تبدیل تعطیلات به فرصتی برای پرورش فرزندان

بچه‌ها را به دست‌های آموزگار طبیعت بسپارید

جام جم سرا- سفر، به معنی کندن از عادت‌ها و تکرار‌هاست و باید اجازه دهید فرزندتان هم این تفاوت را احساس کند.
کد خبر: ۷۸۲۸۲۹
بچه‌ها را به دست‌های آموزگار طبیعت بسپارید

خوب دقت کنید! وقتی شما بچه بودید تجربیات طبیعی بیشتری داشتید یا فرزند امروزی شما؟ شما در کودکیتان شانس این را داشتید که با حیوانات بازی کنید. جوجه نگه دارید، به گربه‌ها غذا بدهید و توی حیاط بنشینید و پرواز پرنده‌ها را تماشا کنید. این فرصت برای بچه‌های امروزی بکلی از دست رفته و اگر در سفر نتوانند چنین فرصتی را پیدا کنند، تقریباً هیچ جای دیگری به آن نخواهند رسید.


وقت گذراندن در طبیعت و کوچه و خیابان‌های یک شهر دیگر، به پدید آمدن حس شگفتی و کنجکاوی در کودکان کمک می‌کند. این کنجکاوی می‌تواند به جنبه‌های دیگر زندگی آن‌ها هم برسد و فرزندتان یاد بگیرد می‌شود جور دیگری، جای دیگری و به شیوه دیگری زندگی کرد. بودن در طبیعت به کودکان کمک می‌کند که هشیار باشند. طبیعت این امکان را به کودکان می‌دهد که از همه‌ حواس خود استفاده کنند و ظرفیت یادگیری و تمرکزشان بیشتر شود.
امسال که به سفر نوروزی می‌روید، فرزندتان را به مشاهده و پژوهش محیط پیرامونش تشویق کنید. او را به روستا‌ها ببرید و بگذارید گاو و گوسفند‌ها را از نزدیک ببیند و لمس کند. درختان میوه را به او نشان دهید و بگذارید بفهمد میوه قبل از آنکه در ظرف و مغازه باشد، کجا بوده است. به جز طبیعت، فرزند شما به دیدن و شناختن بناهای تاریخی هم نیاز دارد. او را به این بنا‌ها ببرید و بگذارید تاریخ ایران را در طبیعی‌ترین فضای ممکن، یعنی یک بنای تاریخی یاد بگیرد. خاطراتی که بچه‌ها از این مواجهه با طبیعت و تاریخ در ذهنشان ثبت می‌کنند هیچ وقت از ذهنشان پاک نمی‌شود و مبنایی می‌شود برای کنجکاوی‌های بعدی و مطالعه‌شان درباره موضوع‌های مختلف. بچه‌ها را تشنه طبیعت نگه دارید و بگذارید سفر برایشان معلم باشد. مطمئن باشید این طوری خیلی بیشتر به آن‌ها خوش می‌گذرد و یاد می‌گیرند زندگی جایی بیرون از تلویزیون و تبلت و آپارتمان کوچکتان جریان دارد. (الهام آزاد)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها