اثرات آنتی‌بیوتیک در درمان التهاب نواحی ستون فقرات

با تمام مضراتش، برای کمردردهای مزمن خوب است!

جام جم سرا: پژوهش‌های اخیر محققان دانمارکی نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از کمردردها به علت وجود باکتری‌ها ایجاد می‌شود؛ بنابراین درمان با آنتی‌بیوتیک می‌تواند این درد مزمن را تسکین دهد.
کد خبر: ۷۷۸۶۸۹
با تمام مضراتش، برای کمردردهای مزمن خوب است!

بنا بر تحقیقاتی که به سرپرستی دکتر هان بی. آلبرت، استاد دانشگاه جنوب دانمارک، انجام شده، 80 درصد از شرکت‌کننده‌های این مطالعه که بیش از شش ماه است به دردهای کمر یا التهاب در نواحی ستون فقرات مبتلا هستند، پس از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها کمتر از درد شکایت کرده‌اند. این افراد آنتی‌بیوتیک‌ها را به مدت صد روز و هر روز سه بار خورده‌اند.

دکتر آلبرت در این مورد می‌گوید: «افرادی که از داروهای دیگر استفاده کرده‌اند، چنین تغییری مشاهده نکرده‌اند.»

پژوهش‌های جدید تائیدی بر تحقیقاتی هستند که پیش از این درباره تاثیر عفونت‌های باکتریایی در ایجاد دردهای مزمن کمر انجام شده بود. گروه پژوهشی دانمارکی معتقد است این کشف به اندازه تشخیص طبقه‌بندی جدیدی از بیماری‌ها ارزش دارد و به همان اندازه در رفع مشکل ممکن است موثر باشد.

برخی دردهای کمر به علت وجود پروپیونی باکتریوم رخ می‌دهند. این باکتری‌ها معمولا در فولیکول‌های مو یا لثه‌ها زندگی می‌کنند و ممکن است پس از شانه یا مسواک‌زدن وارد جریان خون شوند و سپس تا دیسک کمر خود را برسانند و در نهایت تولید درد کنند. بیمارانی که با آنتی‌بیوتیک تحت درمان قرار گرفتند، پس از یک سال بهبود یافتند و درد کمتری در کمر و پاهایشان احساس کردند و در حال حاضر می‌توانند به فعالیت‌های روزانه‌شان بپردازند. به گفته دکتر آلبرت، درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها لزوما به بهبود تمام افراد مبتلا به کمردرد منجر نمی‌شود. این روش درمانی نباید برای کسانی که وجود عفونت در بدن‌شان به اثبات نرسیده یا کسانی که به آنتی‌بیوتیک‌ها حساسیت دارند، به کار برود.

وی می‌افزاید: «بیمارانی که از این روش درمانی استفاده می‌کنند، دچار مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها نخواهند شد؛ زیرا عفونت در دیسک میان‌مهره‌ای وجود دارد و به سایر اندام‌ها سرایت نخواهد کرد.» محققان گروه بر سر این نکته متفق‌القول هستند که سایر مطالعه‌ها و پژوهش‌ها باید روی انواع دیگر بیماری‌ها انجام شود تا عوامل اصلی بیماری‌زا از لحاظ علمی شناسایی شوند و درمان مناسب برای آنها پیدا شود. (جام جم سرا/ندا فراهانی/سیب، ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها