خاطیان تا آخر تعطیلات به مهمانی ناجا می‌روند

تماشاگران، ۸۰ درصد مصدومین چهارشنبه‌سوری

جام جم سرا: رییس بیمارستان سوختگی شهید مطهری درباره حوادث چهارشنبه آخر سال هشدار داد و گفت: سوختگی مساله‌ای موقت نیست، بلکه تا آخر عمر فرد را گرفتار می‌کند.
کد خبر: ۷۸۱۲۴۸
چهارشنبه سوری؛ شادی یا پشیمانی؟

دکتر مصطفی ده‌مرده‌ای تعداد افراد سوخته به دنبال حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته در بیمارستان شهید مطهری را ۷۰ نفر اعلام کرد و گفت: سنینی که در این روز دچار سوختگی می‌شوند بین ۱۵ تا ۴۰ سال است.

وی با بیان اینکه مردم اگر کار ضروری ندارند سعی کنند در روز چهارشنبه سوری از منزل خارج نشوند، به مردم توصیه کرد: افراد تا جایی که امکان دارد در محیط‌هایی که احتمال خطر وجود دارد حضور پیدا نکنند و از خانه بیرون نروند، زیرا بسیاری از سوختگی‌ها برای عابرینی بوده که در پیاده‌رو‌ها قدم می‌زدند و با برخورد ترقه دچار مصدومیت شدند.
او ادامه داد: کودکان نیز اگر می‌خواهند تفریحی داشته باشند حتما با نظارت والدین بوده و از والدین جدا نشوند. همچنین باید از انجام رفتارهای پر خطر مانند انداختن کپسول، اسپری و... در آتش حذر کرده و هیچ‌گاه روی شعله آتش، بنزین یا نفت نریزند زیرا در این صورت احتمالی سوختگی زیاد است.

ده‌مرده‌ای ضمن اشاره به خطرزا بودن ترقه‌های غیراستاندارد اظهار کرد: یکی از رفتارهای پر خطر در این ایام استفاده از ترقه‌های غیر‌استاندارد است. گاهی دیده شده که این ترقه‌ها در دست، نزدیک صورت یا در جیب شلوار منفجر شده و منجر به سوختگی پا‌ها، قسمت‌های تحتانی شکم، چشم و... شده است. همچنین افراد باید از پریدن روی شعله‌های آتش که فواره می‌کشند، بپرهیزند.

استفاده از آب معمولی در مواجهه با سوختگی

رییس بیمارستان سوختگی شهید مطهری ادامه داد: اگر فردی دچار سوختگی شد از مالیدن خمیر دندان، سیب زمینی یا روغن حیوانی و... روی محل سوخته خودداری کرده و تنها با آب معمولی شست‌وشو دهند، بیمار سوخته را از محیط سوختگی دور کنند تا دود استنشاق نکند و سریعا به یک مرکز درمانی برسانند.

لزوم نظارت بر محل‌های فروش مواد آتش‌زا

ده‌مرده‌ای در ادامه با تاکید بر لزوم وجود نظارت بر واردات و فروش مواد آتش‌زا در کشور، گفت: اولا نباید وسایل آتش بازی را به کودکان و افراد زیر ۱۸ سال فروخت. از سوی دیگر شهرداری‌ها و دیگر سازمان‌های مربوطه باید روی ورود این محصولات به کشور و محل فروش آن‌ها در سطح شهر‌ها نظارت داشته باشند. به این صورت که ببینند آیا عرضه کنندگان این مواد مجوز دارند یا خیر و اینکه مواد آتش‌زا موجود استاندارد هستند یا خیر.

وی افزود: کشورهای دیگر نیز در جشن‌های خود از این مواد استفاده می‌کنند، اما هیچ‌گاه حادثه‌های این‌چنینی رخ نمی‌دهد؛ چراکه در آن کشور‌ها نظارت وجود دارد. سازمان‌های مربوطه باید روی این موضوع نظارت کنند تا از ورود مواد آتش‌زا غیراستاندارد به کشور جلوگیری شود.

شادی زودگذر و یک عمر پشیمانی

ده‌مرده‌ای خطاب به خانواده‌ها اظهار کرد: همه خانواده‌ها بدانند که سوختگی مساله‌ای موقت نیست که خوب شود و از یاد برود، بلکه تا آخر عمر فرد را گرفتار می‌کند؛ از نتایج زیبایی آن گرفته، تا خارش، سوزش، آوردن پوست اضافه و... ادامه دارد و پوست دیگر کیفیت اولیه را نخواهد داشت. خانواده‌ها باید فکر کنند که آیا یک شادی زودگذر ارزش یک عمر پشیمانی را دارد. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها