آموزش کاردستی و هنرهای خانگی

هنرنمایی با کلاه‌های حصیری کهنه [+عکس]

جام جم سرا: اسباب‌بازی‌ها در زندگی دوران کودکی ما نقش مهمی ایفا می‌کند، به آنها خو می‌گیریم و با تک‌تک‌شان ارتباط برقرار می‌کنیم. هر یک از عروسک‌های‌مان را به یک اسم می‌نامیم و شبانه‌روز را به نحوی با آنها سپری می‌کنیم گویی اعضای خانواده‌مان هستند و براستی به آنها عادت داریم.
کد خبر: ۷۸۱۶۲۲
آموزش ساخت کاردستی‌های زیبا با توپ‌های کهنه [+عکس]

در روزگاران نه چند دور در کنار عروسک‌ها، وسایل خانه‌سازی، لگو، ابزار دکتر کوچولو، قوری و استکان و ظروف آشپزخانه، کالسکه، میز و صندلی، حیوانات کوچک و دیگر اسباب‌بازی‌ها به دنیای کودکی ما شکل می‌دادند. به آنها علاقه داشتیم و مانند فرد بزرگسالی که برای وسایل خانه‌اش ارزش قائل است، به اسباب‌بازی‌‌هایمان اهمیت می‌دادیم.

یکی از وسایلی که هر بچه‌ای در میان اسباب‌بازی‌هایش دارد، توپ است. ممکن است این توپ از همان نوع پلاستیکی ارزانقیمت باشد که حتی در هر مغازه سوپرمارکت پیدا می‌شود یا توپ‌های مدل‌دار و قابل بادکردن که در ساحل استفاده می‌شود؛ همچنین توپ‌های تخم مرغی که برای پینگ پونگ به کار می‌رود و توپ گلف که اندازه‌ای کوچک‌‌تر دارد. اگر خانواده اهل بولینگ یا بیلیارد باشند، آن توپ‌ها هم در دست بچه می‌چرخند.

اما اگر بچه‌ها برای مدت طولانی بایک توپ پلاستیکی یا تخم مرغی بازی کنند و دیگر برایشان یکنواخت و تکراری شود و ظاهر آن جذابیتی نداشته باشد، چه کارهایی می‌توان با همان توپ انجام داد؟ به نظر شما آیا یک توپ پلاستیکی یا تخم‌مرغی ارزانقیمت این قابلیت را دارد که به اثری هنری تبدیل شود؟ با یک توپ اسفنجی یا فومی چه کارهایی می‌شود کرد؟ تکلیف توپ بولینگ چیست؟

آیا با نگاه کردن به توپ‌های ریز و درشت، چراغ ذهن شما برای درست کردن یک اثر هنری جدید روشن می‌شود؟ چه طرح‌هایی در ذهن‌تان دارید؟ یک صورت گرد‌ یا یک حیوان مدور و بانمک؟ می‌توانید آن را به دو نیم کنید و از هر نیمه، یک کلاه درست کنید و بر سر بگذارید‌ یا رنگش کنید و روی آن پاپیون‌هایی از روبان بچسبانید و با تکه‌ای نخ از گوشه اطاق‌تان آویزان کنید تا خودنمایی کند و از حس هنرمندانه شما حکایت کند. ما امروز قصد داریم درست کردن چند نوع کاردستی قشنگ با انواع توپ‌ها را به شما یادبدهیم تا از تبدیل این وسایل به ظاهر ساده به اشیایی تزئینی‌ از ته دل لذت ببرید.

اسمایلی: سال‌ها‌ست‌ اسمایلی‌ها در اینترنت متولد شده‌اند و به ما کمک می‌کنند بتوانیم شیرین‌ترین احساسات‌مان رابه دیگران القاکنیم. دیدن چهره خندانشان برای یک لحظه لبخند را بر لبان هر بیننده‌ای می‌آورد، چون چیزی جز شادی در آن دو چشم و لب خندان دیده نمی‌شود.

‌ نظرتان چیست که شما هم یک اسمایلی در خانه داشته باشید. توپ را به رنگ معروف اسمایلی‌ها، یعنی همان رنگ زرد درآورید. سپس چشمان و دهان خندان را با رنگ مشکی روی آن بکشید. این کار را می‌توانید روی توپی بزرگ یا کوچک انجام دهید. اگر توپ‌تان بزرگ است، می‌توانید آن را گوشه‌ای از اتاق آویزان کنید یا مانند این عکس در باغچه قراردهید. برای رنگ کردن کل سطح توپ می‌توانید از اسپری رنگ زرد یا گواش استفاده کنید، اما دقت داشته باشید ‌ رنگ گواش روی پلاستیک در اثر رطوبت از بین می‌رود و اگر می‌خواهید اسمایلی را در محیطی مانند باغچه قراردهید که ممکن است روی آن باران بیاید یا به هر صورت با آب تماس داشته باشد، حتما از رنگ اسپری یا ترکیب رنگ پلاستیک که برای دیوار به کار می‌رود‌ همراه تینر استفاده کنید. اگر هم می‌خواهید اسمایلی‌‌تان با توپ کوچک باشد، به شما پیشنهاد می‌کنم بیش از یکی با شکلک‌های مختلف درست کنید و در کنار هم بچینید تا ظاهری جالب‌تر پیدا کند.

آدمک: به چهره این آدمک به دقت نگاه کنید. یک جفت چشم که به شما زل زده و دهانی که از تعجب بازمانده است. کله این آدمک درواقع یک توپ بولینگ است که سه سوراخ روی آن در اینجا تبدیل به چشم‌های گردشده و دهان متعجبش شده‌اند.

توپ بولینگ روی یک گلدان قرار گرفته، مانند سری که ‌ روی بدن است. سپس با کمی شاخ و برگ و تور تزئین شده تا به نظر بیاید ‌ آدمک ما لباس پوشیده است. توپ بولینگ جان می‌دهد برای آن که نقش یک کله متعجب را بازی کند. شما می‌توانید آن را روی یک سطل یا گلدان‌یا هر چیز مشابهی به عنوان بدن قراردهید و با تکه پارچه و چیزی مشابه به آن لباس بپوشانید. اگر توپ بولینگ ندارید و از چهره متعجب این آدمک خوشتان آمده و دوست دارید آن را درست کنید، می‌توانید همین چشم‌ها و دهان را با قلم مو یا ماژیک روی یک توپ پلاستیکی م عمولی هم بکشید.

چشمان درخت: اگر به درختی تنومند در باغچه روبه‌روی خانه‌تان تعلق خاطر دارید و دوست دارید که بیش از پیش در معرض دید همگان قراربگیرد، می‌توانید مانند این عکس یک جفت چشم از توپ برایش درست کنید و آنها را تقدیم به درخت کنید. توپ‌ها را به رنگ سفید درآورید، سپس برای آنها عنبیه‌ای گرد و سیاه بکشید و داخل آن سیاهی هم نقطه‌ای را سفید بگذارید تا به نظر بیاید که بازتاب نور را نشان می‌دهد.

چشم‌های توپی‌تان که حاضر شدند، یک نفر باید همت کند و از نردبان بالا برود و آنها را در آن بالا به شاخه‌های نزدیک هم وصل کند. درخت محبوب‌تان می‌تواند از آن دوردست‌ها همه را ببیند و مطمئنا هر رهگذری که چشمش از دور به آن بیفتد مجذوبش می‌شود و به نزدیکش می‌آید تا چند دقیقه‌ای را در کنار آن بگذراند.

کاپ کیک: به‌به! حتی لحظه‌ای نگاه کردن به این شیرینی‌های خوشمزه هم معده بیننده را تحریک می‌کند. درست کردنشان کار ساده‌ای است. یک توپ تخم‌مرغی را بردارید و روی آن چسب اکلیلی رنگی را طوری بمالید که مانند مایع توت فرنگی مخصوص تزئین شیرینی و بستنی به نظر بیاید.

روی آن هم یک مهره کوچک براق ترجیحا قرمزرنگ بچسبانید تا مانند یک دانه گیلاس روی کاپ کیک به نظر بیاید. توپ را داخل کاغذهای مخصوص کاپ کیک قرار دهید. می‌توانید چند عدد کاپ کیک درست کنید و آنها را در یک دیس بچینید و روی میز پذیرایی قراردهید تا هر کس که وارد خانه شما می‌شود آنها را ببیند و دل و دینش از کف برود!

کفشدوزک: هیچ کس نیست که کفشدوزک‌ها را دوست نداشته باشد. آنها بخشی از نقاشی طبیعت‌اند و شما می‌توانید برای زیباترکردن راه‌پله یا باغچه خانه، آنها را با توپ پلاستیکی درست کنید. توپ‌تان را به رنگ قرمز درآورید، سپس خط سیاه وسط را برای جداکردن بال‌هایش از هم بکشید و نقطه‌های گرد سیاهرنگ ریز و درشت را روی بال‌هایش ترسیم کنید. اگر می‌خواهید کفشدوزک شما کامل‌تر شود و ظاهری طبیعی‌تر به خود بگیرد، دو تکه سیم را به عنوان شاخک‌هایش انتخاب کنید، به سر هریک از آنها مهره‌ای گرد وصل کنید و آنها را به قسمت سر کفشدوزک متصل کنید تا کفشدوزک شما شاخک هم داشته باشد. این حشرات بامزه و زیبا را می‌توانید با توپ‌های ریز و درشت درست کنید، زیرا هرکدام کاربرد خود را دارند.

قورباغه: طرحی جالب و دیدنی است، اما درست کردن آن مستلزم تمرین است. تکه‌ای کاغذ بردارید و چند بار این قورباغه را بر رویش بکشید تا به کشیدن آن مسلط شوید. هرگاه آمادگی پیداکردید‌ سراغ توپ پلاستیکی‌تان بروید. ابتدا خطوط دور چهره، بدن و دست‌ها را بکشید و سپس داخل آنها را با رنگ‌های سبز روشن و تیره پرکنید.

در اینجا برای درست کردن چشم‌ها، از یک جفت توپ گلف استفاده شده که سفیدی و عنبیه و حتی نقطه روشن داخل عنبیه هم با رنگ‌های سفید و سیاه به خوبی روی آنها کشیده شده‌اند، اما شما می‌توانید از یک جفت چشم عروسکی در اندازه مناسب استفاده کنید تا کارتان راحت‌تر شود.

زنبور: زنبور هم مثل کفشدوزک مناسب راه‌پله‌ها و گوشه‌ای از حیاط، در کنار باغچه است. توپ‌تان را به رنگ زرد درآورید. سپس دو یا سه خط راه‌راه ضخیم سیاهرنگ را به شکل موازی روی آن ترسیم کنید. برای آن یک جفت چشم گرد و لبی خندان بکشید و با سیم، یک جفت بال درست کنید و بر بالای بدنش وصل کنید. زنبور طلایتان حاضر است تا در گوشه‌ای از حیاط دلبری کند!

پنگوئن: پنگوئن‌ها هم جزو محبوب‌ترین حیوانات هستند. با آن ظاهر بامزه و راه رفتن و دویدنی مثال زدنی از این سو به آن سو. شاید اگر محل زندگی‌شان قطب نبود، هر کسی دوست داشت یکی از آنها را در خانه‌اش نگه دارد. برای درست کردن آنها‌ توپ‌تان را به رنگ سیاه درآورید و قسمت شکم را به صورت دایره‌ای سفیدرنگ کنید. یک جفت چشم عروسکی در اندازه مناسب در جایگاه چشم‌ها بچسبانید. سپس با پارچه یا مقوای سیاه رنگ، بال‌های آن را درست کنید و به کناره‌های بدنش بچسبانید. حالا نوبت نوک و پاهای نارنجی رنگ است. آنها را با مقوا درآورید و به جای مناسب متصل کنید. (جام جم سرا/ لیلا رعیت/ چاردیواری، ضمیمه دوشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
بهار
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
۰
۱
توپ ها با این گریم ها خیلی ناز شدن!!!!!!
نرم افزار موبایل
-
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
۰
۰
خوب
m
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
۰
۰
خیلی خوب!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها