تغذیه نوزادان با شیر گاو احتمال کمخونی را قوت می‌بخشد

والدین مراقب باشند: کم‌خونی در کمین نیمی از کودکان

جام جم سرا: یک متخصص آنکولوژیست کودکان بروز کم‌خونی در بچه‌های زیر یک سال را بسیار شایع دانست و اظهار کرد: کم‌خونی حدود ۵۰ درصد کودکان زیر یک سال را درگیر می‌کند که به طور معمول مادران با دادن قطره‌های آهن از چهارماهگی کم خونی کودکانشان را از بین می‌برند.
کد خبر: ۷۸۰۴۸۱
والدین مراقب باشند: کم‌خونی در کمین نیمی از کودکان

دکتر حسین اصفهانی گفت: گاهی اوقات برخی کودکان دچار زردی می‌شوند بنابراین احتمال بروز کم خونی در این کودکان بسیار بیشتر است و توصیه می‌شود مادران از سن چهار ماهگی به بعد قطره آهن را برای کودکانشان شروع کنند و آن را تا سن یک سالگی ادامه دهند و حتی گاهی اگر لازم شد دادن قطره آهن را تا دو سالگی ادامه دهند.

وی افزود: کم خونی فیزیولوژیکی در بیش از ۵۰ درصد کودکان بروز می‌کند و بعد از آن دوره تنها ۱۵ درصد کودکان دچار کم خونی می‌شوند که احتمال ابتلا به کم خونی در کودکان دختر و پسر یکسان است.


اصفهانی تصریح کرد: کودکانی که مجبور به استفاده از شیر خشک هستند کمتر دچار کم خونی می‌شوند چرا که شیرهای خشک دارای مواد غنی از آهن بوده بنابراین احتمال بروز کم خونی در آن‌ها بسیار کمتر است. کودکانی که از شیر گاو استفاده می‌کنند بیشتر در معرض کم خونی قرار دارند و بهتر است از چهار ماهگی خوردن قطره‌های آهن را شروع کنند و زمانی که کودک توانایی مصرف غذاهای گوشتی را پیدا می‌کند احتمال بروز کم خونی در او کاهش می‌یابد.

این پزشک اضافه کرد: علامت کم خونی در کودکان شامل بی‌حوصلگی، بی‌حالی و افزایش گریه‌های کودک است اما در برخی موارد متاسفانه علامت ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در نوجوانی قدرت جذب آهن بدن در پسران افزایش می‌یابد بنابراین احتمال بروز کم خونی در آن‌ها بسیار کاهش می‌یابد اما در دوره نوجوانی قدرت دفع آهن در دختران بالا می‌رود بنابراین دختران نوجوان بیشتر در معرض کم خونی قرار می‌گیرند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها