاقیت دارد. خواندن و نوشتن داستان‌های تخیلی و علمی، اختراعات و ابداعات فراوانی وجود دارند که قدرت تخیل افراد را پرورش می‌دهند. (باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها