جام جم سرا: شاید هیچ نقطه دیگری در تهران نباشد که بتوان مصداق «هر که بامش بیش برفش بیشتر» را به این روشنی دید! سرازیری تند انتهای مسیر ولنجک (جایی که ماشین‌های مدل بالا براحتی و باسرعت از کنار ماشین‌هایی که کم آورده‌اند و بوی سوختگی لنتشان بلند شده، رد می‌شوند) را همه به نام «بام تهران» می‌شناسند.
کد خبر: ۷۷۷۳۱۴
جای خوبی برای تنفس و تمدد اعصاب: بام تهران [+عکس]


بام تهران محوطه‌ای دوطرفه است که اگر برف نباریده باشد پیاده‌روی مفرحی را می‌توان در هوایی که مملو از خنکای زمستانی است تجربه کرد. بعضی‌ها سراشیبی بام تهران را برای پیاده روی انتخاب می‌کنند و عده‌ای هم از این مسیر برای رفتن به تله کابین توچال که در انتهای مسیر پیاده روی بام تهران است، استفاده می‌کنند.


کسانی هم که اهل پیاده روی در مسیر تند و سخت نیستند، سوار اتوبوس‌هایی می‌شوند که در مسیر بام تهران تردد می‌کنند تا ساعات بیشتری را در ایستگاه‌های تله کابین توچال سپری و حال و هوای واقعی زمستان تهران را در فضای کوهستانی توچال با تمام وجود حس کنند و دیگر حرف و حسرتی برایشان باقی نماند که امسال برف ندیدیم و دلمان برف می‌خواهد و... اما آنهایی که بام تهران را برای گردش، مخصوصاً در عصرهای جمعه انتخاب می‌کنند، پیاده‌روی در بام تهران و تماشای مناظر بسیار زیبا و دلچسب، همراه با تنفس هوای پاک و باطراوت کوهستان را به تله کابین توچال (که خیلی هم ارزان نیست) ترجیح می‌دهند.


مسیر پیاده‌روی در این منطقه به طول ۲۰۰۰ متر از پارکینگ اصلی شروع و به ایستگاه اول ختم می‌شود. مسیر کوهپیمایی نیز از ایستگاه اول شروع و تا قله توچال ادامه می‌یابد که همه کس اهل کوهپیمایی تا قله توچال نبوده و فقط در این مسیر می‌توان کوهنوردان حرفه‌ای را دید که معمولاً هر هفته این مسیر را برای کوهپیمایی انتخاب می‌کنند و برف و سرما تأثیری در برنامه‌هایشان ندارد.
اما هیچ کس تفریح را بدون خوردن انواع خوراکی‌ها نمی‌خواهد. در طول مسیر ۲ کیلومتری پیاده‌روی بام تهران رستوران‌هایی نیز وجود دارد که از غذای ایرانی و بین المللی گرفته تا انواع فست فود و نوشیدنی‌های سرد و گرم درکافی شاپ به مراجعه‌کنندگان عرضه می‌کنند. بعضی‌ها هم مثل همیشه بسته‌های خوراکی همراه‌شان بوده و بعد از پیاده روی نسبتاً طولانی روی نیمکت‌هایی که در مسیر جانمایی شده استراحت کوتاهی می‌کنند و سری هم به خوراکی‌های جور واجورشان می‌زنند و نیم نگاهی هم به دورنمایی از تهران بزرگ از این منطقه که به بام پایتخت معروف است می‌اندازند.


مسیر پیاده‌روی بام تهران به نوعی مسیر تندرستی نیز به حساب می‌آید و چند باشگاه ورزشی نیز در طول مسیر بام تهران شاهد حضور ورزشکاران است.
باشگاه بانجی جامپینگ، اولین باشگاه جامپینگ در ایران بوده که شامل سکوی ۴۰ متری پرش و همچنین پیست اسکیت است که در هردو بخش توسط مربیان متخصص و حرفه‌ای، آموزش‌های ابتدایی و حرفه‌ای به همه رده‌های سنی ارائه می‌شود.
باشگاه تنیس، ۶ زمین استاندارد دارد که در سال ۸۱ تأسیس شده است. یکی از ویژگی‌های این باشگاه چشم‌انداز عالی آن به شهر تهران از ایستگاه اول توچال است. این باشگاه برای رده‌های سنی مختلف، برای ورزشکاران مبتدی و یا حرفه‌ای، قابل استفاده است.


باشگاه تیراندازی با کمان، با مساحت ۱۵۰۰ متر مربع، در مسیر جاده سلامتی و مقابل بوستان سلامتی واقع است که با تمامی ‌تجهیزات مورد نیاز تیراندازی با کمان و دارت در محیطی صمیمی ‌و دوستانه پذیرای مراجعان است. امکانات تیراندازی با کمان و دارت به صورت تفریحی برای آقایان و بانوان در هر رده سنی در این مجموعه فراهم شده است. همچنین این باشگاه برای علاقه مندان به فعالیت در این رشته‌ها به صورت حرفه‌ای زیر نظر مربیان باتجربه کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کند.


در بام تهران نمی‌توان مثل تفرجگاه‌های دیگر با اسباب و اثاثیه زیاد رفت. اینجا همیشه شلوغ است و زمستان و سرما نمی‌شناسد. اگر روزی سرد به این منطقه بیایید، شلوغی و ازدحام عصرهای گرم تابستان را می‌توانید به خوبی حس کنید. بام تهران بیشتر پاتوق جوان‌هایی است که دلشان می‌خواهد با دوستانشان قدم بزنند و ضمن هواخوری خوش و بش دوستانه و شادی در هوای کوهستانی با حاشیه منظره‌ای فوق العاده از تهران را در آخر هفته داشته باشند.


بام تهران از بهترین جاهایی است که می‌توان با قدم زدن طولانی به دور از شلوغی و ترافیک و هوایی که پر از دود ماشین‌هاست، نفسی تازه کرد و خستگی‌های یک هفته را جا گذاشت و ناراحتی‌ها را به سربالایی‌های مسیر سپرد و سرزندگی و انرژی را به هفته‌ای تازه و پرانرژی از زندگی سرازیر کرد. (سعیده احسانی‌راد/ایران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
زهرا از همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
۰
۰
بام تهران! همون جایی كه خسرو شكیبایی وقتی توی سریال خانه سبز اندوهگین می شد می رفت بالا و فریاد می زد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها